על רקע המשא ומתן הקואליציוני, בירושלים מחכים לפריצת דרך בקידומו של פרויקט בנייה רחב היקף, בין הגדולים שקודמו לאחרונה בגבולות הבירה - שכונה חדשה בשם עטרות, שצפויה לקום בצפון העיר על השטח שבו שוכן כיום שדה תעופה לא פעיל.

לפי התוכנית, שכונת הענק תתפרס על פני 1,342 דונם ותכלול כ־9,000 יחידות דיור, 350 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ו־45 אלף מ"ר של שטחי מסחר ומוסדות חינוך ודת. במקביל לקידום הפרויקט, הופעל לחץ בינלאומי מסיבי על ממשלות ישראל. לפי גורמים במחנה הימין, כבר בשבועות האחרונים של ממשלתו הקודמת של בנימין נתניהו בשנת 2021, פנו אליו בכירים מהמפלגות החרדיות בקריאה לקדם את הפרויקט.

למרות זאת, נתניהו טען כי גם טראמפ מתנגד לבניית יחידות דיור ליהודים בעטרות, משום שלפי "תוכנית המאה" שלו השטח היה מיועד להקמת מתחם תיירות בבירה הפלסטינית, אשר לפי התוכנית הייתה אמורה לקום סמוך לירושלים. "אולי בכהונה השנייה של טראמפ הדבר יתאפשר" - נאמר לאותם בכירים, וסוגיית הבנייה לא קודמה.בהמשך, בתקופת בנט, קודם הפרויקט, ולפני שנה המליצה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים לאשר את התוכנית.

לדברי בכירים בממשלת בנט, כאשר נודע לממשלו של ג'ו ביידן על האישור שקיבלה תוכנית הבנייה בעטרות בוועדה המקומית, התקשר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בזעם למזכיר הממשלה שלום שלמה. הוא דרש הבהרות והדגיש כי הממשל מתנגד נחרצות לבניית יחידות דיור ליהודים בשטחי המתחם עטרות. נוכח ההתנגדות הגורפת של האמריקאים, בקרב הפעילים למען הבנייה בירושלים גובר החשש כי פרויקט עטרות יוקפא שוב.

על רקע זה פנה לאחרונה בנימין שפרן, הפעיל הוותיק שעומד בראש הפורום החוץ־פרלמנטרי לקידום פרויקט עטרות, לגורמים בקואליציה העתידית, בדרישה בשם הפורום – "להתנות את שינוי החוק שיאפשר את מינוי יושב ראש ש"ס ושר הפנים העתידי, אריה דרעי, לשר - בהתחייבות למניעת הקפאה בירושלים".

בעקבות פנייתו אמר שפרן ל"מעריב": "בשמי ובשם פעילים למען בנייה - בירושלים בפרט, ובנגב ובגליל בכלל - אנו קוראים להתנות את 'חוק דרעי', שהוא השר האמון על נושאים אלו, בכך שתמשיך להיות מקודמת בעיר שכונה שיונצח בה הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ושתימנע כל הקפאת בנייה בירושלים ומסירת שטחים בנגב ובגליל לרשויות בדואיות, כפי שלצערנו, נעשה בעבר".

גורמים במפלגת הציונות הדתית אישרו בשיחה עם "מעריב" כי הבנייה בירושלים בכלל, ופרויקט עטרות בפרט, נמצאים ברשימת הדרישות שלהם במו"מ עם הליכוד, כחלק מהתוכנית הכוללת לחיזוקה של ירושלים כבירת ישראל המאוחדת.