ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שישי) עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, זאת לאחר שהגיע אתמול לפריז. נתניהו סיפר כי פגישתם הייתה טובה, ושיתף: "הייתה לי פגישה בין הטובות שהיו לי עם עמנואל מקרון, דיברנו על דברים קונקרטיים". בנוסף, בפגישתם מקרון הביע חשש משינוי מהותי במערכת המשפט, ונתניהו הסביר כי יש כוונה לבצע פשרות ברפורמה.

מקרון לנתניהו: ״אם הרפורמה המשפטית תעבור - נסיק שישראל התנתקה מהדמוקרטיה״

"הייתה לי פגישה בין הטובות שהיו לי עם עמנואל מקרון. היא התרכזה בעיקר בנושא האיראני, יש התקרבות גדולה מאוד בין ישראל לצרפת בדרך שבה אנו רואים את האיום האיראני. השיחה הייתה מאוד טובה, דיברנו על דברים קונקרטיים. הוא הביע נכונות לשקול את הטלת הסנקציות על משמרות המהפכה האיראנית. דיברנו על תיאומים בתחומים שונים", אמר ראש הממשלה. 

"אני חייב להגיד שהדאגה היא משותפת, ההערכה לגבי האופי של המשטר היא משותפת. זו התקרבות. אני זוכר שנים שהייתי כמעט בודד, מדבר על הסכנה של המשטר הברוטלי הזה והמסוכן הזה והאידיאולוגי הזה, לעולם כולו, לא רק לישראל, לא רק לארה"ב, אלא גם לאירופה. אני מצאתי הרבה יותר הבנה, אני חייב להגיד, ונכונות לפעול ביחד. אני לא יכול לפרט מעבר לזה", הוא סיפר.

גורם מדיני בכיר שנכח במקום אמר כי האופציה הצבאית נגד איראן נדונה בפגישה וכי היא תמיד מונחת על השולחן. "ישראל פועלת באופן עצמאי נגד איראן ברמות שונות, ויש לה יכולת לפעול מולה גם בזירות אחרות. מצד צרפת יש עכשיו הרבה יותר נכונות לפעול ביחד. הנושא איננו סטטי, ונדונו צעדים קונקרטים", ציין. 

נתניהו ומקרון בארמון האליזה בפריז (צילום: ללא קרדיט)
נתניהו ומקרון בארמון האליזה בפריז (צילום: ללא קרדיט)

לגבי הדיווח בעיתון "לה מונד", לפיו מקרון הזהיר את נתניהו, כי העברת הרפורמה בישראל במתכונתה הנוכחית פירושה כי ישראל "פרשה מן התפיסה המשותפת של הדמוקרטיה". אמר הגורם הבכיר כי הנושא עלה בקצה השולים של הפגישה, וכי מקרון הודה שאינו בקיא בהצעות שנועדו, לדברי ראש הממשלה, לאזן בין שלוש הרשויות. לדבריו, "מה שיקבע הוא מבחן התוצאה".

עוד שיתף נתניהו כי "אנחנו דיברנו, כמובן, גם על הרצון שלנו לשמור על החזית עם הפלסטינים כדי שהיא לא תתלקח. אמרתי שהמדיניות שלי היא כפולה. מצד אחד, לנקוט בצעדים תקיפים, ממוקדים על מוקדי הטרור, בין אם מדובר בחמאס או ג'יהאד איסלאמי, כרגע הם מורתעים, אבל גם נגד טרור של בודדים ע"י פעולה ממוקדת סביב המעגל המיידי הקרוב אליהם ולא ע"י ענישה קולקטיבית. אני חושב שהוא הבין את זה. הדברים, הרי לא תמיד ברורים, ולא רק בתחום הזה". 

"מצד שני, גם למנוע אסקלציה ככל שניתן. אמרתי לו שזה הניסיון, זה המדיניות שלנו, שב-15 שנים שהייתי ראש ממשלה, הצליחה. מהנתונים של צה"ל, השנים השקטות ביותר. זה שילוב של פעולה תקיפה נגד מוקדי הטרור, ומול האוכלוסייה הפלסטינית לקדם דווקא את הנושאים של כלכלה. סיפרתי לו שבזמנו צמצמתי את מספר הצ'קפוינטס ב-50%, ואני מעודד את התעסוקה הפלסטינית וגם השקעה במיזמים משותפים בכלכלה שלהם, וכך זה יימשך", אמר. 

על נושא השלום האזורי, אמר נתניהו: "אני הסברתי שאני ממשיך לקדם באופן מעשי גם את השלום האזורי. הוא שאל אותי על סעודיה, דיברנו על זה די בפירוט. אמרתי שזו אפשרות, אבל היא תלויה כמובן בסעודים. אנחנו בבירור מאמינים, שהדבר הזה יכול לתת תמורות עצומות, היסטוריות. בסופו של דבר אמרתי לו גם להגיע בסיבוב בחזרה גם לשלום ישראלי-פלסטיני. על כך דיברנו די בהרחבה". 

בנימין נתניהו נפגש עם נשיא צרפת מקרון בארמון האליזה בפריז

הוא הסביר: "דיברנו על שיתוף פעולה עם אפריקה. גם בצ'אד, שהנשיא בא ופתח שגרירות אצלנו, וגם שיתוף פעולה מעבר לצ'אד, נגד כוחות האיסלאם הרדיקלי. אני מזכיר שבצרפת יש נוכחות משמעותית שם, אולי המערבית המשמעותית ביותר". בנוסף, אמר כי השניים דיברו על ייצוב לבנון, והזכיר כי "זה אינטרס ברור שלו וגם שלנו".

הגורם הבכיר הסביר כי ישראל אינה יכולה לספק בשלב זה מערכות נ.מ. לאוקראינה. לדבריו, לנתניהו הוצע לתווך בין רוסיה לאוקראינה, אך הוא סרב לעשות זאת, במקביל לניסיונות הממשלה הקודמת. "זה נושא מסובך, בסופו של דבר הכל תלוי ברצונה של ארצות הברית", אמר.

לסיכום, נתניהו סיפר כי מקרון דיבר איתו גם על אוקראינה: "אני הבהרתי את המדיניות שלנו. הוא הכיר את זה, הוא הכיר את הנושא. אמרתי לו שהשיתוף פעולה של איראן עם רוסיה הוא חמור מאוד מבחינתנו, ואנחנו פועלים באופן עצמאי נגד איראן ברמות שונות, אבל גם הפעילות הזו מכוונת באופן שיטתי לדרדר או לפגוע ביכולות של איראן נגדנו, אבל מאליו זה גם פוגע ביכולות של איראן או מצמצם אותן ביחס לזירות אחרות".