שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר וממובילי המחאה האזרחית רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וניסים משעל ברדיו 103FM, והגיב למאבק המתמשך נגד הרפורמה במערכת המשפט, ומהלכי הקואליציה שממשיכים לקדם את הרפורמה השנויה במחלוקת.

לפיד: "ישראל מאבדת את ארה"ב, הם מבועתים ממה שקורה פה"
הערכה: הנשיא הרצוג יציע תקופה להקפאת קידום הרפורמה לטובת ההידברות

"אני חושב שעם ישראל התעורר, ופתאום יותר אנשים מבינים שמה שקוראים לו 'רפורמה משפטית' זו בעצם 'הפיכה משטרית' - מדמוקרטיה לדיקטטורה, ועם ישראל, שהיה רגיל לחיות בדמוקרטיה - לא מוכן לחיות בדיקטטורה. אם החקיקה שמתכוונים כבר מחר להעביר, שבה בעצם פוליטיקאים ישלטו במינוי השופטים, כל השופטים במדינת ישראל, אז תהיה לנו פה מציאות של איש אחד, במקרה הזה גם נאשם, שישלוט ברשות המבצעת, במחוקקת ובשופטת, זו בדיוק ההגדרה של דיקטטורה", אמר.

הוא ציין: "חשוב לשים לב שגם לנוכח הסקרים, הרבה אנשים שהצביעו בעדו אומרים 'לא ידענו שהולכים להפוך את זה לדיקטטורה'. אני חושב שהחלוקה הפוליטית היום היא לא ימין - שמאל, לא מדיני - בטחוני ולא כלכלי, אלא אלו שרוצים יהודית, חרדית, אורתודוקסית, אלו שרוצים משיחית, גזענית, פאשיסטית, ואלו שרוצים יהודית ודמוקרטית - הרבה מצביעי ליכוד, וודאי המחנה הממלכתי, יש עתיד, וזה הרוב". 

"כשיצאנו לדרך ועוד אנשים הצטרפו, לא קראתי להייטקיסטים 'בואו' ולא לכלכלנים, לא לרופאים ולמשפטנים ולא אמרתי לנשיא ארה"ב 'תוציא לנו כרטיס אדום'", סיפר. "הדברים קורים, נתניהו לא טיפש, יש לו ניסיון, הוא מבין היום שהוא משעבד את האינטרסים של מדינת ישראל לטובת הימלטותו שלו ושל דרעי מאימת הדין, והוא בנה פה קואליציה בלתי אפשרית. מה הוא חשב, שצריך לתת לחרדים את הכול? הרי הוא בזמנו קיצץ את הקצבאות, עכשיו הוא צריך אותם לחסינות. הוא חשב למנות את בן גביר כשר לביטחון לאומי?". 

"אני חושב שכל יום שעובר הוא מבין שהמערכת קורסת עליו - מצד אחד, מאות אלפי ישראלים יוצאים לרחובות, מצד שני, כלכלנים מזהירים אותו, והוא יודע, הוא לא צריך אותם. יש פה נפילה חזקה של הכלכלה, ערך השקל יורד. אנחנו עוד לא סיימנו את העניין, החקיקה הזו לא תעבור, וגם אם יצביעו בעד, גם אם יצביעו קריאה שניה ושלישית, לשמחתי יש פה מערכת חזקה, רשות שופטת, שאוי ואבוי אם היא לא הייתה חזקה, שתפסול את זה", אמר יעלון.

משה בוגי יעלון  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
משה בוגי יעלון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"זה הזוי מה שקורה כאן. יהיה פה עימות בין הרשות השופטת לרשות המבצעת. אני אומר לבנימין נתניהו – 'אם עדיין אכפת לך ממדינת ישראל, תעצור, זה הדבר היחידי שיש לממשלה הזאת לעשות'", יעלון קרא. 

על היחסים עם ארצות הברית, אמר יעלון כי "היחסים בנינו לבין האמריקאים הם מבחינתנו אבן פינה בביטחון הלאומי בהרבה מאוד מובנים. אם אומר לנו נשיא ארה"ב 'אם אצלכם הרשות השופטת לא תהיה עצמאית, אז יש דבר אחד שלא יהיה'. אם ארה"ב לא תהיה איתנו כתוצאה מהגחמות האלה, כתוצאה מההובלה של המדינה מדמוקרטיה לדיקטטורה, תהיה פגיעה בביטחון. אני בטוח שנתעשת, יש פה הרבה אנשים, יש פה כוחות חיוביים רואים אותם, שבנו את המדינה הזאת נלחמו על המדינה הזאת, הם שמשרתים, שעובדים, שמשלמים מיסים, לא יתנו לנתניהו להפוך את מדינת ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה ואנחנו ננצח, אני בטוח, לא יכולה להיות דרך אחרת". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm