חבר הכנסת יואב גלנט (הליכוד) התייחס הבוקר (שני) בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב למתקפה הקשה שהשמיע חבר מפלגתו, יואב קיש, כלפי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. "יש דבר אחד שהוא בולט לעין בצד המשפטי, וזה שיש חוק ויש מערכת משפט, אבל אין שוויון בפני החוק", הסביר בראשית השיחה ב-103FM, "כשאנחנו באנו למנות מפכ"ל גררו את העניין הזה שנתיים, וכאשר מגיעים לסיטואציה הזאת ראה איזה פלא, כל הגבעות מתיישרות למישור".

"אני מכיר היטב את שלושת המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל - ליגה לאומית - אסור לעשות לאף אחד מהם עוול, שכביכול הוא משויך בדרך כזו או אחר לדעה פוליטית. אני חושב שזה לא נכון לא לכאן ולא לכאן", הדגיש, "צריך לשמור על הרציפות שיהיה כאן לאורך זמן רמטכ"ל בצורה מסודרת, ולכן שתי האפשרויות שלדעתי פתוחות בעת הזאת בפני שר הביטחון - האחת, להגיע להסכמה גם עם לפיד וגם נתניהו ולמנות רמטכ"ל בלוח הזמנים שנקבע. השנייה, להאריך את תקופת שירותו של הרמטכ"ל הנוכחי בפרק זמן משמעותי, חצי שנה או שנה, ככה שההליך של הבחירות יסתיים".

ואם נתניהו לא מסכים?
"אם מאיזו סיבה אין הסכמה, אז צריך להאריך בחצי שנה או שנה ולקבוע את התהליך הזה לאחר מכן ולהוציא את המינוי הזה החוצה מתוך המשחק הפוליטי".

אף אחד לא מבטיח לנו שבסס הזה קמה ממשלה, יכול להיות מצב שהרמטכ"ל יהיה זמני, שזה דבר פסול, בדיוק כמו מינוי המפכ"ל
"לכן הצעתי את מה שהצעתי. אמרתי, אם לא מגיעים להסכמה אפשר להאריך בחצי שנה. אני מניח שהדבר הזה ייתן פתרון".

יוכפז ודוידוב תהו: "שנה לתפקד תחת רמטכ"ל זמני זו לא בעיה?", וגלנט השיב: "לא אמרתי זמני, יש רמטכ"ל והוא ממשיך לכהן. מניחה שהרמטכ"ל אביב כוכבי יראה גילוי רצון ויסכים לכהן חצי שנה נוספת בתפקיד במידת הצורך. אסור להכניס את צה"ל לדיון הפוליטי".

אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)
אביב כוכבי (צילום: פלאש 90)

המגישים ניסו להתקיל, ושאלו את גלנט, קצין בכיר בעברו, "האם ההחלטה של היועמ"שית היא פוליטית?", והוא השיב: "אני סה"כ ציינתי שאין שוויון בפני החוק. זאת אומרת, כאשר הליכוד מביא משהו, לו אני הייתי שר ביטחון והייתי מביא את ההצעה של גנץ היא לא הייתה נשקלת בכלל על ידי היועמ"ש".

איך אתה יודע?
"היינו לפני שנתיים"

את ראש המוסד מיניתם
"לפני שנתיים היינו במציאות שבאנו למנות מפכ"ל והעניין הזה נמשך. היה איסור על המינוי בתקופת בחירות, זאת מעבר לקשיים שנבעו לפני כן. לכן התהליך הזה הוא פסול, הוציאו על העניין הזה אולטימטום. אני חושב שזה חוסר שוויון בפני החוק והמערכת המשפטית לצערי הרב מצטיינת בזה, היא לוקחת צד. זה דבר בעייתי".

האם היועמ"שית מקבלת החלטות פוליטיות באופן לא שוויוני?
"אינני מכיר אותה, לא נפגשתי איתה מעולם, אני נותן לה קרדיט מראש שהיא באה לעשות את עבודתה, אבל מעשיה הם שיעדיו על הדברים. אם בתוך אפס זמן משתנה החלטה לגבי בעלי משרות בכירות ממצב א' לב', ממה הדבר הזה נובע? החוק לא השתנה".

יכול להיות שהציגו לה מסמכים
"זה לא עמדה שלה, זה העמדה של קודמה, ועמדת המערכת המשפטית. אם המערכת המשפטית הופכת להיות שבשבת בידי גורמים פוליטיים זה דבר לא טוב".

היא מגלה רפיסות?
"לא, אני לא נותן לאף אחד ציונים. אני לא מכיר אותה".

היועצת המשפטית לממשלה עו''ד גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
היועצת המשפטית לממשלה עו''ד גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הוא נשאל האם היועמ"שית תוחלף במידה והליכוד יעלה לשלטון, והשיב: "אני לא חושב שהנושא הזה נידון. אפשר גם להציע הצעות של טיסה לשמש ובחזרה, יש הרבה הצעות ויש סיבה לכל דבר. את העניין הזה אני מציע לא לערב בעת הזאת בתוך המינוי, זה דבר לא בריא למינוי עצמו".

מיניתם מינויים
"למיטב הבנתי ראש השב"כ מונה על ידי בנט".

ראש השב"כ זאת בחירה של נתניהו
"לא רוצה לדקדק בפרטים כשאני לא זוכר, לא רוצה לעשות עוול לאף אחד. דבר אחד ברור - ישבתי בדיונים שנתיים עם ממלא מקום מפכ"ל כי לא אישו למנות מפכ"ל".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

בהמשך השיחה, המגישים הזכירו את ההתבטאויות האחרונות שהשמיעו ח"כים במפלגה, בהם קיש ואמסלם, אשר הובילו לכך שנתניהו יתנער מכך בפומבי. "מדוע לא תשאל למה לפיד קרא לי ולחבריי כוחות האופל? למה מיכל שיר קראה לי חלאות אדם? ולמה יאיר גולן כינה אותנו בכינוי שלא העליתי על דעתי שמישהו יכול? אני לא מכיר פרקטיקה, ואני חושב שאתם לוקחים התבטאות של גורם א' או ב' ומנסים להפוך אותה לתהליך. יש פה מערכת בחירות, כנראה שאצל אנשים מסוימים היא יצרית וזה לגיטימי, וזה קורה בשני הצדדים. אני הייתי מעדיף שימנעו מביטויים קיצוניים בכל הצדדים", אמר.

בסיום השיחה הוא נשאל האם הוא חושב שיש צורך להחליף את היועמ"שית, והשיב: "אינני מכיר אותה. אני חושב שהמערכת המשפטית, מבית המשפט העליון ויועמ"ש, פלשה ברגל גסה לתוך תחומי העיסוק של הממשלה והכנסת וחייבים להחזיר אותה למקומה. היא מזמן לא נמצאת במקום שיפוט".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm