מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך שוחח הבוקר (חמישי) עם גדעון אוקו בתכניתו ב-103FM ונשאל בתחילה על חוק "בן גביר" שעבר בקריאה ראשונה, ולפיכך האם אין זו ההוכחה כי הקמפיין שלו ושל המפכ"לים נכשל. 

"אפשר לומר שהמדינה מפסידה, אנחנו מוחים לא בגלל שאנחנו חושבים שאנחנו נצליח לעצור את הכול, אלא אנחנו מוחים מפני שעמדה כזו צריכה להישמע בציבור. בסופו של דבר יש תהליכים ויש מדינה ויש חקיקה, חשוב לנו שהציבור ידע מה אנחנו חושבים כדי שבדיעבד, כשהדברים יכשלו, לפחות נדע לתקן אותם מהמקום הנכון", אמר בפתח הריאיון. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד התייחס לקריאתו למפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי להתפטר מתפקידו: "אנחנו עוד רחוקים מאוד מחוק שעבר, ומה נקרא מאושר. סבלנות, יש תהליכים משפטיים, יש אולי בג"ץ. אם המפכ"ל מוצא את עצמו, כמפכ"ל שנאלץ לא לשרת אג'נדה שוויונית אלא אג'נדה פוליטית, אז הוא צריך ללכת הבייתה. מפני שאני לא רואה איך אדם שמפוקד על אכיפת חוק ומוצא את עצמו אוכף חוק על פי אג'נדה פוליטית כלשהיא, אני לא מדבר כרגע לא על בן גביר". 

אלשיך הוסיף באותו נושא: "ברגע שהשר קובע את מדיניות העמדה לדין, אז ברור לך שכל מי שאיננו מזדהה עם השר, וזה לא משנה אם השר כרגע גלעד ארדן או בן גביר או שר ממרצ, אפילו מהמרכז, זה בכלל לא משנה, כל מי שאיננו מזדהה פוליטית עם הגורם הזה שעומד ואמור לקבוע את מדיניות העמדה לדין, מסיק מכך שהמשטרה איננה שלו, יש לזה השלכות מרחיקות לכת. מה שיקרה זה דבר כזה, יש שיטור יתר ושיטור חסר, זה לא שזה לא יכול לקרות למשטרה אבל במשטרה מישהו יכול לטפל בזה, וכשמזהים שיש איזו נטייה לשיטור יתר אז מתקנים אותה בתוך המשטרה". 

לשאלת המראיין האם מפני כל זה, אולי כדאי למפכ"ל הנוכחי להישאר בכל זאת בתפקיד כדי "להגן על המבצר", השיב אלשיך: "זה לא עניין של שעה קשה, זה עניין שזה הופך את התפקיד למשהו אחר. אם אני עכשיו מקבל משימה שאני עכשיו צריך לעשות אכיפת חוק כלפי אחיי האזרחים דרך פריזמה פוליטית ספציפית, אני לא יכול לסרב למלא תפקיד כזה, משטרה חייבת להיות משטרה של כולם". 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

אלשיך התייחס גם להמלצתו שלו ליועמ"שית, ללכת לעסקת טיעון עם נתניהו מפני שמדינת ישראל לא בשלה להעמיד לדין ראש ממשלה: "נורא פשוט, דמוקרטיה יציבה מאמינה בנורמות, בערכים, באתיקה, זה לא הכול, המילה הכתובה, מה חוקי או לא חוקי, ועכשיו אנחנו יכולים גם לשנות את המילה הכתובה כדי שזה יהיה חוקי. אז לצורך העניין אם היינו מספיק בריאים, עם עמוד שדרה דמוקרטי עמוק לא היינו מגיעים לסיטואציה שבה המפלגה מגוננת על מי שמוגש נגדו כתב אישום במקום להגיד לו 'יש לך חזקת חפות, לך תתגונן ותן למדינה הזאת להתנהל בלי כל הטרפת הזאת'. היות ואין לנו עמוד שדרה כזה, אנחנו מוצאים את עצמנו שכל המדינה עסוקה במשפט של ראש הממשלה, הכול רתום לדבר הזה. ראש הממשלה מאשר דברים שהוא היה חולם בחלומות השחורים שלו לאשר. למשל, פקודת משטרה, האם ארדן לא רצה לפתוח את פקודת המשטרה? הוא רצה, מי לא אישר לו? ראש הממשלה. האם פסקת ההתגברות, שאני מקווה שלא תעבור, או לא תעבור במתווה המוצע, לא שאני לא חושב שאין מה לתקן יש הרבה מה לתקן. אבל אני אומר, אם עכשיו היא תעבור ככה ברוב של 61, נראה לך שראש הממשלה רצה את זה? רוצה את זה? מאמין בזה?".

"המדינה לא מצליחה להעמיד לדין רה"מ שנאשם בעבירות חמורות, אתה רואה שהיא לא מצליחה מפני שבמקום שאנשים שיודעים את האמת ומבינים את המורכבות יאפשרו בעצם לראש הממשלה לפרוש מתפקידו, ללכת לנהל את משפטו בשקט, להגן על עצמו עם כל הכלים העומדים לרשותו. במקום זה כולם נרתמים להתקיף את המשטרה, את הפרקליטות, את בית המשפט, לעשות קמפיינים של פגיעה אישית, מה לא פוגעים בי ברמה האישית? מלכלכים עליי. בסופו של דבר, תראה מה קורה לעדים שעומדים על דוכן העדים, תראה מה קורה לליאת בן ארי שמנהלת את המשפט הזה ובכלל פרקליטים. הכול אישי גם כי בסוף לא מדובר פה באמת בדיון מהותי כי הדיונים המהותיים, לכולם יש מקום". 

בתוך כך, המפכ"ל לשעבר נשאל האם יתמוך בחוק צרפתי שאוסר על חקירת ראש ממשלה מכהן והשיב בשלילה: "לא, אל תיקח אותי למקום הזה. אמרתי שבסיטואציה הזאת, עבור מדינת ישראל, המשך התנהלות המשפט שימשך עכשיו, לא יודע, עשר שנים עד פסק דין, כאשר הכל רתום לדבר הזה כי הדמוקרטיה שלנו כל כך שברירית, עבור המדינה זה כבר מחיר בלתי אפשרי. זה כל מה שאמרתי". 

עוד ציין כי עסקת טיעון כזו צריכה להיות עם קלון: "אני חושב שיש דברים שצריך להתעקש עליהם, אבל בסופו של דבר כאשר ראש הממשלה מפנה את תפקידו ומפסיק לרתום את מדינת ישראל לצרכים שלו, ולצורך העניין המערכת חוזרת לשפיות, לאיזון, אז אני מסתכל על המדינה. אני לא מסתכל לא על ראש הממשלה, שמגיע לו להתגונן זה בסדר אין לי טענות, ואני לא מסתכל עליי באופן אישי, אני מסתכל כרגע על המדינה ומה שקורה לה". 

לשאלת המראיין כי אלשיך סתר את עצמו בשני הראיונות שהעניק לדני קושמרו ואילנה דיין, אז למה הוא התכוון בהקשר לחומרי החקירה והאם הוא מכיר אותם לפרטי פרטים, ענה המפכ"ל לשעבר: "אז עכשיו אני אקח את התשובה המלאה כי הרי בסוף הדיון היה 'איך המפכ"ל מממש את אחריותו?', הרי אפשר גם להיות טפלון ולא להתערב ומה שהמשטרה מוציאה כתוצר כאילו עובר לידך, זה חוסר אחריות כמובן לאומי. מדובר בתיק סופר סופר רגיש ולכן הבהרתי מה אני קורא, כל מילה. אני חוזר על מה שאמרתי, אגב, תיקנתי את זה כבר עשרות פעמים אבל זה לא משנה, הם מהדהדים מה שרוצים. אני אומר מה החומרים שקראתי, כל מילה - כל מילה מהעדויות של הנחקרים הראשיים, קראתי, שתיים, כל מילה בעדויות של עדי המדינה, קראתי. וכמובן ראיות מרכזיות שהוצגו בפניי, כי החקירה מתנהלת, יש גם דיוני סטטוס כאלה וכמובן דיון מסכם". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM