היום שאחרי נסראללה: השבוע האחרון התאפיין בחרושת שמועות עצומה לגבי מצבו הבריאותי של מזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה. כלי תקשורת ערביים דיווחו על כך שחסן נסראללה מאושפז בטיפול נמרץ, זאת לאחר שהיה אמור לשאת נאום שבוטל בשל "סיבות בריאותיות". בסעודיה אף הרחיקו לכת ודיווחו כי נסראללה עבר שבץ מוחי וכי מצבו הבריאותי החמיר והוא עבר למחלקה לרפואה דחופה בבית החולים בביירות. אך הפלא ופלא, ביום שלישי האחרון נסראללה התיישב מול המצלמה ונאם ביום השנה השלישי לחיסולו של מנהיג כוח קודס, קאסם סולימאני.

הנאום של נסראללה ניפץ את התקוות בצד הישראלי לראות את סופו של המנהיג הלבנוני בן ה-62. מזכ"ל ארגון הטרור השיעי הזכיר אולי במקצת את "נאום השיעולים" מחודש מאי 2021, אך טען כי צפה בהצהרות בתקשורת הישראלית על מצבו, והסביר כי הוא "סובל מרגישות בקנה הנשימה כבר 30 שנה - אין צורך לדאוג".

מיד לאחר מכן, כהרגלו, שב לתקוף את ארה"ב, ישראל וגם את הממשלה החדשה שקמה כאן ממש בשבוע שעבר. עם זאת, גם בישראל וגם בארץ הארזים כבר הביטו ליום שאחרי, ומי שמסתמן להיות "היורש". למרות הבעיות הרפואיות, נסראללה לא מינה יורש באופן רשמי, אך ניתן לומר כמעט בוודאות כי במקרה של מוות, מי שיירש אותו, יהיה בן דודו, מצד האם, האשם סאפי א-דין.

הישאם ספי א-דין (צילום: רויטרס)
הישאם ספי א-דין (צילום: רויטרס)

ספי אד-דין, בן ה-58, נולד ב-1964 בכפר דיר קאנון שבדרום לבנון, וכמו נסראללה למד בנג'ף בעיראק ובעיר קום באיראן. בשנת 1994 התבקש על ידי נסראללה לשוב ללבנון, ושנה לאחר מכן נבחר לחבר במועצה המייעצת - המועצה העליונה בארגון. לאחר שעלה במעלה הדרגות בארגון, נבחר ב-2001 לכהן כראש המועצה המבצעת של ארגון הטרור.

ספי א-דין נחשב ל"מספר 2" בארגון הטרור ואחד המנהיגים הבולטים בה. כבר ב-2008 דווח באיראן כי א-דין נבחר להיות היורש במקרה ש"הציונים יצליחו להתנקש בחייו של נסראללה". עם זאת, בעיתון "א-שארק אל-אווסט" נטען כי הוא נבחר כיורשו של נסראללה כבר ב-1994. זאת, בשל ניסיונו הפוליטי והצבאי בחיזבאללה, כמו גם קשריו החזקים עם טהרן, שנוצרו במהלך לימודיו בעיר קום.

הפיקוח של סאפי א-דין על ענייניה המדיניים והתוכניות החברתיות של המפלגה, סייע לו ביצירת קשרים חזקים עם מנהיגים בזרוע הצבאית. מרכז המחקר "MENA" העיד כי הוא גם מנהל אוסף של השקעות עצומות שמטרתן להבטיח את העצמאות הפיננסית של הארגון ולספק כספים לשרשרת הפיקוד. בשל פעילותו, ארה"ב וסעודיה הכניסו את א-דין לרשימה השחורה של הטרוריסטים כבר ב-2017 .

תומכי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
תומכי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

"מספר 2" של חיזבאללה הוא דמות קיצונית לא פחות מאשר המזכ"ל הנוכחי של הארגון. בנו, סייד, נשוי לבתו של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני, ומכאן גם הקשר ההדוק והבלתי נמנע למשמרות המהפכה של איראן. רק לאחרונה נחשף בישראל, כי האשם ניצל את תפקידו הרם והשתמש בתשתיות של מדינת לבנון כדי לעזור לבנו להעביר נשק אסטרטגי מאיראן לחיזבאללה. כלי הנשק הועברו בטיסות אזרחיות מאיראן לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, וחשפו אזרחים לסכנה מיידית.

ספי א-דין, כמו בן דודו, לא שוכח בנאומיו הפומביים לשלוח מסרים לוחמניים כלפי ישראל. כך למשל בנאום שנשא לאחרונה בעיר נבטיה, בדרום לבנון, הצהיר כי "העתיד שייך להתנגדות ולמשוואה שייצר חסן (נסראללה). מה שעתיד לבוא יהיה גדול יותר ויגרום לישראלים להיות המומים מול יכולות ההתנגדות. האמריקאים היו רוצים, באמצעות לחץ ומצור על לבנון, להקל על האויב הישראלי ולהפיג את החרדה בקרבה". 

בשורה התחתונה, גם אם נסראללה יעלם מן העולם, יש בארגון הטרור השיעי יורשים לא פחות קיצוניים וכריזמטיים ממנו. כך קרה ב-1992, כאשר ישראל חיסלה את עבאס מוסאווי, והייתה בטוחה שפגעה בארגון בצורה משמעותית. אך למרבה הצער ההיסטוריה הוכיחה שטעינו, ומי שעלה אחריו היה לא אחר מאשר חסן נסראללה.