חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שר האוצר המיועד, שוחח הבוקר (שני) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM אודות הסמכויות הביטחוניות שהוא עתיד לקבל ברחבי יהודה ושומרון. לדבריו, צבא לא צריך לנהל אזרחים ואין לזה שום פגיעה בשר הביטחון ובסמכויות שלו. "מערכת צבאית לא באמת יודעת לנהל מערכות אזרחיות. הכל נעשה בתיאום עם ראש הממשלה. אף אחד לא בא להתפרע ולהשתולל", אמר. 

נחשף ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית | כל הפרטים

"כל הסמכות שהייתה בידיי שר הביטחון בנושאים האזרחים תעבור אלינו. זה הדבר הנכון ביותר. שר הביטחון צריך לעסוק באתגרי הביטחון שעומדים מול מדינת ישראל", הסביר. לטענתו, הדבר האחרון שצריך לעניין את שר הביטחון הוא הפן האזרחי ביהודה ושומרון. 

כאשר נשאל האם הוא יהיה השר במשרד הביטחון ענה סמוטריץ': "אני מעדיף לא להתייחס לזה כרגע אבל בהחלט יהיה שר במשרד הביטחון שלנו. צריך לזכור שבשלוש שנים האחרונות בני גנץ כשר ביטחון עודד מאוד את ההשתוללות וההשתלטות של הפלסטינים על השטחים הפתוחים, אירוע בעל השלכות מרחיקות לכת. הם חונקים את היישובים, אתגר ביטחוני גדול, הגיע הזמן לסדר את זה. הסדרת ההתיישבות הצעירה, הגיע הזמן אחרי הרבה מאוד שנים אלפי משפחות, אנשים שמשרתים בצבא, עושים מילואים, משלמים מיסים ולא מקבלים חשמל, מים, כבישים בתי ספר וגני ילדים כמו שצריך. מה שאני מגדיר רפורמת אזרחות שווה, לאט לאט נכנס את משרדי הממשלה לקחת אחריות ביו"ש.

על דבריו של גדי איזנקוט בעקבות ההסכם בין הציונות הדתית לליכוד אמר: "דברי הבל, הרי בסוף היועץ המשפטי של משרד הביטחון לא חושב שזה לא ממלכתי ולא חוקתי. ב-1981 הוקם המנהל האזרחי בהחלטת ממשלה, ונקבע באופן מפורש שהמנהל האזרחי מנהל את הערבים תושבי יהודה ושומרון ולא את ההתיישבות הישראלית. ההתיישבות הישראלית תנוהל על ידי משרדי הממשלה. מה שקורה בשנים האחרונות, צבא לא צריך לנהל אזרחים, קונפליקט לא בריא לא לצבא ולא לאזרחים. אין בזה שום פגיעה בשר הביטחון או בסמכותו. הלא בסדר זה שחצי מיליון אזרחים מנוהלים על ידי שר ביטחון ואלוף פיקוד במשטר צבאי של רפובליקת בננות. אנחנו לא משנים את המעמד".

לדבריו, "בכל העשורים האחרונים אין הקמת חינוך במנהל האזרחי, משרד החינוך לוקח אחריות ביו"ש באופן ישיר, בונה בתי ספר. התשתית המשפטית היא שונה, אלוף הפיקוד הוא מחוקק בשטח, הוא הריבון, את הדבר הזה אנחנו לא משנים אבל תחת אותה תשתית משפטית משרד החינוך מנהל בדיוק באותו אופן. משרד התחבורה ייקח אחריות לנהל את יהודה ושומרון. הרי מה קורה פה - נוצר פה פער אדיר, מערכת צבאית לא יודעת לנהל מערכות אזרחיות. לכן תושבי יהודה ושומרון מקבלים שידור גרוע. אתה יכול להיכנס עכשיו לאינטרנט לשלם 18 שקלים לקבל טאבו של דירה, ביו"ש אזרח צריך ללכת לבסיס צבאי, לחכות בתור, שמישהו ימצא איזה קלסר מלא אבק".

במענה לשאלה האם הוא הולך להרוס בנייה לא חוקית ערבית בשטחי C, השיב סמוטריץ': "אנחנו חייבים בראש ובראשונה לבלום את ההשתלטות הזו. מה שקורה בשלוש השנים האחרונות מוביל אותנו לנקודת אל חזור מסוכנת מאוד. זה אירוע שהוא בחלקו מדיני, הרי יש כאן מדינות שמעורבות, והוא בחלקו משפטי. כל ההשתלטות הזו לא חוקית בהתאם לדין הצבאי, הפנימי, הבינלאומי. הכול יבוצע בתיאום עם ראש הממשלה ועם הקבינט. גם לו הייתי שר ביטחון הדברים נעשים בתיאום עם ראש ממשלה. יש קבינט, יש ממשלה, עושים את זה באחריות, מבינים את הרגישות והמורכבויות. אף אחד מאיתנו לא בא להתפרע ולהשתולל. אני חושב שעדיף פחות לדבר ויותר לעשות".

על ביטול סעיף הנכד אמר:  "אני חושב שיש הסכמה בשיחות שלי גם עם חברי בליכוד במו"מ, כולם מבינים שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך. למעלה משבעים אחוזים מהעולים בחודשים האחרונים אינם יהודים. בסופו של דבר נדמה לי שזה האיום הגדול ביותר על הזהות היהודית של המדינה, על מניעת ההתבוללות. שרדנו 2000 שנה לא כדי להתבולל. תראו מה קורה בארה"ב". לדבריו,  "זה נמצא על השולחן, זו דרישה שלנו, ההסכמים עוד לא נחתמו, אנחנו מתעקשים על זה, זו אחת ההתעקשויות הצודקות ביותר".

בהמשך נשאל מתי יבוטל חוק ההתנתקות? "אני אומר לך את עמדתי - אני חושב שלפני הקמת הממשלה צריך לחוקק את החוקים שנדרשים כדי שיהיה אפשר להרכיב אתה ממשלה", השיב.  למשל אותו החוק שמאפשר לי לכהן כשר במשרד הביטחון ולקבל את הסמכויות, הסמכויות של בן גביר שהן נכונות ובלי זה הוא לא נכנס, החוק שצריך לאפשר לדרעי להתמנות לשר. החוקים האלה צריכים להיות לפני הקמת הממשלה כיוון שהם תנאי ליכולת להשביע את כל השרים ולתת להם את תפקידיהם. כל היתר לדעתי צריך להיות אחרי. אנחנו בתוך מו"מ. אני לא חושב שנכון לחוקק עכשיו סדרה של חוקים לפני, כי אז לא נקים ממשלה בזמן הקרוב ואני לא חושב שנכון לשדר חוסר אמון. אני לא סומך על חבריי?  הכל יקרה, נסכם בהסכמים הקואליציוניים ויקרה.

על תקציב המדינה אמר סמוטריץ': "תקציב מדינה משקף ערכים. אני חושב שמדינת ישראל צריכה לחזק את המוסד שנקרא לימוד התורה". בהמשך התייחס להשתלבות חרדים בגיוס לצה"ל, ואמר: "הירידה במוטיבציה לשרת בצה"ל היא בעיה קשה, אבל קשורה לכלל ישראל". 

לסיום, הביע את דעתו על השיח סביב התבטאותו של אבי מעוז, ואמר: "אבי מעוז זה דוגמה קלאסית לצביעות ולחוסר האחריות. אף אחד לא יודע מה הוא הולך לעשות והוא עוד לא נכנס לתפקידו".

"אני חושב שהיא תוצר של אותם שקרים ואותה הסתה והפחדה שעושים הפוליטיקאים וכמה אנשי תקשורת מהשמאל",  המשיך סמוטריץ'. מערכת החינוך בישראל היא לא מערכת חופשית, אני בעד לעבור לשיטת השוברים, שכל הורה יוכל להחליט לאיזה בית ספר הוא שולח את הילדים. אנחנו ממש לא שם. בסוף היום ההורים הם לקוח שבוי במערכת החינוך, בסוף הורה בבית ספר ברמת גן או תל אביב לא יכול להחליט לאיזה בית ספר הוא שולח את הילדים שלו, יש אזורי רישום. כיוון שההורים לקוחות שבויים במערכת החינוך אני חושב שצריך לסכם על מרחב קונצנזוס של הסכמה לאומית שהוא יהיה בתוך מערכת החינוך. מה שכל אחד רוצה לחנך בבית, מערכות חוץ, זה בסדר גמור, אבל אתה לא יכול לשים אותי כתלמיד שבוי ואז לדבר איתי על האתוס של הפלסטינים. יש חלק מהתוכניות כאלה. אני חושב שקרו תהליכים גם מתחת לרדאר, גם השרים לא היו ערים אליהם. אתה רוצה שנדבר על משרד החינוך ואיך זה עובד שם? לא כל דבר בשליטת וידיעת השר. כשעוברים היום על התוכניות האלה, יש בהחלט תוכניות, אם הילד שלי לקוח שבוי במשרד החינוך אני לא מוכן שידברו איתו בכיתה ג' על ניתוחים לשינוי מין".

על מספר המשרתים ההולך ויורד אמר: "מספר המשרתים הולך ויורד, לצערנו הרב זו תופעה כלל ישראלית. אני לא אומר שצריך לעודד את הציבור החרדי יותר לשרת, גם בשוק התעסוקה, גם את זה אני לומד היום ומכין שורה של תוכניות ותמריצים. אני חושב שכפייה בעניין הזה רק מזיקה, וזה מה שמוכח בעשר השנים האחרונות. אפשר וצריך לעודד השתלבות יותר משמעותית והציבור החרדי רוצה, לא בכפייה ובעיקר תוך כדי שאנחנו מאפשרים לו להשתלב ולשמור על אורח חייו. הירידה במוטיבציה לשרת בצה"ל היא בעיה מאוד קשה אבל כלל ישראלית, היא מחברת אותנו לעולם החינוך".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM