העיתון א-שרק אלאווסט, עיתון ערבי היוצא לאור בלונדון, דיווח היום (ראשון) כי מסמכים בריטיים שנחשפו לאחרונה מגלים שהממלכה ניסתה למלא תפקיד במשא ומתן בין סוריה ולבנון עם ישראל, בין השנים 2001-1997. הדיונים כללו 11 סבבים של שיחות שלום. על פי המסמכים, הציבה ישראל 10 תנאים, שאחד מהם היה פירוק חיזבאללה.

"מדינה בתוך מדינה": כך ארגון חיזבאללה מנצל את הקריסה הכלכלית של לבנון
היום שאחרי נסראללה: הכירו את "היורש" של מנהיג חיזבאללה

באותה עת, סברה בריטניה כי ישנה אפשרות גדולה להתקדמות לאור הבטחותיו של ראש ממשלה לשעבר אהוד ברק לסגת מדרום לבנון, וה"ידידותי" בינו לבין נשיא סוריה לשעבר חאפז אל-אסד. מהמסמכים עולה כי שליח מיוחד של ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר, נפגש את אסד בהקשר זה והוא גם נשא מסר הקשור למשא ומתן עם ישראל. אולם, האחרון סירב לקבלו כתוצאה מ"עניינים פנימיים".

מעט קודם לכן, ב-17 ביולי 1997, עלה מהמסמכים כי ראש ממשלת בריטניה בלייר קיבל את עמיתו הלבנוני, רפיק חרירי, ברחוב דאונינג 10. בלייר היה אז ראש הממשלה החדש לאחר שהוביל את מפלגתו באותה שנה לניצחון מוחץ על השמרנים, בעוד חרירי היה ראש ממשלה במשך שנים תחת הנשיא אליאס ומיקד את מאמציו בשיקום לבנון. מפרוטוקול הפגישה עולה כי חרירי הטיל בבירור על ראש ממשלת ישראל דאז, בנימין נתניהו, אחראי לשיבוש התקדמות בשיחות השלום, וטען כי מדיניות זו רק תביא להגדלת השפעתם של חמאס והקיצונים.

חרירי המשיך ואמר כי הלבנונים רוצים לחיות בשלום. בלייר אמר כי נראה שישראל לא רוצה להסיג את כוחותיה מלבנון אלא אם כן סוריה תיסוג גם כן. אבל הסורים רצו קודם כל לראות התקדמות עם הפלסטינים. חרירי אמר כי ישראל אינה מכירה בכך שהבעיות הללו קשורות זו בזו, וכי ישראל צריכה להחליט אם היא רוצים לחיות בשלום עם שכניה, או רוצה לנסות לשלוט באזור. 

חרירי הוסיף וציין כי התקיימו 11 פגישות בוושינגטון בהם דרשה ישראל 10 תנאים, כולל פירוק חיזבאללה, לצורך משא ומתן עם לבנון. במקביל, אמר חרירי כי ביקשה ישראל לחדש את המשא ומתן עם הסורים. כמו כן, דווח כי מהמסמכים נחשפו תנאים נוספים שדרשה ישראל, ובהם הצבת הפליטים הפלסטינים בלבנון, שאינה רצתה אותם, יצירת ואקום ביטחוני בדרום לבנון במקרה של נסיגה ישראלית וכן ערבויות מלבנון וסוריה שישלטו בחיזבאללה.