לאור המו"מ הקואליציוני, מסתמן כי המפלגות החרדיות דורשות מראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, לכלול את פסקת ההתגברות בקווי היסוד של הממשלה. האם החרדה שמביעים מצביעי גוש השינוי בשבוע האחרון, הטוענים שחקיקת פיסקת ההתגברות תגרום לשינוי המשטר בישראל, מוצדקת? ינון מגל ובן כספית דנו על כך היום (שני) ב-103fm עם עו"ד אבי חימי, יושב ראש לשכת עורכי הדין, אשר הביע את משנתו בנושא והסביר מדוע הוא מתנגד להעברת החוק המדובר.

פסקת ההתגברות נכונה יכולה להוות צעד חשוב קדימה בדמוקרטיה הישראלית | דעה
התשובה שצריך לתת לשמאלנים שהפסידו ולימנים שעוד לא הפנימו שניצחו | קלמן ליבסקינד

"בשנים האחרונות, הפכו את בית המשפט העליון לבית משפט העליון של החונטה, אנשים לא מבינים, ואני מכוון את דברי לעם ישראל", הוא הסביר, "בית המשפט העליון הוא מבצר הדמוקרטיה, מבצר זכויות האדם. אני לא יודע איך בשנים האחרונות השתנה השיח, אבל אני אומר לכל אחד ואחד - אני לא חשוד בזה שאני חלק מחונטה, אני אזרח, אוהב את המדינה ואומר לכם - פסקת ההתגברות הזו זה לשנות את שיטת המשטר במדינת ישראל".

"ממדינה ליברלית נאורה, כאשר מה שמפריד בין מדינת אפרטהייד למדינה מתוקנת זה בג"ץ. כולנו שווים, המיעוטים כמו חרדים וערבים וכו', צריכים להבין שבית המשפט העליון בעיקר מגן עליהם. שינוי כזה רדיקלי שמבקשים לעשות צריך להיעשות בהידברות, לא בכוחנות. בסוגיה מורכבת יש על מה לדבר, צריך לדבר, אבל לא יכול להיות שהיא תוכרע באופן חד צדדי בכוחנות", אמר עו"ד חימי.

מגל ציין: "אף אחד לא דיבר על פסילת בג"ץ או ביטולו, מדברים על זה שיש בעיה במשטר בישראל ביחסים שבין הכנסת, הממשלה ובית המשפט, וצריך לתקן אותם. פתאום הם לקחו סמכות לעצמם לבטל חוקים, חוקי יסוד, לתקן, לשנות".

"אני עובר על 22 חוקים שבוטלו ואני גאה בכל חוק שבוטל, אמר עורך הדין. "כל חוק שבוטל זה חוק לא חוקתי, לא שוויוני, לא הגיוני ולא טוב לאזרחי ישראל. אני אעבור חוק חוק ואני אשכנע אותך שהשינוי הזה היה מתבקש. למשל, שינו את החוק שחייל יהיה עצור למשך 4 ימים כאשר אזרח נעצר ל-24 שעות, אז השוו בין חייל לאזרח - ביטול טוב".

השלושה התייחסו לשלטון ומערכת המשפט בארצות הברית. חימי הסביר כי "יש חוקה שמעגנת את זכויות האדם, לא כמו בישראל שכל 61 קולות אקראיים יכולים לשנות את שיטת המשטר. אנחנו מתווכחים שצריך לחוקק את חוק יסוד החקיקה, תהליך החקיקה צריך להתבצע בהידברות ולא בכוחנות. מה זו פסקת ההתגברות? רוצים להכשיר סל פעולות לא שוויוניות ולכן הם עומדים על העברת פסקת ההתגברות. פסקת ההתגברות היא הרס של מערכת הערכים שלנו, משנים את שיטת השלטון כאשר זורים חול בעיני הציבור וקוראים לזה פסקת ההתגברות". 

כאשר נשאל האם הוא נגד כל פסקת התגברות או שיסכים לה בתנאים מסוימים, השיב חימי: "בתנאים מסוימים, בשיח שהוא חוצה, כולם צריכים להגיע לתובנה ולפעול לגבי האיזון בין הרשויות. בית המשפט העליון, ידו חייבת להיות על העליונה, אחרת היום פוגעים ב־X, מחר ב־Y. לא לעולם חוסן, לא תהיה ממשלת ימין מלא כל ימי חיינו. מי שמגן על הזכויות של כולנו זה בית המשפט העליון, הוא צריך לתת את המילה האחרונה".

"חופש הביטוי לא מעוגן בשום חוק בישראל, בשביל זה יש את בית המשפט העליון", ציין כספית. מגל ענה: "לגרש אנשים מביתם זה לא סיבה למנוע". כספית השיב ואמר כי "מדינה יכולה לכבוש ויכולה לפנות".

"הרטוריקה של הנבחרים החדשים, של הקואליציה המסתמנת, היא רטוריקה מסוכנת", אמר חימי. "אנחנו האזרחים חייבים לפעול ולעצור את הרטוריקה. לא יכול להיות שיהרסו את המדינה. ישנו את שיטת המשטר בכל מיני סיסמאות וכותרות - אתם נבחרתם, אבל יש ערכים דמוקרטיים שאנחנו לא נסכים לסגת מהם. בית המשפט העליון משקף את הערכים האלו, אלו הערכים שאנחנו רוצים לחיות בהם. כל אזרחי ישראל, למרות ציר הרשע שעובד בשנים האחרונות, צריכים להסתכל על בית המשפט העליון ולהוקיר לו תודה".

הוא המשיך: "בית המשפט העליון מגן על המדינה גם ברמה הבינלאומית. אנחנו מדינה מתוקנת בזכות העובדה. אני רוצה להגיד שאין לנו אלא להביט על ראש הממשלה המיועד ולקוות שהוא יפעל כפי שפעל בכהונתו כראש ממשלה. נתניהו הגן על מערכת המשפט ובצדק, הוא הבין שמדינה שמערכת המשפט שלה איננה עצמאית זו מדינת עולם שלישי, אסור לנו להסכים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm