במהלך הימים האחרונים נחשפו ההסכמים הקואליציונים בין השותפות בממשלה המסתמנת, ביניהם מספר סעיפים מעוררי מחלוקת. אחד מהם, הוא תיקון חוק האפליה באופן שיאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות או מוצר בשל "אמונה דתית", בתנאי שניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית ובמחיר דומה. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

חברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) אמרה הבוקר (ראשון) בריאיון לכאן ב' כי לפי תיקון החוק, "כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות - אסור לכפות על רופא לתת שירות אם זה נוגד את אמונתו הדתית".

"החוק בישראל חייב להפסיק להתייחס להלכה יהודית כאל משהו שהוא פחות ערך", ציינה והדגישה כי האמונה הדתית גוברת על ערך השיוויון לדעתה. "לא יכול להיות שהמדינה שהעם הזה הקים אחריי אלפיים שנות גלות של מסירות נפש אל התורה, תהיה מדינה שקרואת להלכה הדתית אפליה".

 לאחר שחברי כנסת רבים גינו את דבריה, סטרוק הבהירה: "אם יש טיפול רפואי שמנוגד להלכה, רופא שומר מצוות לא יאלץ לתת אותו, ללא קשר לזהות המטופל. במדינת ישראל, שהוקמה אחרי 2,000 שנות גלות בזכות יהודים שמסרו את נפשם למען קיום התורה, לא יכפו על יהודי מאמין לעבור על ההלכה". 

חבר מפלגתה שמחה רוטמן התראיין גם הוא ברדיו כאן ב' הבוקר, וטען כי "כל אדם זכאי לעשות בעסק הפרטי שלו כרצונו". לדבריו, הצעת החוק מבקשת שכאשר יש מניעה דתית של האדם מלבצע פעולה מסוימת יהיה מותר לו לא לעשות משהו בניגוד לאמונתו. כשנשאל האם בעל מלון דתי יוכל לבחור שלא לארח קבוצת הומואים, השיב בחיוב, "אם הדבר מנוגד לאמונתו ופוגע ברגשותיו הדתיים".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לאחר הריאיון כתב רוטמן בחשבון הטוויטר שלו כי "נעשה את זה פשוט. חירות פירושה שאנשים יכולים לעשות גם דברים שאני לא אוהב. חופש ביטוי אומר שאפשר להגיד גם דברים לא נחמדים על דתיים, על ערבים או על להט"ב. חופש העיסוק אומר שאדם יכול גם להתנהג לא יפה ללקוחות, ולהחרים או לא, וקהל הלקוחות יעניש אותו, או לא. ככה זה חופש. מזעזע, נכון?".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו התייחס לדברים ומסר: "דבריה של ח״כ אורית סטרוק אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט״בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט״בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל".

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר בתגובה לדברים: "נתניהו חלש ומוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה. הוא אפילו לא מגנה את האמירות החשוכות האלה כי הוא לא מסוגל".

הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה בעמותת רופאים לזכויות אדם, מסרה: "עצם הצעה שכזו, גם אם בסוף לא תעבור, מכרסמת בערכי האתיקה הרפואית אליה מחוייבים כל הרופאים. אסור להתבלבל מהשפה המכובסת של מפלגות הימין הקיצוני דתי - הדרישה שהרופאים יעניקו טיפול שיוויוני אינה יכולה הליות מוגדרת ככפייה, זו משימתם וזה מקצועם. מי שלא מסוגל לעמוד בחובה עליונה זו ולהעניק טיפול שיוויוני לכל מטופליו ומטופלותיו שלא ילך להיות רופא. השיח שמובילים סטרוק ודומיה ירסק את הקהילה הרפואית ונדמה שלשם הוא מכוון".