ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (חמישי) לרפורמה המשפטית, זאת לאחר שנועד עם שר הביטחון יואב גלנט בעקבות כוונתו לקרוא לעצירת החקיקה באופן מידי ולהידברות בין הצדדים

בעקבות ההערכות על עצירת חקיקת הרפורמה המשפטית: השקל מתחזק, הבורסה בת"א מזנקת
גלנט יתפטר אם לא תהיה פשרה? השיחות הקשות בין נתניהו ושר הביטחון

"לפני כמה חודשים אמרתי אני מתכוון להיות רה"מ של כל אזרחי ישראל התכוונתי לכך אז וגם היום. יש לנו מדינה אחת ועלינו לעשות הכל כדי להגן עליה מפני איומים מבחוץ ומפני קרע בלתי ניתן לאיחוי מבפנים. לא נאפשר לשום מחלוקת לסכן את העתיד המשותף של כולנו. עלינו לדחות ולגנות הסתה ואלימות. כיוון שישנם כאלה שמנחסים לעצם את הדמוקרטיה, אני רוצה לומר על דמוקרטיה. יש בינינו חילוקי דעות. תומכי הרפורמה חושבים שאין פה דמוקרטייה אמיתית. מתנגדי הרפורמה חושבים שהכנסת והממשלה יסכנו את הדמוקרטיה ויפגעו בזכויות הפרט", אמר נתניהו בפתח דבריו.

"משטר דמוקרטי תקין יטפל בשני הנושאים - יבטיח את שלטון הרוב וישמור על זכויות הפרט. הרפורמה חייבת לתת מענה לשני הצרכים. כדי למנוע קרע בעם כל צד צריך להתייחס ברצינות לחששות וטענות של הצד השני. תומכי הרפורמה מתלוננים כי האיזון בין הרשויות הופר בשנים האחרונות. ביהמ"ש התערב בטיפול בטרור ובהחלטות הממשלה. הוא התערב במתווה הגז ועכב אותו במשך שנים, דבר שעלה במחיר כלכלי כבד. בלי סמכות, ביהמ"ש פסל חוקים, מינה מינויים והתערב בתחומים שלא היה צריך לדון בהם. רבים בעם אומרים כי ביהמ"ש מתנהל כמועדון סגור, במינוי שופטים, בשיטת חבר מביא חבר. יש להם וטו במינוי שופטים - והם ממנים את עצמם", הוסיף.

בהמשך הצהיר כי "לאור כל החששות אני אומר הערב- אני מאמין שאפשר להעביר רפומרה שתתן מענה לשני הצדדים. כזו שתשאיר את האיזון בין הרשויות ותשמור, ותשריין את זכויות הפרט של כל אזרח במדינה. לא באנו לדרוס ולרמוס אלא לאזן ולתקן. אנו נחושים לקדם באחריות את הרפורמה הדמוקרטית שתאזן את הרשויות. הדרך הטובה ביותר להשגת הרפורמה המאזנת ולמנוע את הקרע בעם הוא התדיינות. נציגי האופוזיציה סירבו להיכנס לדיון על זה. אני מקווה שזה ישתנה בימים הקרובים. אני קשוב לחששות ולטענות". 

"החוק שיובא בפני הכנסת הוא חוק שאינו משתלט על ביהמ"ש אלא מאזן ומגוון אותו. איננו רוצים בית משפט נשלט, אנו רוצים ביהמ"ש מאוזן. זה בית משפט של העם. זה לא קץ הדמוקרטיה, זה חיזוק הדמוקרטיה. אני רוצה לענות על החשש המרכזי שהועלה ע"י הצד השני - פסקת התגברות גורפצת בלתי מוגברת שתביא לכך שכל רוב קטן בכנסת יוכל לפסול כל החלטה של ביהמש - זה לא יקרה, להפך. אני מתכוון לעגן בחוק את זכויות הפרט. נבטיח את זכויות היסוד של כל ישראל. כל חקיקה תהיה מחויבת לעקרונות הללו. לצערי עד היום ידי היו כבולות הגענו למצב אבסורדי. אני מודיע - עד כאן. אני נכנס לאירוע. שם בצד כל שיקול אחר ולמען המדינה והעם - אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפיתרון", אמר.

