היועץ האסטרטגי, משה דבי, שוחח היום (חמישי) עם סיוון כהן בתכניתה ברדיו 103FM על ביידן, קשריו עם סעודיה, ביקורו בארץ ויתרונות ישראל בכהונתו כנשיא המעצמה הגדולה ביותר. דבי התייחס ליחס שנותן ביידן לישראל והתפקיד שהוא ממלא מול סעודיה, והזהיר מלהספיד אותו למרות הבעיות הפנימיות בארה"ב

"מה אתה ראית אתמול? איך אתה רואה את הדברים?" שאלה כהן בנוגע לביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "צריך להתייחס לנשיא ארה"ב", ענה דבי, "ידיד אמת של מדינת ישראל, צריך להתייחס לדבר הכי בסיס לגביו, רקורד של למעלה מארבעים שנה, מגדיר את עצמו כאוהב ישראל גדול, כולל הסיוע הגדול הצבאי שהגיע למדינת ישראל אי פעם, למעלה מ-13 מיליארד דולר כשהוא היה סגן נשיא".

עוד ציין דבי כי "מה שהוא אמר אתמול לשתי ניצולות השואה זה לא מתכונן, אנשים חושבים שהכול מתוכנן, יש גם ספונטניות תוך כדי. הוא מנהיג המעצמה הגדולה ביותר בעולם, אירוע דרמטי, אי אפשר להתעלם מזה, ממש שקורה מעצם ההגעה שלו שהיא חשובה. למדינת ישראל יש הרבה סוגיות אסטרטגיות באזור, בטח האיראנית, בטח ליצור בריתות עם מדינות נוספות להמשך הסכמי אברהם. הוא נוסע מפה לסעודיה".

"(חזי) סימנטוב אמר שלו טראמפ היה בשלטון היום הוא מעריך שלסעודים היה יותר קל להתקדם, שהם לא באמת סומכים על ביידן", הזכירה מגישת התוכנית את דבריו של פרשן חדשות 13 חזי סימנטוב. על כך דבי הגיב כי "זה נכון. חזי סימנטוב לא אמר משהו לא נכון, אין ספק שהייתה חמיצות ביחסי הממשל הדמוקרטי, זה יותר שם, זה יותר של בעיה של דמוקרטים מול הסעודים, לממשל רפובליקני היה יותר קל". עוד הוא הוסיף: "אנחנו מדברים על העיתונאי הסעודי שבעצם היה אמריקאי, אז מהבחינה הזו הרבה יותר קשה לאמריקאים הדמוקרטיים ולרפובליקניים היה יותר קל. כשטראמפ היה הוא גם ידע את זה והוא לא שינה את המדיניות, הוא הידק אותה. זה נכון מהבחינה הזאת".

ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)
ג'ו ביידן בישראל (צילום: צילום מסך לע''מ)

כהן אמרה כי "ביידן מגיע לכאן בכל זאת חלש ואומרים שאולי פסע מהפיכה למה שנהיה ברווז צולע", ושאלה: "אתה מסכים?". "הניתוח הזה", הוא ענה, "כמובן יש בו הרבה מן האמת אבל צריך לזכור שהוא נשיא ארה"ב עד יומו האחרון. אני מציע לכולם להיזהר מלהספיד אותו למרות שתוצאות הביניים לא נראות הכי טוב עבורו. הוא נשיא ארה"ב ובכוחו בשנתיים וחצי שנשארו לו לפחות הוא בעל המעצמה הגדול ביותר, הברית, הפטרון הכי גדול שיש לנו".

דבי המשיך: "הארסנל שיש לו הוא מטורף בכל דבר שהוא יכול לעשות למען מדינת ישראל. צריך להסתכל על היתרונות של הביקור ולא, אני שומע את כל המצקצקים, הסירו דאגה מליבכם, הוא נשיא ארה"ב עם הרבה עוצמה. הוא בא עם מזכיר המדינה האמריקאי, יועץ מאחד אנשי הביטחון הבכירים ביותר, הוא נוסע מפה לסעודיה, אנחנו מדברים על מנהיג המעצמה הגדולה".

לבסוף, היועץ האסטרטגי סיכם: "במדינת ישראל לא מצביעים פה בגלל נושא כלכלי, מצביעים פה בגלל ימין, שמאל, ארץ ישראל השלמה, ובניגוד לכך שבארה"ב זה נושא, זה מפיל ממשלה, זה מחליף את הדמוקרטים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm