יזהר שי, לשעבר שר המדע והטכנולוגיה מטעם מפלגת כחול לבן, שוחח היום (חמישי) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM, על רקע הסערה הציבורית סביב הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט.

"אני מצפה שהנציגים שלי בכנסת, האנשים שאני בחרתי עבורם, נציגי המחנה הליברלי, מרכז שמאל, יגידו בדיוק מה הם רוצים לקבל, על מה הם מוכנים להתפשר ואיך נראית בעיניהם הרפורמה במערכת המשפט בישראל. אני מצפה שבצד השני, שר המשפטים לוין, יו"ר חוק חוקה ומשפט יגיד גם הוא מהם התנאים מבחינתו. אני מצפה מכולם לדבר", אמר בפתח השיחה.

עוד המשיך: "אנחנו הציבור הישראלי משלמים את משכורתם. תפקידה של הפוליטיקה הוא לגשר על פערים, למצוא את הנקודות בהם אפשר להסכים ולפתור את נקודות המחלוקת. יש פה פספוס היסטורי, יש בכנסת הנוכחית כמאה חברי כנסת שמשויכים למפלגות שהצהירו שהן בעד רפורמה משפטית מעמיקה. 100 חברי כנסת שבצורה כזו או אחרת יודעים מה הם רוצים. כרגע הוויכוח הוא על נושאים מאוד משמעותיים אבל לא מתנהל תהליך, מתנהל וויכוח שמפלג אותנו, שקורע את החברה הישראלית, שמעלה את כל האמוציות הכי עמוקות שלנו בכל נושא, החל מגזענות. הכול עולה כתוצאה מזה שאנחנו אמורים לדון בנושא משמעותי שיכול לשפר מאוד ולהעלות את רמת האמון של הציבור במערכת המשפט. זה פספוס היסטורי, עבירה היסטורית של הנציגים שלנו בכנסת, מימין ומשמאל, הם כולם שותפים למחדל הזה".

בכל הנוגע להצעתו של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד לעצור את החקיקה ב-60 יום, אמר: "באופן כללי כשאנחנו מדברים על הוועדה לבחירת שופטים יש היגיון בלשנות את ההצעה של חבר הכנסת רוטמן בצורה כזו שהפוליטיקאים לא יהיו אלה שתמיד יהיו אחראים. הוא הציע לעצור ל-60 יום ולהקים וועדה של הנשיא עם כל מיני ארגונים מבחוץ, לקחת מהכנסת את האירוע הזה ושהנשיא ינהל אותו ויביא את ההצעה לנבחרי הציבור. אני חושב שאילו הצד השני היה מקבל את זה זו הייתה יכולה להיות הצעה טובה, שבה שני הצדדים ניגשים למפשר הוא נשיא המדינה, הסמכות העליונה, בנושאים כאלה שכולנו במחלוקת, ולהגיע להליך מוסדר, שיש לו יעדים, להגיע להסכמות. מאחר שכנראה התהליך הזה איננו ריאלי, אפשר לחשוב על תהליכים אחרים. התהליך המשמעותי הוא הידברות".

לשאלה מדוע אין הידברות, הרי יש עוד חודש וחצי עד הקריאה הראשונה בכנסת, השיב השר לשעבר: "אנחנו מדברים על מהות הדמוקרטיה ולא קץ הדמוקרטיה. אני מסכים שהנציגים שלי בכנסת צריכים ללכת ולדבר, ח"כ רוטמן צריך לאפשר להם לדבר, זה לא קורה יותר מדי אבל אני בהחלט מסכים שגם בוועדה צריכים לדבר, אבל בואו לא נהיה תמימים - כל מי שמכיר את המערכת הזו מבחוץ יודע שחקיקה משמעותית בכנסת מתבצעת גם מאחורי הקלעים ומאחורי הקלעים זה לא פחות חשוב. אני קראתי למנהיגים שלי החל מגנץ דרך איזנקוט, לפיד, סער, על מי שאמר בעבר שיש לו רעיונות נכונים, משמעותיים למערכת המשפט".

לסיום, סיכם: "נכון, ניצחתם בבחירות, מכיר בכך ומתפלל שתצליחו בכל תחום שהממשלה הזו עוסקת, זו הממשלה גם שלי, ולכן האחראיות של הממשלה זו היא גם לדאוג לי ויש מיליוני אזרחים מודאגים. אין פה צד אחד שירוויח, כולנו יכולים להרוויח וכולנו יכולים להפסיד באותה מידה אם הרפורמה או ההפיכה הזו תתנהל לא כמו שצריך. מישהו בסוף צריך להיות המבוגר האחראי. כבר ראינו בצד השני שמוכנים להפיל תקציב של מדינת ישראל בגלל שיקולים פוליטיים. מוכנים לעשות דברים חסרי אחראיות לחלוטין. אנחנו ראינו ראש הממשלה שמוכן להפיל תקציב מדינה. אם חלילה העסק הזה יימשך עד הסוף והנציגים שלו ימשיכו לטפס על עצים אנחנו נראה פה קרע עצום נוראי במדינת ישראל ובאמת פגיעה אנושה בדמוקרטיה. מישהו פה צריך לבוא מהצד השני ולהגיד 'אני המבוגר האחראי'".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM