ראש ממשלת ישראל, יאיר לפיד, ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הצהירו היום (רביעי) על תחילת שיתוף פעולה אסטרטגי בין ארה"ב לישראל בתחום הטכנולוגיות המתקדמות. מטרת ההצהרה, לדברי לפיד וביידן, היא לתת ביטוי למערכת היחסים המיוחדת בין ארה"ב וישראל, לעגן את השותפות בין המדינות ולמצב את מעמדה של ישראל לצד בנות בריתה המובילות של ארה"ב בתחום הטכנולוגי.

ישראל היא המדינה הרביעית (אחרי בריטניה, אוסטרליה ויפן) עמה מקיימת ארה"ב שת"פ דומה בתחומי ה-AI והקוואנטום. דבר זה מעיד על החוסן הכלכלי של ישראל והיותה מדינה מובילה בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות.

במסגרת ההצהרה, המנהיגים הביעו מחויבות להעצים את שיתוף הפעולה הטכנולוגי בין המדינות, לחזק את מרחב הפעולה המשותף (אקוסיסטם) בתחום החדשנות, למקסם את יכולות המדינות בתחום הטכנולוגי, למצוא פתרונות חדשניים לאתגרים הגלובליים ולקדם סדר יום משותף בזירה הבינלאומית. בנוסף על כך, ההצהרה המשותפת מאשרת את מחויבות המדינות להרחיב את שיתוף הפעולה גם לתחומים נוספים ולהתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים כבסיס לשילוב כוחות משמעותי, שיעצב את העשור הבא. 

דגל ארה''ב ודגל ישראל (צילום: REUTERS/Christoper Pike)
דגל ארה''ב ודגל ישראל (צילום: REUTERS/Christoper Pike)

כמו כן, הוצהר כי תוקם מסגרת לדיאלוג טכנולוגי-אסטרטגי בהובלת היועצים לביטחון לאומי, תוך התמקדות בטכנולוגיות אסטרטגיות (בינה מלאכותית וקוואנטום) ובפתרונות לאתגרים גלובליים, כגון התמודדות עם משבר האקלים ושיפור ההיערכות למגיפות. "ההצהרה המשותפת מציבה את ישראל בחזית החדשנות העולמית ומבססת את מעמדה כמעצמה טכנולוגית מובילה", אמר ראש הממשלה.

משלחת אמריקאית ראשונה לקידום מסגרת הדיאלוג הטכנולוגי–אסטרטגי צפויה לבקר בישראל בחודשים הקרובים ולדון במיזמים משותפים בתחומים הבאים: בינה מלאכותית, קוואנטום, התמודדות עם משבר האקלים ושיפור ההיערכות למגיפות. 

  1. התמודדות עם מגיפות – שיתוף פעולה טכנולוגי למעקב אחר מחלות, התראה מוקדמת, ומענה רפואי מהיר. בנושא זה היעד המרכזי הוא בניית הכלים להתמודדות עם מגפה לא ידועה, ובפרט פיתוח חיסון / תרופה והתאמת רגולציה, תוך 60-90 יום.
  2. אקלים - שיתופי פעולה טכנולוגיים ופריסת טכנולוגיות המקדמות פתרונות שוויוניים למשבר האקלים. בנושא האקלים היעד המרכזי הוא פיתוח כלים בעלי יכולת להשפעה גלובלית על משבר האקלים.
  3. בינה מלאכותית – שיתופי פעולה בטכנולוגיית AI בתחום התחבורה, הבריאות, החקלאות, הרגולציה, האתיקה וההטמעה במגזר הממשלתי.
  4. קוואנטום - שיתופי פעולה בתחום מדעי המידע הקוונטי.

לפיד הוסיף ואמר כי "החזון שלנו למיליון איש בהייטק מתחיל בשיתופי פעולה בינלאומיים שיהוו הזדמנויות חדשות לעולמות ההייטק בארץ".