יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן פרסם כי הוא מתכנן להגביל את חוק השביתה. כתוצאה מכך, יוגבלו העילות לסכסוכי עבודה ויאסרו על גביית דמי חבר ממי שאינו מעוניין. יעל אילון, עורכת התוכנית "איפה הכסף" וענת דוידוב שוחחו ברדיו 103FM על השלכות הצעד. אליהן, הצטרף יניב לוי, יו"ר אגף ההסברה בהסתדרות, והתייחס לדברים.

שמחה רוטמן בהצעת חוק חדשה: הגבלת זכות השביתה

בפתח דבריו, הסביר לוי: "אני רוצה להזכיר למר שמחה רוטמן שאנחנו חיים בשנת 2023. במדינת ישראל יש עובדים, אזרחים, לא נתינים ולא עבדים. יחד עם זאת, טוב שיש דיון בנושא, אבל אני אומר כאן ועכשיו - הצעת החוק הזו לא תקודם, אין לה היתכנות לעבור בכנסת ישראל. ארנון בר דוד כבר אמר את זה לפני כחודשיים. אני חושב שאם תסתכלו על רשימת חברי הכנסת בליכוד, תראו לא מעט אנשים שיצאו מהעבודה המעוגנת".

עוד טען יו"ר אגף ההסברה בהסתדרות כי "אנחנו מדברים על התנועה החברתית הגדולה ביותר בישראל, שמייצגת קרוב למיליון עובדים. אנחנו גם הפה של השומרים, של המנקים, של האחים והאחיות. עכשיו רוצים לקחת את זכות היסוד האחרונה שנשארה לנו? זכות יסוד של שביתה? השמעת קול? מחאה? מתי השתמשנו בשביתות? לקחנו את הגדולים החזקים לטובת הקטנים. איך העלו את שכר המינימום?".

כאשר נשאל האם ההסתדרות מתכוונת להצטרף למחאה כלשהי, ענה לוי: "יש את המחאה שהיא מחאה עממית, ראש ההסתדרות רואה את הסוגייה של הרפורמה במשפט כמשהו פוליטי. יחד עם זאת אנחנו גם בהסתדרות, היועץ המשפטי בודק את הרפורמה מהזווית של דיני עבודה. אם יהיה לנו מה לומר, אנחנו נאמר".

"ראש ההסתדרות אמר במפורש - כשהוא קרא לשיח, הוא קרא להקשיב לצדדים, הוא מדבר עם הצדדים. עכשיו זו אג'נדה, זו דרך שמובלת על ידי חבורה של חוקרים קיצוניים שמשפיעים על חברי כנסת מבלי להבין את התמונה הכוללת, מבלי להבין בכלל מה זה הסתדרות, את הפעולות. הם קצת חיים בהיסטוריה, אנחנו חיים בהווה, רואים את העתיד - אנחנו מגנים על האדם העובד"' אמר.

שמחה רוטמן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
שמחה רוטמן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"אולי טמנו לכם מלכודת?", תהתה אילון. לוי השיב בנחרצות: "שום מלכודת. אנחנו לא עובדים באיומים, אנחנו מאמינים במו"מ בתום לב. אני מעדיף לשמוע ולהבין את הקולות שאנחנו מקבלים ממשרד האוצר, מלשכת השר, הם הראשונים שרוצים יחד איתנו שיח. הייתי השבוע בישיבה עם מנכ"ל האוצר, שאמר 'אנחנו רוצים שיח'. כולם יראו את המשק שבקצה, את האזרח, יפסיקו עם הפילוגים".

עוד הבהיר: "אין שיח בכלל על נושא זכות השביתה, אתם תראו שהצעת החוק הזו לא תקודם. אני חושב שגם שמחה רוטמן, ואני מציע לו ללמוד את ההסתדרות על בוריה, את דרך הפעולה, אני חושב שהוא יראה שיש לא מעט דברים שנושקים למקורות מהם הוא שואב את אמונתו, ויבין שאנחנו עושים לא מעט דברים טובים לחברה הישראלית".

לסיכום, הוסיף לוי: "לא עובדים איתנו באיומים, אנחנו לא נרתעים, אני לא מציע גם לבדוק את גבולות הגזרה. אם יבואו על זכות השביתה, שזו זכות דמוקרטית, אם יבואו וינסו להילחם - אנחנו נילחם. אנחנו לא ניכנע להצתות ולא נדליק עוד מדורות. אני חושב שבעת הזו זה לא יקודם. הדיון חשוב, אבל יש לנו משימות הרבה יותר גדולות מאשר להתעסק בנושא הזה, הדבר האחרון שאנחנו מחפשים זה להצית את המשק, יש לנו באמת הרבה עבודה".