נתניהו הוסיף ואמר כי "נפגשתי עם שורה של שרים, ביניהם שר הביטחון ושמעתי את הטענות והחששות- אני לוקח הכל בחשבון. אין שום מקום לסרבנות, היא מסכנת את הביטחון הלאומי והאישי. אעשה הכל כדי להביא להרגעת הרוחות ואיחוי הקרע בעם. אנשים אחים אנחנו, יחד נעשה ויחד נצליח".

בתגובה לדבריו, המילואימניקים אחים לנשק נמסר: ״נתניהו ממשיך להעמיד בסכנה את ביטחון ישראל. המאבק נגד חוקי הדיקטטורה רק יתעצם עד שתיעצר החקיקה. צבא עם יש רק בדמוקרטיה״.

לפני ההצהרה: נתניהו נועד עם גלנט ולוין

לפני ההצהרה גלנט זומן ללשכת ראש הממשלה, בכך כך דחה נתניהו  ל-04:00 לפנות בוקר את נסיעתו ללונדון. יצוין כי לפני הפגישה עם גלנט נתניהו נועד ארוכות עם יריב לוין. גורמים בליכוד ציינו כי נתניהו מתואם עם גלנט, אך לוין מתנגד בתוקף לכל ניסיון לעצור או לדחות את החקיקה.

 גורם בטחוני מסר כי "גלנט בתפיסת האחריות והתפקיד שלו כשר ביטחון משקף את עמדת מערכת הביטחון ואת תמונת המצב. עמדת גלנט כי יש לדחות את החקיקה ולהגיע להסכמות רחבות מוציאה החוצה באופן ברור את עמדת ראשי מערכת הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ, כי יש לעצור את החקיקה בשל שיקולים ביטחוניים והקרעים במערך המילואים שעלולים לפגוע בכשירות". עוד מסר הגורם, כי "גלנט בעמדתו מייצג את עמדת ראשי מערכת הביטחון לגבי חומרת המצב".

יצוין כי גלנט סבור שסדר העדיפויות המוביל בממשלה - ההתעסקות ברפורמה המשפטית - אינו משרת את האינטרסים המדיניים והביטחוניים של מדינת ישראל. לתפיסתו, הממשלה צריכה להתמקד כעת באיראן, באיומים הביטחוניים, בתקופה המתוחה ערב חודש הרמדאן ובאתגרים מדיניים, כאשר במוקד נמצאת סוגיית הגרעין באיראן שדורשת שיתופי פעולה נרחבים עם מדינות רבות בעולם, בראשן ארצות הברית.

ההערכה היא שלעמדה הזאת שותפים עוד שרים וחברי כנסת בליכוד שנמצאים בצד המתון של הקואליציה בסוגיות שונות וגם בנושא הזה, ובין השאר, פעלו לריכוך ההצעה האחרונה בנושא מינוי השופטים. בכלל, בממשלה ובליכוד בפרט יש הבדלים גדולים בין גישות השרים השונים לגבי הרפורמה המשפטית, אבל גם בנושאים מהותיים אחרים הקשורים לביטחון ומדיניות.

שר הביטחון גלנט: ״המצב היום מחייב לדבר ומהר, כל קריאה לסרבנות פוגעת בצה"ל"

בשיחות בין ראש הממשלה לגלנט שיקף האחרון את חומרת המצב של מה שקורה בתוך הצבא, בין השאר בנושא המילואים ואמר לו שלעמדתו צריך לעצור את החקיקה. ההערכות שהציג גלנט לנתניהו הן בהתאם להערכת הבכירים בצה"ל לפיה ככל שתימשך המחאה ובמקביל החקיקה, המצב בצבא ילך ויחריף. ההערכות הן שהדברים של גלנט, לצד קולות נוספים בליכוד הובילו את נתניהו להחלטה לנסות לרכך את החקיקה.

למרות העמדה הברורה של גלנט לגבי עצירת החקיקה, ההבנה היא שהוא לא יפר את המשמעת הקואליציונית בהצבעה על החוק ויתמוך בחקיקה בכנסת. למרות הפרסומים השונים והשיחות הקשות שהתנהלו בנושא, ככל הידוע, שאלת התפטרותו של גלנט מתפקידו לא עלתה בשיחות עם נתניהו, אלא רק באמירות של נתניהו לשרים אחרים.

לפי ההערכות בליכוד, הכוונה של גלנט לגבש קבוצה בתוך הסיעה התומכת בעצירת החקיקה נתקלה כרגע בגל של התנגדות פנימית מסיבית. " הבוקר הייתה לו הקבוצה, אבל לא ברור כמה יישאר ממנה הערב", נמסר.

לא רק עם גלנט נועד נתניהו הערב, אלא גם עם השר המיועד , דודי אמסלם. בעקבות שיחתם יש להעריך כי בקרוב אמסלם צפוי להחליף את הטייטל ולהפוך מהשר המיועד לשר במשרד המשפטים בפועל.

גנץ קיים בשבועות האחרונים מגעים עם חברי כנסת בקואליציה 

בתוך כך, לאחר היוועצות של יו״ר ש״ס אריה דרעי עם זקן מועצת חכמי התורה הגר״מ מאיה שליט״א, הוחלט כי ש״ס תתמוך בכל החלטה שתתקבל על ידי ראש הממשלה נתניהו והליכוד. 

בסביבתו של יו"ר המחנה הממלכתי חבר הכנסת בני גנץ אומרים כי בשבועות האחרונים מקיים גנץ קשר עם חברי כנסת רבים בקואליציה – מהליכוד ומהמפלגות החרדיות, ובהם גם שר הביטחון גלנט. מטרת השיחות הנה "מניעת פגיעה אנושה בדמוקרטיה ומלחמת אחים, ושמירה על ביטחון המדינה וכלכלתה". 

גנץ לא דן במתווים ספציפיים, ופרס את עקרונותיו כפי שהובעו בציבור: אי פוליטיזציה של מינויי השופטים ושומרי הסף, חקיקת חוק יסוד חקיקה, הוספת רפורמת שיסייעו לאזרח, והצגת רפורמה כחבילה מלאה של כלל חוקי המשפט. חברי הכנסת איתם נפגש שמעו מגנץ שהתנאי הבסיסי והנכון הוא עצירת החקיקה כדי למנוע פגיעה בדמוקרטיה, וכי הוא מצפה מהם "להשמיע את קולם בשעה קריטית זו לעם ישראל ולא לתת יד בשבוע הבא להצבעה שתפגע אנושות בדמוקרטיה, בחברה, בביטחון ובכלכלה".

במקביל לגלנט וגנץ קיים שר החקלאות אבי דיכטר השבוע שיחות ארוכות עם חבר הכנסת גדי איזנקוט, שלאחריהן התבטא בישיבת סיעת הליכוד שצריך להפסיק את החקיקה לפחות לאחר ימי הזיכרון והימים הלאומיים. יצוין כי דיכטר לא היה בקשר עם גלנט או מתואם איתו להצהרה היום בערב.

בקואליציה תקפו את גלנט: "שר שנכנס בקולות של בוחרי הימין, אבל בפועל מנהל מדיניות אחרת"

שרת ההסברה גלית דיסטל- אטבריאן מסרה כי "‏כל חבר כנסת מהליכוד שמתכנן לעצור את החקיקה מוזמן להתפטר, עדיף היום ורצוי בדקה זו ממש". עוד הוסיפה: "דבר אחד חייב להיות ברור: לאף אחד מנבחרי הליכוד אין שום זכות ליהנות מהמנדט שהכניס אותו לכנסת ואז לבעוט בבוחרים. הבוחרים שלנו עברו מספיק. הם לא צריכים את הבנטיזם הזה עכשיו על הראש".

שר התקשורת שלמה קרעי כתב בקבוצה של סיעת הליכוד: "חברים יקרים, זה הזמן לחזק את ראש הממשלה ושר המשפטים. להוציא הודעות / פוסטים / ציוצים ולקרוא להם לעמוד איתנים למען הציבור שבחר בנו. שקט הוא רפש".

מסיעת עוצמה יהודית נמסר: "יואב גלנט הוציא את עצמו ממחנה הימין. מדובר בשר שנכנס בקולות של בוחרי הימין, אבל בפועל מנהל מדיניות אחרת. גלנט אחראי לחוסר התגובה בעזה, למדיניות הכלה כלפי הטרור, למעצרים מנהליים כלפי פעילי ימין, והיום מסתבר שהוא גם עומד לצד אלה שעוצרים את פעילות הממשלה ומונעים מהימין לממש את מדיניותו. הציבור בחר בממשלת ימין כדי לממש מדיניות ימין וחייבים להמשיך ברפורמה המשפטית".