מתווה הגיוס חוזר לקדמת הבמה: ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך היום (ראשון) דיון בלשכתו על מתווה הגיוס של הקואליציה. המשתתפים: שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ, השר דודי אמסלם ויו"ר הקואליציה אופיר כץ.

גורם צבאי בכיר על מתווה הגיוס: "גיל הפטור 23 - לא מפר איזון"

הדיון מגיע לאחר שמוקדם יותר היום פורסם כי נשקל מתווה במסגרתו גיל הפטור ייקבע ל-23 תמורת הטבות למתגייסים, וכאשר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וח"כ גדי איזנקוט צפויים להציג הערב את מתווה הגיוס שלהם. 

באופוזיציה סבורים (ויש להניח כי ההערכה די מבוססת) כי קיים ציר ישיר בסוגיית הגיוס בין הקואליציה לבין המחנה הממלכתי. מבחינת "יש עתיד", חוק הגיוס שקודם על-ידי הממשלה הקודמת הוא המתווה המקובל על המפלגה. נזכיר כי חוק הגיוס של גנץ, שר הביטחון דאז, שביקש להוריד את גיל הפטור מצה"ל לבני ישיבות חרדים לגיל 21, אושר בקריאה ראשונה, אך בשל קריסת "ממשלת השינוי" נתקע לפני קריאה שנייה ושלישית.

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן מסר בעקבות הדברים: "הגיע הזמן לשוויון בנטל לכולם. לא צריך שם המצאה ושום פטנט. כל צעיר בגיל 18 צריך להתגייס לשירות צבאי או אזרחי: יהודים, מוסלמים, דרוזים, צ'רקסים כולם צריכים לשרת את המדינה. אין יותר פראיירים ולא יהיו יותר פראיירים. אנחנו לא יכולים לשאת עוד את המצב הקיים מבחינה כלכלית, חברתית וביטחונית".

חה״כ דבי ביטון (יש עתיד) מסרה: "לא ניתן להשוות בין שירות צבאי וסכנת חיים לבין לימוד בישיבה. איך הגענו למצב שממשלת ישראל מקשרת בין השניים? הניסיון לקשר בין פטור גיוס החרדים תמורת הטבות למשרתים הוא פסול. צה״ל הוא צבא העם, בכסף לא קונים ערכים. שירות משמעותי אינו דבר שניתן לכמת".

גיוס חרדים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
גיוס חרדים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כזכור, סוגיית חוקי הגיוס עומדת במוקד הדרישות של המפלגות החרדיות מהממשלה ברקע המשך העברת חוקי הרפורמה המשפטית במושב הכנסת הבא. לפי גורם בכיר בקואליציה, ששוחח לאחרונה עם "מעריב", הדדליין להעברת החקיקה הוא מועד אישורו של תקציב המדינה ל־2023 - משמע, עד 29 במאי. אם חוק התקציב לא יאושר עד מועד זה, הכנסת ה־25 תתפזר באופן אוטומטי ויוכרזו בחירות חדשות.

לפי ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד עם יהדות התורה, את נושא הגיוס של בני הישיבות הקואליציה חייבת להסדיר עד אישור התקציב. בכירים ביהדות התורה אף הבהירו כי מבחינתם תמיכה בתקציב קשורה באופן ישיר לקיום ההסכם הקואליציוני, קרי לאישור חוקי הגיוס. דרישה נוספת בסוגיית הגיוס היא שהחוק לא יוכל להיפסל בבג"ץ, לכן דרושה גם פסקת ההתגברות. לחלופין אפשר לחוקק את "חוק יסוד: לימוד תורה" (במקרה זה בקואליציה יוצאים מנקודת הנחה שבג"ץ לא יפסול חוק יסוד).

סוגיית הגיוס נחשבת למורכבת ונפיצה. גם בתוך הקואליציה עדיין אין תמימות דעים בנוגע למתווה הגיוס. שלא לדבר על האופוזיציה, שם מתבטאים בצורה חריפה נגד כוונות הקואליציה בנושא. באופוזיציה מעריכים גם כי סוגיית גיוס בני הישיבות עשויה להגביר את המחאה ולהחזירה לרמה של לפני עצירת הרפורמה. לפי גורמים בקואליציה המעורים בפרטי ההידברות, לא רק שנושא הגיוס חייב להיות מוסדר עד אישור התקציב - הוא אף מהווה חלק אינטגרלי מחבילת הסוגיות שנידונות במו"מ בבית הנשיא.

גורמים בקואליציה מבהירים כי מבחינתם, כמו גם מבחינת בית הנשיא, כל הנושאים שעלו במתווה הנשיא חייבים לעלות על שולחן המו"מ. לפי הגורמים, "אין כזה דבר: הגענו להסכמה בנושא אחד, אך לא הסכמנו בנושא אחר של הרפורמה. מבחינתנו זאת חבילה: הצוותים ידונו בכל הנושאים שנכללו במתווה הנשיא. או שנגיע להסכמות על הכל ונעביר את המתווה המוסכם, או שלא - ואז לקואליציה בהחלט יש רוב כדי להעביר את נושאי הרפורמה כמו שהם תוכננו".

עוד אומרים גורמים בקואליציה כי לפי התרשמותם, במחנה הממלכתי לא צפויים להתנגד להסדרת נושא הגיוס. לעומת זאת, בקואליציה כלל לא בטוחים כי ניתן להגיע להסכמות בסוגיה עם יש עתיד. ישראל ביתנו, שלא משתתפת במו"מ, כבר הבהירה שהיא מתנגדת למתווה הגיוס שעליו דובר במו"מ הקואליציוני. כך שנראה כי נוכח האילוצים – המועד לאישור התקציב וההסכמים הקואליציוניים - הקואליציה תצטרך להתמודד עם לוח זמנים קצר, מה שמחייב לסיים את ההידברות בבית הנשיא עד סוף מאי.

אם ההידברות לא תסתיים בהסכמה רחבה, הקואליציה תחזור לקידום כל סוגיות הרפורמה באופן חד־צדדי. "יש לנו רוב לרפורמה, גם לגיוס, גם לכל שאר החוקים. אנחנו באים להידברות בלב פתוח ובנפש חפצה, ובאמת נותנים צ'אנס אמיתי למו"מ. אולם, סוגיות הגיוס והתקציב מגבילות אותנו", אומרים גורמים בקואליציה.