שגרירי מדינת ישראל ובכירים בשרות בחוץ בדימוס שלחו הערב (רביעי) מכתב פתוח לראש הממשלה הנכנס, בנימין נתניהו, ובו הביעו את החשש שלהם מפני המדיניות המסתמנת של הממשלה החדשה ומפני פגיעה ביחסי החוץ של המדינה. זאת, על רקע חלוקת התיקים בגוש הימין ויממה אחת לפני השבעת הממשלה. 

בפתח המכתב, כתבו כי "אנו החתמוים מטה, שגרירי ישראל ובכירי שרות החוץ בדימוס, שייצגו את המדינה בחו"ל לאורך השנים בגאווה, מבקשים להביע בפניך את דאגתנו ואת החשש מפגיעה קשה בקשרי החוץ של ישראל, במעמדה ובאינטרסים שלה כתוצאה מהמידניות המסתמנת, מהצהרות הנשמעות מאלה שימלאו תפקידים בכירים בממשלה ובכנסת, מהפרסומים על השינויים הצפויים באיו"ש, ובנוגע למספר חוקים קיצוניים העלולים להביא להפליה ולדיכוי של מיעוטים ולפגיעה אפשרית בחופש הביטוי ובערכי הדמוקרטיה בישראל".

בהמשך, כתבו כי "במשך השנים היינו אמונים על הקמתם, ביסוסם וחיזוקם של יחסי החוץ של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בעלת ערכים ליברליים ועל קידום האינטרסים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים שלה. אתה מודע לחשיבות הקשרים עם העולם הרחב לחוסנה של ישראל ואת משמעותם של המאבקים שניהלנו, המשברים שצלחנו וההישגים שהשגנו בשם ממשלות ישראל לדורותיהן כמשרתי ציבור מנוסים ומסורים".

סיעת הליכוד במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
סיעת הליכוד במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"כמי שמכירים היטב את הקהיליה הבינלאומית, הממשלות, הפרלמנטים, הארגונים הבינלאומיים, הקהילות היהודיות בתפוצות ואת התקשורת ודעת הקהל העולמית, אנו חוששים מאד שההתפתחויות האחרונות בזירת הפנים תגרורנה תגובה בינ"ל קשה, פגיעה בקשרים האסטרטגיים עם ארה"ב ואירופה, פגיעה אפשרית בהסכמי אברהם ונקיטת צעדים נגד ישראל, ממשלתה, חייליה ואזרחיה בבתי המשפט ה בינלאומיים. אין ספק שחוות הדעת המשפטית הצפויה ב-ICJ תושפע מהשינויים ומההתפתחויות האחרונות ועלולה להשליך על הנוכחות העסקית הבינלאומית ועל ההשקעות הזרות בישראל".

"אנו חוששים גם מפגיעה קשה במעמדה של ישראל כמדינה דמוקרטית בהקשר לעצמאותה של מערכת המשפט או ההמנעות מהצטרפות לאמנה נגדאלימות נגד נשים (אמנת איסטנבול). אנו חוששים מאד גם מפגיעה במרקם היחסים החשוב שבין ישראל לבין הקהילות היהודיות ברחבי תבל", הוסיפו.

בסיום כתבו כי "לחששות שאנו מעלים בפניך כאן יש תימוכין שונים שהובעו כבר על-ידי ידידי ישראל ואלה שאינם ידידינו בחו"ל. אנו מפצירים בך ובממשלה הנכנסת בראשותך, לתת את העדיפות הנחוצה למדיניות החוץ ולא להפקיר את הזירה הבינ"ל מתוך הכרה עד כמה הנושאים הללו קריטיים לשימור ולקידום חוסנה של ישראל ולפעול כדי למנוע פגיעה באינטרסים החיוניים של המדינה ואזרחיה".

רן ישי, לשעבר חבר במשלחת הישראלית לאיחוד האירופי ושגריר בקזחסטן, אמר לאחר פרסום המכתב: "חשוב שהציבור ידע שיש דיפלומטים ושגרירים לשעבר שכן סומכים על הממשלה המסתמנת ועל ראש הממשלה נתניהו שימשיך לקדם את ישראל בעולם תוך שמירה על החזון הציוני והזהות היהודית של מדינת ישראל".

"כמי שמכיר את הקהילה הבינלאומית ויחסיה עם מדינת ישראל אני מאמין שרק עם כבוד לאומי יתייחסו אלינו בכבוד הדדי. מודל שלום תמורת שלום שהוביל נתניהו בשנים האחרונות הוכיח את עצמו. הצעד הנדרש כעת בהמשך לפיתוח שיתופי פעולה מדיניים וכלכליים הוא הבהרה חד משמעית על הזכויות ההיסטוריות והמשפטיות של מדינת ישראל בארץ ישראל כאמור יחד עם המשך קיומם של מערכת יחסית חיובית ואפקטיבית עם מדינות העולם.אני וחברים רבים מהתחום סומכים על ראש הממשלה המיועד שידע לתמרן בין הצרכים המדינים והלאומיים של ישראל ומאחלים לממשלה החדשה בהצלחה", סיכם.