ישראל ולבנון הגיעו רשמית להסכם תיחום הגבול הימי, כך נמסר היום (שלישי) מלשכת ראש הממשלה. ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) תתכנס מחר בשעה 11:00 לדון בהסכם ובשעה 13:30 תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת.

דיווח: ההסכם על הגבול הימי עם לבנון ייחתם ב-20 באוקטובר
"נוסח סופי": טיוטה נוספת להסכם תיחום הגבול הימי תועבר ללבנון

כמו כן, לאחר פנייה שהגיעה ממזכירות הממשלה, החליט יושב-ראש הכנסת ח״כ מיקי לוי לאפשר את הנחת הסכם תיחום הגבול הימי הצפוני בין ישראל ללבנון מחר במליאת הכנסת, בכפוף להחלטת הממשלה. הנחת ההסכם תאפשר לחברי הכנסת לעיין בפרטיו בהקדם האפשרי מיד לאחר הדיון שייערך בממשלה.

רה"מ הציג לפני מספר ימים לקבינט המדיני-ביטחוני את עקרונות ההסכם שמקובלים על ישראל, ודחה את הבקשות הלבנוניות לשינוי נוסף. - במהלך סוף השבוע האחרון והחג, נעשו שיחות אינטנסיביות בהובלת המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין, מול לבנון ומול צוות המו"מ הישראלי בהובלת ראש המל"ל ד"ר איל חולתא, מנכ"ל משרד האנרגיה ומנכ"ל משרד החוץ. בשעות האחרונות ישראל קיבלה טיוטת הסכם.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

שר הביטחון, בני גנץ, התייחס להסכם המסתמן ואמר במהלך הערכת מצב בפיקוד צפון: "אני מברך על הודעת נשיא לבנון על קבלת ההסכם. ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת וההסכם שאליו אנו מתקדמים הוא הגון וטוב לשני הצדדים. בחודשים האחרונים מערכת הביטחון ליוותה מקרוב את המו״מ על הגבול הימי בצפון בהיבט הביטחוני. עמדנו בנחישות על כך שההסכם יבטיח את האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".

לא ויתרנו ולא נוותר על מילימטר אחד של ביטחון. ״ההסכם מתקדם למרות איומי ארגון הטרור חיזבאללה שניסה לחבל בתהליך ולא בגללו. נמשיך לעמוד על הצרכים הביטחוניים בכל תרחיש ולספק ביטחון לאזרחי ישראל, נוודא שההסכם מקיים גם את זכויותיה הכלכליות של ישראל ונציג את ההסכם לציבור באופן שקוף וברור ולפי החוק״, הוסיף.

ראש המל"ל, ד"ר איל חולתא, מסר: "כל דרישותינו נענו, השינויים שדרשנו תוקנו. שמרנו על האינטרסים הביטחוניים של ישראל, אנחנו בדרך להסכם היסטורי". לפיד: "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון". מקורבי בנט הבהירו כי החלטתו תתקבל לקראת ההצבעה: "השיקול הבטחוני יהיה המכריע. יחליט לאחר שיראה את ההסכם סופי וישמע את כל גופי הביטחון". 

"הגרסה הסופית עונה על דרישותיה של לבנון"

במקביל לשכת נשיא לבנון, מישל עאון, אישרה כי הנשיא קיבל לידיו את הטיוטה הסופית של הסכם תיחום הגבול הימי עם ישראל מסגן יו"ר הפרלמנט, אליאס בו סעב. "הגרסה הסופית של ההצעה משביעת רצון, עונה על דרישותיה של לבנון ושומרת על זכויותיה ועל עושרה הטבעי", נמסר. 

נשיא לבנון מקבל את טיוטת ההסכם (צילום:  Dalati Nohra/Handout via REUTERS)
נשיא לבנון מקבל את טיוטת ההסכם (צילום: Dalati Nohra/Handout via REUTERS)

כמו כן, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי חיזבאללה נתן "אור ירוק" לעסקה, כך מפי גורמים לבנוניים בכירים. בכיר בממשלת לבנון ובכיר נוסף המקורב לחיזבאללה אמרו כי ארגון הטרור "הסכים לתנאים וכי המשא ומתן הסתיים". 

רשת LBC הלבנונית דיווחה הלילה כי סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני קיבל מידיו של המתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, את הטיוטה הסופית של הסכם תיחום הגבול הימי עם ישראל, ולאחר מכן העביר אותה לידיו של נשיא לבנון, מישל עאון. עוד דווח כי טיוטת ההסכם הסופית עונה על הדרישות של שני הצדדים. 

במקביל, בו סעב מסר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי "המאמצים של עמוס הוכשטיין עלולים להוביל לעסקה היסטורית". זאת, לאחר שגורמים מדיניים בישראל הבהירו כי אמנם טרם עודכנו רשמית - אך בהחלט מסתמנת מגמה חיובית. בתוך כך לדברי הגורמים, טרם עודכנו רשמית על-ידי המתווך הוכשטיין, אך מדברי נשיא לבנון מישל עאון ניתן ללמוד כי הלבנונים חזרו בהם מההערות המהותיות אותן ישראל דחתה: "נאמר להם בצורה מאוד ברורה: 'לא בא בחשבון', הם כנראה התקפלו", אומרים הגורמים.

דיווח: טיוטת ההסכם הסופי פתרה את הבעיות סביב סוגיית קו המצופים

במקביל, העיתון הלבנוני אל-אח'באר המזוהה עם חיזבאללה דיווח הבוקר כי טיוטת ההסכם הסופי שהוגשה לצד הלבנונים פתרה את הבעיות סביב סוגיית תחילת הקידוחים במאגר קאנא וסוגיית קו המצופים. לפי הדיווח, צרפת הודיעה ללבנון כי חברת הקידוח טוטאל הצרפתית מחויבת להתחיל בקידוחים ובחיפושים מייד אחרי ההכרזה על ההסכם וכי היא מתכוונת להביא ספינות, מחפרים וציוד לשם כך בתחילת השנה הבאה. הצרפתים שבו ואמרו כי הפעילות של טוטאל אינה קשורה להסכם הצדדי בין החברה לבין ישראל.

על קו המצופים היה דיון נרחב שברגעים מסוימים איים על ההסכם כיוון שהוא נוגע לכך שלבנון לא תכיר בשום גבול ימי עם ישראל ושמדובר רק בהגדרת בלוקים במים הכלכליים של שני הצדדים. הדיון נע בין הביטוי "המצב הקיים" שבישראל ראו בו הכרה לבנונית בערך של קו המצופים ואילו בלבנון רצו את הביטוי "המצב הנתון" שמדגיש את המשך הסכסוך בנוגע לגבול הימי בדומה ליבשתי. 

עוד דווח כי הצד האמריקני הפעיל לחץ על לבנון לקבל את הניסוח הדו משמעי. האמריקנים אמרו ללבנונים שבעקבות המצב הפנימי של הממשלה בירושלים, הצד הישראלי חייב ניסוח שיראה שהוא לא יצא מופסד ובייחוד שצריך לאשר את ההסכם בממשלה ולהעביר אותו לעיון הכנסת. לשם פתרון הסוגיה, הצדדים עשויים לא להפקיד קווי גבול חדשים באו"ם, אלא רק לעדכן את האו"ם דרך האמריקנים שהושגה הבנה.

אסדת כריש של חברת אנרגיאן  (צילום: אתר רשמי חברת אנרגיאן)
אסדת כריש של חברת אנרגיאן (צילום: אתר רשמי חברת אנרגיאן)

כזכור, ערוץ "אל-ערבי" דיווח אמש כי הסכם הגבול הימי בין לבנון וישראל ייחתם ב-20 באוקטובר. לפי הדיווח, "נעשות הכנות נעשות לקראת הודעה על הסכם רשמי בנושא סימון הגבולות בין ישראל ולבנון. הציפייה היא שב-20 באוקטובר ייחתם ההסכם באופן רשמי באזור ראש הנקרה בגבול בין שתי המדינות".

גם נשיא לבנון מישל עאון התייחס הבוקר לטיוטת ההסכם הסופי לרישום הגבול הימי מול ישראל וכתב בחשבון הטוויטר הנשיאותי כי "אנו מקווים כי כל הסידורים שנוגעים למשא ומתן על הגבול הימי יושלמו בימים הקרובים". הוא ציין כי המו"מ מול ישראל בנושא עבר כברת דרך ארוכה, ועדכן כי "הפערים במו"מ הצטמצמו בשבוע האחרון".

ההתקרבות בשיחות מגיעות על רקע גורם בלבנון שהתייחס לאיומיו של שר הביטחון גנץ לאחר הקשחת העמדות הלבנונית, והגדיר את איומיה של ישראל כ״הפחדות״ והעריך כי "ישראל לא תצא להרפתקה צבאית נגד לבנון ותל אביב יודעת היטב כי הסלמה אינה אינטרס בשלב זה״. כך דווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון.