שר הביטחון בני גנץ אמר היום (שני) כי המצב הנוכחי, לפיו "חרדים, ערבים ואוכלוסיות נוספות אינם חולקים בשום סוג שירות למען העם והמדינה – עלול להביא אותנו למשבר ביטחוני ואולי אף למשבר לאומי".

גנץ התייחס לנושא מתווה השירות בכנס השנתי לביטחון לאומי ודמוקרטיה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ואמר כי "עתידו של צבא העם נמצא בשעת מבחן. אנחנו מתקרבים ליום שבו צה"ל יהיה צבא מחצית העם. אין היתכנות לצבא מקצועי מול אתגרי הביטחון שישראל עומדת מולם".  

עוד אמר, כי "בשנה וחצי האחרונות קידמתי מתווה שירות חדש, שיציל את צבא העם, ויתאים אותו לישראל של 74 השנים הבאות. העברנו החלטת ממשלה בנושא, משרד הביטחון התקדם בעבודת המטה, והקמנו כבר תשתיות בשטח. לצערי חלקים בממשלה האחרונה, בלמו את השינוי ההכרחי הזה. צר לי שזה המצב, וההזדמנות שהייתה בידינו לא נוצלה. זו החמצה אסטרטגית. אם לא נקדם מתווה שירות חדש, צבא העם לא ישרוד.  ממשלה שתעודד השתמטות ולא תקדם פתרונות, תפרק את הביטחון הלאומי והסולידריות שלנו".

בנושא המשא ומתן הקואליציוני והכוונה לקחת סמכויות מפיקוד המרכז אמר גנץ: "לצערי, במשא ומתן הקואליציוני הנוכחי, נראה שעושים לא רק טעויות סמנטיות והצהרתיות – אלא טעויות שיובילו לפגיעות מהותיות בביטחון ועלולות חלילה לעלות בחיי אדם. דריסת הדרג המקצועי, נטילת סמכויות ממנו, והתגברות על הרמטכ"ל והמפכ"ל – הן מתכון בטוח לפגיעה בביטחון ובשרשרת הפיקוד.

הוא ציין כי "הדרישה להעביר את 'מג"ב איו"ש' תחת 'השר לביטחון לאומי', נובעת במקרה הטוב מחוסר הבנה, ובמקרה הרע מרצון להקים מיליציה לבן גביר".

לדבריו, "צעדים כאלה יסייעו לאויבינו ויסכנו את חיילינו ומפקדינו בערכאות בינלאומיות משום, שיש שיראו בהם רכיבים של החלת ריבונות ללא הסכמה רחבה ותיאום מדיני. הם עלולים גם להביא לניתוק התיאום עם הפלסטינים ולהסלמה ביטחונית. כל זאת תוך פגיעה בצורך המבצעי, בקיצור: loose-loose.  נתניהו מכיר את הדברים היטב. אני קורא לו ולשר הביטחון הבא, יהיה אשר יהיה, לא לאפשר את הפיגוע המבצעי והמשילותי הזה".

עוד אמר השר, כי  "בהיבט המוסרי – המראות שראינו בחברון מטרידים. אני כמובן מגנה בתוקף את התקיפה של האזרחים, אבל הרבה יותר מטרידים אותי דיבורים על שינוי נהלי הפתיחה באש על ידי פוליטיקאים שלא שהו אפילו דקה אחת בשדה הקרב, שאין להם ניסיון בנושא, ושהוא כלל אינו עתיד להיות תחת סמכותם".  

"מטריד אותי הרצון לפרק את צה"ל מערכיו, ובהם גם מוסר הלחימה, שמחזק אותנו. מטריד אותי הנירמול של ההשתמטות משירות העם והמדינה. במקום שבו יפתחו באש על מחבל מנוטרל – נקבל צה"ל חלש יותר וצודק פחות", הוסיף. "במקום שבו נידמה לאויבינו ונכוון אש לעבר אוכלוסייה אזרחית – נגביל את כוחנו וחופש הפעולה שלנו לסכל טרור וטרוריסטים. אני סומך על המפקדים בצה"ל, במשטרה ובכל גופי הביטחון שישארו נאמנים לביטחון המדינה והאזרחים, יקפידו הקפדה יתרה על כפיפותם לדרג המדיני, אך לא ירכינו ראש מול דרישות בלתי חוקיות".

לדבריו, "בצה"ל, הרמטכ"ל הוא הקובע את נהלי הפתיחה באש והוא זה שמוסמך, באישור הדרג המדיני, לסגור ולפתוח יחידות בצה"ל. התערבות בסמכויות אלו תפגע בביטחון ותהיה חריגה מסמכות. אני מקווה שלא נגיע לשם, וסומך על הרמטכ"ל הנוכחי והנכנס, שיעמדו כחומה בצורה למען ביטחון ישראל וחיילי צה"ל בהתאם לסמכותם. אני מקווה שיקבלו את הגיבוי הנדרש לכך. לצד זאת, בכוונתי לעמוד על המשמר מול כל מהלך שיפגע בביטחון, ביחד עם חברים רבים באופוזיציה ושותפים רבים בחברה הישראלית".