סערת מינוי הרמטכ"ל: חבר הכנסת שלמה קרעי הצטרף אמש לחברו למפלגה יואב קיש וקרא בחשבון הטוויטר שלו להחלפת היועצת המשפטית לממשלה זאת במידה והליכוד יחזור לשלטון. קרעי שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והבהיר את דבריו. 

בפתח השיחה קרא: "שנה שלמה שהממשלה הזו עושה כל מה שבא לה, ממנה מינויים פוליטיים, עוברת על החוק, שוחד לזועבי ולמשותפת כל שבוע והבטחות של תפקידים. איפה היועמ"שים?".

לטענתו, הדברים שנאמרו מצידו אינם איום על היועמ"שית: "אנחנו לא מאיימים על אף אחד אנחנו אומרים את זה כבר שנה שלמה, התחייבות שלטונית אתה יכול לראות את זה בהחלפת פקידי ממשל".

על כך שמינוי יועצת משפטי תחום בזמן, השיב: "אבל גלי בהרב-מיארה היא פקידה שמונתה על ידי סער, המינויים של הממשלה הזו הם חברי מרכז של ממשלת ההונאה. ברירת המחדל היא שחברי המרכז של ממשלת ההונאה צריכים ללכת הביתה. הם שתקו, היועמ"שית לא הכריזה מניעה משפטית כל השנה האחרונה. כמה שחיתות הייתה כאן בממשלה הזו".

"החוק מאפשר בצורה מפורשת, כאשר אין אמון בין יועמ"ש לראש הממשלה, אפשר לכנס את ועדת האיתור ולהחליף אותו. אי אפשר לעבוד בצורה דיס־הרמונית כזו כשיש לך מישהו שמונה על ידי אחד שמעדיף לשבת עם האחים המוסלמים", קבע. 

כשנשאל מה מפריע לו במינוי היועצת המשפטית הנוכחית, השיב: "ברירת המחדל בעיני היא שפקידי ממשל שמונו על ידי ממשלה אנטי תזה לממשלה שלנו הם פקידים שבאו עם אג'נדה מסוימת, עם השקפה אחרת ולכן ברירת המחדל היא שהם צריכים להתחלף, אלא אם כן אתה רואה פקיד בכיר שהוא מקצועי ומתאים לך ואז אתה מחליט להשאיר אותו".

"כשבאה ממשלה נבחרת, העם החליט שהוא מאס בממשלה הזו בשנה האחרונה עשתה מה שבא לה ומינתה עשרות ומאות מינויים, ואומר שהוא רוצה שלטון אחר. הרי בסוף הכול פוליטי, אנשים לא טיפשים. כולם מבינים שהכול פוליטי", המשיך.

בתגובה לכך, הציג יוכפז מצב תיאורטי בו יועץ משפטי, אשר מונה על ידי ראש ממשלה, מחליט לפתוח בחקירה נגדו ולאור זאת ראש הממשלה מפטר אותו. עוד התעניין האם לדעתו של קרעי מדובר במצב ראוי. ח"כ קרעי הדגיש: "בוודאי שלא, לא עושים דבר כזה בטח לא תוך כדי הליך אבל אלו דברים שלא תלויים ביועמ"ש. בסוף יש משטרה ויש פרקליטות, וכשהליך מתנהל בוודאי שזה תקין ולא ראוי. אבל יחד עם זאת, יועמ"ש לא יכול להיות אחד שהוא מנוגד".

"עכשיו אתה אומר דבר אחר", תקף גולן, וח"כ קרעי חידד: "תיקי ראש הממשלה הם לא הדבר היחיד שמתנהל כאן במדינת ישראל. בהקשר של אותה חקירה, בגלל חקירה שנפתחה בוודאי שלא".

עוד הוסיף והתייחס לאמירתו כלפי היועמ"שית גלי בהרב מיארה: "זה לא עניין של נקמה אישית או איזה משהו לא בסדר. אם יש מישהו אחר שאני רוצה יותר ממנה? אסור לי? העם בחר אותי. אצתם לא יודעים מהי דמוקרטיה? מהי משילות? העם בוחר ממשלה והיא צריכה ליישם את המדיניות שלה. החוק מאפשר לפטר אותה".

בסיום דבריו התייחס לשאלה מדוע ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מתנער מהדברים, והסביר: "לא שמעתי אותו מתנער מדבריי. כמו שאמרתי - ברירת המחדל היא שפקיד עם אג'נדה נגד הממשלה הנבחרת, לא צריך להיות כשהממשלה הנבחרת ממנה פקידים חדשים. אין כאן שום איום ואף אחד לא התכוון לאיים. לא השתמשתי גם בצורה הזו, אמרתי מאוד מפורש - לא משנה מה היא תעשה, בעיניי היא צריכה ללכת הביתה, זו ברירת המחדל, לא שמעתי שום התנערות מנתניהו".

"אני חושב שאמרנו את זה בצורה מאוד מפורשת כל השנה האחרונה - כשנחזור תהיה משילות, הדרג הפקידותי לא יסכל יותר את הדרג הנבחר. ראינו שהם יודעים גם לשבת בשקט ולאפשר לממשלה להתנהל גם כשהיא עושה דברים מושחתים, ואנחנו לא נעשה דברים כאלו, לא נפעל בניגוד לחוק כמו הממשלה הזו ובכל זאת הדרג המשפטי שתק", ציין.

ח"כ גלעד קריב: "לאט לאט נשחק החוסן הדמוקרטי של ישראל"

מיד אחריו, עלה לשידור יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת גלעד קריב, והתייחס להתבטאויות של חברי כנסת מהליכוד נגד היועמ"ש: "כל הקמפיין העכור הזה נגד משרתי ציבור מגיע מבית מדרשו של נתניהו". 

כשנשאל האם הוא מתכוון להגיש תלונה גם נגד קרעי, כפי שעשה לאחר דבריו של ח"כ יואב קיש, השיב: "מן הראוי אם הדברים של קרעי עולים כדי סחיטה באיומים, דהיינו לומר אם אתה לא עושה ככה, אז כן גם נגדו צריך להגיש תלונה. זו רק הוכחה שלא מדובר באיזו מעידת לשון של ח"כ קיש".

כשנשאל האם יו"ר מפלגתם הוא זה שעומד מאחורי הדברים, השיב: "נתניהו לא צריך לעמוד מאחורי הדברים, הוא השליט תרבות פוליטית בליכוד שהוא כבר לא צריך להוציא דף מסרים".

על ההתנערות של נתניהו מהדברים אמר: "זו בדיוק השיטה, ליצור מצב בליכוד שבו חבר הכנסת אמסלם עולה לדוכן ומדבר על לרסק את העצמות של מישהו לא חושב כמוהו, וח"כ קיש שפעם היה סמל ממלכתיות בליכוד, עולה ואומר שהם ידיחו יועמ"שית כי היא לא מיישרת איתם קו. אנחנו נמצאים ברגע די דרמטי לדמוקרטיה הישראלי".

לאור אמירתו, תהה יוכפז האם ישראל קרובה לאירוע הקפיטול, וח"כ קריב הדגיש: "לאט לאט נשחק כאן בחסותו של מר נתניהו החוסן הדמוקרטי של מדינת ישראל, אנחנו כבר לא רחוקים מהתהום. אם אדם שהוא מבכירי האופוזיציה, קיש ניהל את כל מה שקורה במליאה מטעם האופוזיציה בשבוע האחרון, ובמידה רבה תפקד כיו"ר האופוזיציה לצידו של נתניהו, הכתיב את כל המהלכים. לכולם ברור שכל הקמפיין נגד משרתי ציבור מגיע מבית מדרשתו של נתניהו. הדבר המטריד הוא שזה כבר לא עניין של איזה פקודה ירדה מלשכתו, הם עושים את זה לבד, הם מבינים שזו רוח המפקד".

"אני לאורך כל הדרך, והדברים הרי נמצאים על הפרוטוקולים ונשמעים בתקשורת, נזהר מאוד מלכנות יריבים פוליטיים בכל מיני כינויים אבל יש פה איזה ספק שהשתלטה רוח רעה מאוד שמגיעה עד כדי באמת איום ישיר על הדמוקרטיה. כשחבר כנסת בכיר מאיים על היועמ"שית, דרך אגב, בוא נאמר שימנו רמטכ"ל, אז האיום הזה גם על הרמטכ"ל?", התרעם חבר הכנסת. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM