ביקור נשיא ארה"ב: הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, ינחת היום (רביעי) בישראל בשעות אחר הצהריים, כחלק מביקורו במזרח התיכון. אלון אושפיז, מנכ"ל משרד החוץ, שוחח הבוקר עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לפרטים ולההערכות. 

בפתח דבריו, התייחס אושפיז להצהרת ירושלים שצפויה להיחתם היום על ידי ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד. "אני יכול לחשוב על המון דברים שיקרו בעשר שנים האחרונות שישפיעו על חיי מדינת ישראל, ועדיין זה לא סותר את העובדה שיש פה יותר מ-70 שנה של יחסים אסטרטגיים הכי חשובים שיש וצריך לעשות כל יום כל הזמן כל השנה 24 שעות ביממה דברים כדי לקדם אותם", אמר.

"זה חשוב שלכל העולם וכל המזרח התיכון יראה שחור על גבי לבן שיש פה מערכת יחסים אסטרטגית, ברית איתנה, אינטימיות בין שתי ההנהגות הפוליטיות, כי יש לזה חלק מהשגשוג הכלכלי ובביטחונה של מדינת ישראל", הבהיר. לטענתו, ההצהרה הזו היא סל גדול שמהווה גם מה שעשינו עד היום וגם מצפן ומגדלור לעתיד.

כשנשאל האם קיים משהו חדש בהצהרה שצפויה להיחתם, הסביר: "יש אמירות. בנושא האיראני, אני מצטט 'ארה"ב וישראל ישתמשו בכל האלמנטים שנמצאים תחת העוצמה הלאומית שלהם נגד האיום של איראן גרעינית', זה משפט שיש לו הרבה מאוד דיונים וכולל דברים שיש להם תוקף מבצעי".

"כשמדינות כמו ארה"ב וישראל אומרות כל מרכיבי העוצמה הלאומית, בדרך כלל לא מדובר רק בהצבעות באו"ם או במועצה לזכויות אדם. בתרגום חופשי, 'עם הרקורד הזה של הישגים מאוד מרשימים ועם תחושה של הבטחה מדהימה של היחסים בין ישראל לארה"ב שאין להם שום מקבילה אנחנו, שני המנהיגים, מקבלים בברכה את הכניסה שלנו לשנה ה-75 של שותפות יוצאת דופן'", הוסיף.

בהמשך, התייחס לאפשרות של נורמליזציה עם סעודיה, והעריך: "אני חושב שצריך להמתין לזה שנשיא ארה"ב ביידן, אחרי שיסגור דברים עם לפיד, יעשה איקס דברים שאני באמת לא יכול להפריז בחשיבות של הדבר הזה. היכולת שלנו בסיוע אמריקאי לשלב את סעודיה בתוך החזון שלנו באיך המזרח התיכון צריך להיראות היא יכולת אסטרטגית מאוד חשובה שהעתיד שלנו יראה הרבה יותר טוב".

על ההיערכות לביקור אמר מנכ"ל משרד החוץ: "יש לנו משהו כמו 20 אלף איש שמתעסקים בזה ביומיים וחצי הקרובים, אלפי שוטרים בשדה, בדרכים לירושלים, בירושלים עצמה, זה לא יהיה פשוט הדבר הזה, אנחנו צריכים להוקיר לכולם תודה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM