ברקע הבחירות הקרובות וסקרי המנדטים האחרונים, אמר הערב (שבת) שר הביטחון בני גנץ כי "אם תהיה ממשלת נתניהו 61, תקראו לי לראיון סיכום של המדינה". גנץ אמר את הדברים בתוכנית "פגוש את העיתונות" ב"קשת 12".

על האפשרות שירכיב ממשלה אמר גנץ: "אני מציע שתרשום את המטרות ולא את המפלגות. נתניהו רוצה ממשלה צרה על בסיס 61, אני רוצה ממשלת אחדות רחבה וממלכתית של 71. אני בא ואומר, אני לא נשען על קיצוניים מימין ומשמאל. אני רוצה ממשלת אחדות רחבה וממלכתית. אנחנו נגדל מעל ל-12 מנדטים. אם תהיה ממשלת נתניהו 61, תקראו לי לראיון סיכום של המדינה. זו תהיה ממשלה קיצונית שתגרור את המדינה לשיסוי והמשך הקצנה ואני לא שותף לזה".

עוד אמר, כי "ליברמן ישב עם רע"מ, הכל יהיה אחרי הבחירות ונראה מה אפשר לעשות. אני חושב שבסופו של דבר המבחן הוא מה הגמישות שאפשר להשיג. צריך לחבר את שני הצדדים, לדבר עם כולם בלי הקיצוניים".

"אני באתי לחרדים על מנת לאחד ולחבר. נתניהו בא אליהם על מנת לשסות ולהפריד וזה כל ההבדל בינינו. אני בעד לחבר ולאחד, הוא בעד לשסות ולשרוד פוליטית באופן אישי", הוסיף שר הביטחון.

לאחר מכן הוא נשאל האם יישב במצב שלנתניהו יש 59 והוא ראשון ברוטציה? על כך השיב: "הציעו לי להיות רה"מ ואמרתי לא. יכולתי להיות ראש ממשלה עכשיו. אני אומר לכם שנתניהו פגע באורח אנוש בממלכתיות הישראלית ולכן אין אפשרות מבחינתי לשבת עם נתניהו ואין אפשרות ממלכתית או פוליטית. זה לא יקרה. פשוט לא יקרה".

עוד הוסיף, כי "לכל בן אדם יש קרדיט. התייצבתי בזמן הקשה ביותר למדינה, לא הייתה בגידה בי. הייתה פגיעה במדינת ישראל ואני לא יכול להסכים לזה. אני מעריך את מה שנתניהו עשה למדינה, אני חושב שצריך להגיד לו שיתקדם הלאה. הקרדיט הפוליטי של נתניהו נגמר, זה לא יקרה יותר. הוא צריך לפנות את הממשל ולשחרר את הפיקוד ואת מדינת ישראל. אני מכבד אותו. צריך לשאול את לפיד אם ישב איתו".

גנץ המשיך: "הרשימה המשותפת לא רוצה להיות חלק מהממשלה ולא תהיה. אני חושב שצריך לייצג את הערבים, לשרת אותם ואני לא רואה את 'המשותפת' חלק מזה. אני רוצה להקים ממשלה רחבה, הכי רחבה שאפשר שלא תישען על הקצוות. תראו את הממשלה האחרונה, הממשלה הזו כיוונה לטוב ועשתה הרבה טוב והתפרקה בגלל הקצוות. אני לא רוצה לשחזר את זה. אני רוצה לצאת מהמרכז אל החוץ ולא מהקצה פנימה. טיבי ועודה לא יושבים בממשלה ואני לא אשב איתם בממשלה ועברנו את הסיפור הזה. צריך לעזור לאזרחי ישראל הערביים - לחזק את הכלכלה, הביטחון והתעסוקה. מאחר ואני יושב עם ערבים ישראלים, אני חושב שמבחינה פוליטית, 'המשותפת' לא מייצגת את האינטרס של מדינת ישראל. אני מאמין שהמחנה הממלכתי יתחזק, אני רואה. יש שלוש אפשרויות - ממשלה קיצונית של נתניהו, ממשלת אחדות שלי או בחירות אינסופיות".

על נאומו של ראש הממשלה יאיר לפיד בעצרת האו"ם בניו יורק אמר: "אני חושב שהיה נאום חשוב וטוב של ראש הממשלה. צלצלתי ואיחלתי לו לפני זה בהצלחה. הוא יצג את ישראל בצורה מכובדת. את הנושא ההיסטורי אנחנו רואים עין בעין, גם באיראן. אנחנו חלוקים בנושא הפלסטיני.
אני חושב שאי אפשר להישען על חלומות אלא על מה שאפשר לעשות בצורה מעשית. אני בעד להסדיר את היחסים עם הפלסטינים כדי שנישאר מדינה יהודית ודמוקרטית. לכן בהינתן שאי אפשר להגיע להסדר קבע, אנחנו קוראים לצמצום הסכסוך".

יאיר לפיד באו''ם (צילום: רויטרס)
יאיר לפיד באו''ם (צילום: רויטרס)

"צריך לדבר עם מי שאפשר, נכון להילחם במי שצריך", המשיך גנץ. "נגיד את האמת - להערכתי, מרבית הישראלים לא רוצים לשלוט בפלסטינים. להבנתי כל הישראלים לא מוכנים ובצדק לקחת סיכון ביטחוני. על שני הדברים הללו צריך לעבוד. אנחנו פועלים 24/7 בכל גזרה בעוצמה הנדרשת, באחריות, בשיקול דעת. זה מה שחשוב שיקרה ובנחישות שצריך בכל אחד מהמקומות, גם ג'נין ושכם וכל מקום כך היה וזה מה שאנחנו עושים".

על אבו מאזן שאמר כי "אין פרטנר ישראלי יותר שעמו אנחנו יכולים לדבר" מאחר ולטענתו "ישראל הורסת את פתרון שתי המדינות באמצעות המדיניות המכוונת שלה ומטילה משטר אפרטהייד בשטחים", אמר גנץ: "צריך להבין, אתם יודעים. אני הייתי מפקד איו"ש שנה לפני 'חומת מגן', תוך שעות פינו אותי מהשטח כי הייתי בשטח A פעם, אנחנו לא במציאות הזו. לצה"ל יש את חופש הפעולה המלא לעשות את המשימות איפה שהוא נדרש. זה מה שנמשיך לעשות. ככל שנצטרך להגביר את המאמץ הביטחוני זה מה שנעשה, זו לא שאלה. לגבי השיח עם אבו מאזן ולגבי התיאום הביטחוני, אמרתי - אדבר עם מי שאפשר ואלחם במי שצריך".