ג'ייק סאליבן, יועצו של ג'ו ביידן, אמר כי נשיא ארה"ב יהיה "ישיר ומובן" עם ישראל בעניין מאמציה של ארה"ב להבטיח הסכם גרעין עם איראן. הוא ציין כי ביידן, שהבהיר כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות, לא יכריז על יוזמות שלום חדשות בצורה פורמלית, אלא ינסה "לעודד את המדינות להבין את הדרך לשלום ואת הצעדים שיכולים להביא חזון שיעבוד בשביל ישראל, הפלסטינים והאזור כולו".

המטרה האמיתית של ביקור ביידן: "שהישראלים יבינו כמה אני אוהב אותם" | פרשנות
ביקור ביידן בישראל: מפת השיבושים וחסימות הכבישים המלאה

"עמדתנו היא שאנחנו רוצים לראות קונסוליה במזרח ירושלים", אמר. "זה ידרוש עבודה עם הממשל הישראלי ועם ההנהגה הפלסטינית, ואנחנו נמשיך בעבודה זו במהלך הביקור". ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי ביידן מתכוון לפעול בביקורו לחשוף ולמסד את הקשרים הביטחוניים בין ישראל ומדינות המפרץ.

ג'ייק סאליבן (צילום: REUTERS/Leah Millis)
ג'ייק סאליבן (צילום: REUTERS/Leah Millis)

העיתון ציטט מקורות בבחריין שלפיהם סוכני מוסד ושב"כ הגיעו לבחריין כדי להעביר ידע מקצועי בתחומי המודיעין לכוחות הביטחון המקומיים וכן כי קצין חיל הים הישראלי הגיע למדינה במטרה לסייע למערכת הביטחון המקומית להיערך להתמודדושת עם האיום האיראני. העיתון הזכיר כי חיילי צה"ל השתתפו בתרגילים במרוקו, כחלק מאימון גדול של הצבא האמריקאי בצפון אפריקה, והתאמנו בים האדום יחד עם כוחות צבאיים של מדינות ערביות אחרות.בישראל מעריכים כי ביקורו של ביידן יפתח שורת צעדי התקרבות ראשונים עם סעודיה.

ככל הנראה מדובר בנכונות לאפשר לטיסות ישראליות לעבור בשטחה, בדרכן למזרח, וייתכן שגם יביעו נכונות לאפשר לערבים ישראלים להגיע לחאג' במכה בטיסות לא ישירות. ביידן אמור לנאום בג'דה על שיתוף הפעולה האזורי נגד האיומים המשותפים, ובראשם האיראנים. בירושלים סבורים שלא יכריז על הקמת ברית הגנה אזורית, אלא רק יתייחס לנכונות המדינות השכנות לקדם ברית כזו. אתמול הוצג בפני ביידן בנתב"ג ארסנל של מערכות הגנה משוכללות ביותר, בהן כיפת ברזל, שארה"ב מממנת חלק ניכר מפיתוחה ומהפעלתה.

נשיא איראן אברהים ראיסי התייחס אתמול לביקורו של ביידן בישראל ואמר: "אם מטרת ביקוריהם של גורמים אמריקאיים באזור היא לחזק את עמדתו של המשטר הציוני ולנרמל את היחסים שלו עם מספר מדינות – מאמציהם לא יביאו ביטחון למשטר הזה בשום אופן". ראיסי הדגיש כי טהרן לא תיסוג מעמדתה "החוקית והלוגית" בשיחות הגרעין.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן במתחם משרד הביטחון בנתב''ג (צילום: מרק ישראל סלם)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן במתחם משרד הביטחון בנתב''ג (צילום: מרק ישראל סלם)

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב דיבר על ביקור ביידן בסעודיה ואמר כי הוא מקווה שיחסי סעודיה עם מדינות אחרות לא יכוונו נגד רוסיה. סאליבן התייחס לגילויים על אספקת כלי הטיס הלא מאוישים המשמשים לתקיפה מאיראן לרוסיה ואמר: "העמקת הקשרים בין שתי המדינות כדי להרוג אוקראינים זה דבר שהעולם צריך לראות כאיום".

אתמול נמסר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייפגש במהלך ביקורו בטהרן בשבוע הבא גם עם עלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן. סאליבן העיר על הביקור: "ביקור פוטין באיראן בשבוע הבא הוא בוודאי ב'עיתוי מעניין'". דובר משרד החוץ האיראני נאסר כנעני גינה את נוכחותה של ארה"ב בכל מדינה באזור, כולל עיראק ואפגניסטן, שלא הביאה סדר וביטחון למדינות אלה, והזהיר כי ארצו תגיב בנחישות ובתקיפות ובדרך ש"ישראל תצטער עליה" על כל פעולה "לא חכמה" שישראל עלולה לעשות נגדה.

שרת החוץ הצרפתית קתרין קולונה אמרה כי חלון ההזדמנויות לחדש את הסכם הגרעין עם איראן ייסגר בעוד מספר שבועות וכי המצב הנוכחי של השיחות אינו יכול להימשך. היא האשימה את איראן בכך שאימצה טקטיקות של עיכוב ושהיא מערימה קשיים על הסכמות שאליהן הגיעו כבר בשיחות דוחא בתחילת החודש.