בתנועת 'עומדים ביחד', הנמנית עם מובילות המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט אתמול בתל אביב, טענו כי שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון והתנועה לאיכות השלטון הדירו את האזרחים הערבים ואת הנהגתם הפוליטית מבמת הנאומים.

רולא דאוד, מנהלת שותפה בתנועה, שוחחה הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל ב-103FM והתייחסה לדברים: "כולנו רואים ומבינים מה קורה בארץ של כולנו כרגע עם הממשלה החדשה. ואני חושבת שבשביל שנצליח לנצח את הממשלה הקיימת, אנחנו צריכים להרחיב את המתנגדים לה. ואני מדברת על כל הקבוצות והאוכלוסיות שסבלו קודם מהמדיניות הקיימת ויסבלו עוד יותר ממדיניות של הממשלה הנוכחית, שהיא ממשלה מאוד מאוד ימנית, אין פה מה להסתיר". 

"לכן, לקרוא להפגנה שהיא מתנגדת לממשלה, היא צריכה להכיל, בין אם זה באנשים שמגיעים להפגנה, במסרים שלה, או באנשים שעומדים על הבמה ומדברים, היא צריכה להתייחס לכמה שיותר קהלים שחיים בתוך ישראל. ומה שקרה בהפגנה שהייתה בסופ"ש האחרון, היה בעצם שיש הדרה של קבוצות מאוד גדולות שאנחנו יודעים בוודאות שהם הנפגעים הראשונים מהמדיניות של הממשלה הנוכחית. לכן, זה דבר שצריך באמת להנכיח ולהגיד אותו, כי ההרחבה של המחנה הזה שמתנגד לממשלה הזאתי הוא לא רק באנשים של 'יש עתיד' לא רק של 'כחול לבן' והעשירון העליון. אנחנו חייבים לבנות מחנה ומקום שיש בו קול לכל האוכלוסיות המודרות בישראל וזה מדבר על החברה הערבית, על הלהט"בים, על הפריפריה החברתית והגיאוגרפית", הוסיפה.

"יכול להיות שחלק מהמפגינים לא חולקים איתכם את אותם ערכים?", נשאלה דאוד. "לאדם שמגיע להפגנה, יש לו את הזכות המלאה והשלמה להפגין נגד הדברים שהוא רוצה להפגין ולהשמיע את הקול שהוא רוצה. עכשיו הפרשנות של כל אחד זה פרשנות שלו, להגיד שזו קבוצה של אנרכיסטיים, אין מקום פה באמת להגיב, זו פרשנות של האדם עצמו כי הוא כנראה הגיע להפגין עבור משהו ספציפי שזה לא מצא חן בעיניו". 

עוד אמרה כי "לחזור תמיד למקום שאנחנו מדברים על' אכלו לי, שתו לי' זה לא נכון, כי ככה אנחנו עוד פעם ממסגרים אוכלוסייה שלמה במקום שהיא רק מתבכיינת וזה לא נכון. בחברה הערבית היה שיעור הצבעה נמוך בכללי ואחוז הצבעה גבוה בבחירות באחרונות היו יותר בהתנחלויות, זה דבר שאנחנו יודעים. אבל החברה הערבית, שאם השנים היא מאבדת את האמון, בין אם זה בכנסת, בנציגים, היא סובלת שנים כבר מהדבר הזה. אבל החברה הערבית, למרות כל הקשיים שהיו, יצאה והצביעה. היא עשתה קמפיינים, קראה לאנשים והייתה התעוררות מדהימה גם בבחירות האחרונות, עם כל הקושי היה". 

משה יעלון בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב  (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)
משה יעלון בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: גדעון מרקוביץ'/TPS)

"אני חושבת שהמחנה כשאני מדברת, אני מדברת על מחנה שמסתכל על כל האנשים, רוב האנשים שסובלים כרגע בחברה בישראל, חלק מהם הם גם אנשים שהצביעו ימין. החוקים שהממשלה הזאת הולכת לחוקק יפגעו בכולנו וכשאני מגיעה להפגנה, לא רק כערביה, אני מגיעה כחלק מרצון וחזון, אני אומרת שזה הבית של כולנו וזה מקום שנותן פתרונות לאנשים שחיים כאן. זה יקרה כשאנחנו נבין את המצוקות של כולנו", הוסיפה.

בסיום, אמרה כי היא רוצה "מדינה שוויונית, אני רוצה מדינה שמסתכלת עלי כאזרח שווה לכל אזרח אחר. אני רוצה מדינה שלא מדירה את השפה שלי, שמדברים בה אחוז מאוד גדול, אני רוצה מדינה שמסתכלת עלי כמישהו שווה ולא כאזרח סוג ב', זה מה שאני רוצה. איך זה בהדרגה, זה מה שפחות מעניין אותי. אני רוצה שיווין, שהוא דבר שלא קיים מהרגע שנולדתי בתוך המדינה הזאת, ואני רוצה שהשוויון הזה היה בכל הממסדים של המדינה שקיימת". 

"אתמול כשהגענו, בעצם היו הרבה אנשים, כל אחד הרים את השלט שלו. אני הגעתי עם מסר מאוד ברור, המסר אומר שזה הבית של כולנו, בתוך הבית הזה אנחנו צריכים להיות שווים, גם מול כל מערכת שקיימת, הכי חשוב מכל ההפגנות שאנחנו עושים כרגע. זה לא מאבק אחד ספציפי, רק משהו אחד, אלא זה מאבק מאוד גדול ורחב נגד הממשלה הקיימת כרגע", סיכמה

מרא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון נמסר בתגובה לדברים: משה יעלון לא מכיר פניה לבקשה לנואם ערבי או נואמת ערביה בהפגנה אמש, מכאן ברור שלא סורבה על ידו שום פניה שכלל לא הובאה בפניו.

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm