היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן מתכנן לבקר בירושלים באמצע חודש ינואר לשיחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם בכירים ישראלים נוספים לגבי מדיניות הממשלה החדשה, כך דיווח היום (שישי) ברק רביד בוואלה! לפי חמישה פקידים ישראלים ואמריקאים בכירים.

מפוטין עד ביידן: מנהיגי העולם מברכים את נתניהו

בכירים ישראלים אמרו שהתכנית בשלב הזה היא שסאליבן יהיה הבכיר האמריקאי הראשון שיגיע לישראל לאחר כניסת הממשלה החדשה לתפקידה. הם הוסיפו כי ביקור של שר החוץ אנטוני בלינקן צפוי להתקיים זמן לא רב לאחר מכן, וציינו כי ביקורו של סאליבן צפוי להוציא לדרך את השיחות שצריכות להתקיים בין הממשל האמריקאי לממשלה החדשה בישראל כהכנה לביקור אפשרי של נתניהו בבית הלבן בחודש פברואר.

במהלך הביקור סאליבן צפוי לפגוש את נתניהו ואת היועץ לביטחון לאומי הנכנס צחי הנגבי. כמו כן צפוי סאליבן להיפגש עם השר החדש לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, אותו הוא מכיר מהתקופה בה דרמר שימש כשגריר ארצות הברית בוושינגטון.

הביקור מגיע בצל הדאגה בממשל ביידן ממדיניות הממשלה החדשה בישראל בנושא הפלסטיני ובמיוחד בכל הקשור לצעדים להרחבת ההתנחלויות והכשרת מאחזים לא חוקיים בגדה המערבית הכבושה. במקביל ממשל ביידן מודאג גם מצעדים שהממשלה החדשה עלולה לבצע ושיאתגרו ערכים דמוקרטים, כגון חוקים שיפגעו בזכויות המיעוט הערבי וקהילת הלהט"ב או יגבילו את עצמאות מערכת המשפט.

הבית הלבן סירב להתייחס לביקורו האפשרי של סאליבן בישראל.

נתניהו בפתח ישיבת ממשלתו הראשונה

שר החוץ של ארצות הברית בלינקן הדגיש בהודעה שפרסם הבוקר בעקבות השבעת הממשלה החדשה בישראל, כי ממשל ביידן יתנגד למדיניות שתסכן את היכולת לממש את פתרון שתי המדינות ותעמוד בסתירה לאינטרסים המשותפים של ישראל וארצות הברית.

הודעת בלינקן הדהדה דברים דומים שאמר הנשיא ג'ו ביידן אתמול, שמסר כי הוא "מצפה לעבוד עם ראש ממשלת ישראל נתניהו, שהיה ידידי מזה עשרות שנים, כדי להתמודד במשותף עם האתגרים וההזדמנויות הרבות העומדות בפני ישראל ואזור המזרח התיכון, כולל האיומים מצד איראן".

עוד אמר ביידן, כי "ארה"ב פועלת לקידום אזור שהולך ומשגשג. מתחילת הממשל שלי, עבדנו עם שותפים כדי לקדם את החזון מלא התקווה הזה של אזור בו ישכון שלום, כולל בין הישראלים לפלסטינים.

"אנו שואפים להמשיך בעבודה חשובה זו עם ממשלת ישראל החדשה בהנהגת ראש הממשלה נתניהו. כפי שעשינו בכל הממשל שלי, ארצות הברית תמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות ולהתנגד למדיניות המסכנת את הכדאיות שלו או סותרת את האינטרסים והערכים ההדדיים שלנו".

נתניהו, גלנט, דרעי חוגגים את הממשלה החדשה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו, גלנט, דרעי חוגגים את הממשלה החדשה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דברים אלו מגיעים לאחר שבנאומו בכנסת לפני השבעת הממשלה הציב נתניהו שתי מטרות מרכזיות - עצירת תכנית הגרעין של איראן וצירוף מדינות ערביות נוספות להסכמי אברהם, בראש ובראשונה סעודיה. המבוי הסתום בשיחות הגרעין עם איראן, הסיוע הצבאי האיראני לרוסיה ומחאת החיג'אב קירבו מאוד בין עמדותיהם של ביידן ונתניהו בסוגיה הזו ויצרו הזדמנות להגברת שיתוף הפעולה הישראלי-אמריקאי נגד איראן.

עם זאת, היחסים המתוחים בין וושינגטון לבין ריאד יקשו מאוד על נתניהו לגייס את ממשל ביידן לנסיון שלו להגיע לפריצת דרך מדינית מול סעודיה. ההודעות של ביידן ובלינקן מסמנות בקווים כלליים עקרונות של "עשה ואל תעשה" מצד ארצות הברית כלפי הממשלה החדשה בישראל ומאותתות כי ביצוע מהלכים שסותרים את העקרונות הללו יביאו לעימות בין הצדדים.