חבר הכנסת דוד ביטן התראיין הבוקר (חמישי) בכאן רשת ב', וביקר את אופן ביצוע הרפורמה המשפטית. "פשרה כבר לא יכולה להיות, אין סיכוי. צריך לרכך את הרפורמה ואנחנו נעשה את זה. עשו טעות בטקטיקה ובהסברה, היו צריכים ללכת חוק חוק בנפרד, ולא במערכת חוקים שהפכה לרפורמה", טען. 

"רק מנציח את המצב הקיים": נתניהו תקף את מתווה הרצוג
הרצוג הציג את המתווה: "מלחמת אחים היא קו אדום, לא אתן לזה לקרות"

עוד טען ביטן: "נתניהו רוצה פשרה, אבל המתווה של הנשיא זה לא דבר שהוא יכול להסכים לו, אני לא יודע אם יש ליכודניק שיכול להסכים למתווה. אני מצפה מלוין ומרוטמן שייקחו אתנחתא וישבו איתנו. לוין צריך לראות מה קורה במדינה, אנחנו אחראים לניהול שלה".

כמו כן, שר התפוצות עמיחי שיקלי שוחח הבוקר עם גיא פלג וברק סרי בתוכניתם ב-103FM, והתייחס למתווה שהציג אתמול נשיא המדינה יצחק הרצוג לסוגיית הרפורמה במערכת המשפט. "באמת ובתמים, יש לי הערכה גדולה מאוד לנשיא ולמאמץ שלו למצוא ניסיונות פשרה", ציין.

הוא הציג את הצד החיובי מבחינתו למתווה אותו הציג הרצוג: "אני חושב שאני מבין את הרגישות בנושאים בהם אנו עוסקים, ויחד עם זאת נוצרו פה במרוצת השנים עיוותים גדולים במערכת. לפני כשנה וחצי-שנתיים אמר גנץ שהוא תומך בעליונות מערכת המשפט על הכנסת ועל הממשלה. הדבר החיובי הוא שיש הבנה שאין חיה כזאת שביהמ"ש תהיה עליונה על חוקי היסוד".

עם זאת, טען: "מצד שני, אתה מנציח את העיוות של יועצים משפטיים, אני לא חושב שזה רעיון מוצלח משרות אמון ליועמ"שים, אך אני לא מקבל את התקדים שהוראותיו של היועמ"ש מחייבות. אני לא בא ואומר ששוברים את הכלים ולא משחקים, אני שמח שיש לנו הסכמה מהותית לגבי חוקי יסוד, אבל זה לא מספיק".

"אני לא חושב שזה תפקיד הנשיא לחוקק, הוא יכול להציע את ביתו כמקום לדיונים אך לא יכול להיות זה שקובע עבור העם. מה זה מתווה העם?", אמר והוסיף: "אנחנו עם שראה אלטלנה וסזון ואוסלו והתנתקות, אני חושב שאנחנו יכולים גם על האתגר הזה. אני עושה הבנחה בין הציבור שיוצא להפגין כי הוא מודאג, אין לי כלפי הציבור הזה טענות, ומצד שני, יש לנו את אהוד ברק ושותפיו שמובילים ניסיון המרדה".

דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר מכן, עלה לשידור שר התרבות מיקי זוהר בתוכניתה של סיוון כהן ב-103FM, ואמר כי "אני מאוכזב, ציפתי שמתווה הנשיא יהיה יותר רלוונטי עם אפשרות לדון עליו באופן רציני. לצערנו המתווה שהוצג אינו רלוונטי, התחייבנו לרפורמה ולא להנציח את המצב הקיים. חד משמעית צריך לשבת ולדבר אך אין צורך לעצור את החקיקה, אנחנו יכולים לדבר תוך כדי החקיקה. אם נעצור את החקיקה, הכאוס יימשך עוד חודשים ארוכים, ולכן צריכה להיות שאיפה לסיים את כל הסאגה עוד במושב הזה".

לאחר מכן ביקר את דבריו של חברו למפלגה ביטן ואמר: "לא מקבל את עמדתו של ח"כ ביטן, כן צריך לנסות להידבר אבל לא מתוך כוונה לבטל את הרפורמה. האסטרטגיה שאני מדבר עליה זה לא בהכרח לוותר עליה, אנחנו צריכים לשבת לדבר, משום שאין דרך לאחות את הקרע. זה מבחינתי הדבר החשוב ביותר. אם לא נדע לחיות אחד עם השני נהיה במצב לא טוב. המדינה לא יכולה להתקיים ללא אחדות עם ישראל. נצטרך לעשות פשרות אך לא נסכים לביטול הרפורמה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM.