מחקר חדש מצא כי משחקי קופסה שמבוססים על מספרים כמו "מונופול", "סולמות ונחשים" ו"דומינו" יכולים לסייע בשיפור היכולות המתמטיות של ילדים צעירים. במחקר, שהתפרסם בכתב העת "Early Years", בחרו חוקרים מאוניברסיטת "Pontificia Universidad Católica" בצ'ילה דווקא במשחקי קופסה משום שהם מבוססים על כללים, ותנועות ושינויים בתנוחת החיתוך על הלוח משפיעים על המשחק הכולל. ככאלה, הם נופלים לקטגוריה של משחקים מיוחדים, אשר שונים ממשחקי מיומנות ופעולה.

"הבן אדם המסוכן ביותר בישראל": אמסלם במתקפה חסרת תקדים נגד היועמ"שית
שיהיה במזל: לעיתונאי צבי יחזקאלי נולד בן שמיני

החוקרים סקרו גם 19 מחקרים, שפורסמו משנת 2000 ואילך, וכללו ילדים בגילי שלוש עד תשע שנים. כל המחקרים מלבד אחד התמקדו בהשפעות של משחקי קופסה על היכולת המספרית והידע המתמטי. מחקרים שהעריכו משחקים דיגיטליים או פיזיים לא נכללו.

הילדים חולקו לשתי קבוצות. אחת שבה שיחקו במשחק לוח שהתמקד במיומנויות חשבון (קבוצת התערבות) והשניה שבה לא שיחקו (קבוצת ביקורת). הביצועים המתמטיים הוערכו לפני ואחרי מפגשי ההתערבות. לאחר מכן סיווגו החוקרים את הילדים על פי יכולותיהם המתמטיות, החל מבקיאות בסיסית במספרים (זיהוי ושיוך מספרים) והבנת מספרים בסיסיים (הבנת כמויות המספרים, למשל 9 גדול מ-3) וכלה בהבנה מתקדמת יותר של מספרים (חיבור וחיסור).

''דומינו'' (צילום: אינגאימג')
''דומינו'' (צילום: אינגאימג')

החוקרים מצאו כי 32% מהילדים – כמעט שליש בקבוצת ההתערבות הראו שיפור משמעותי בביצועים מתמטיים בסיסיים ומתקדמים בהשוואה לאלה בקבוצת הביקורת.

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מראות כי ניתן להשתמש במשחקי קופסה כדי לשפר את כישורי המתמטיקה הבסיסיים והמורכבים של הילד, עם פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על מיומנויות התפתחותיות אחרות.

''סולמות ונחשים'' (צילום: אינגאימג')
''סולמות ונחשים'' (צילום: אינגאימג')

חיימה בלדארס, החוקר הראשי בצוות המחקר, אמר כי "מחקרים עתידיים צריכים לחקור את ההשפעות שיכולות להיות למשחקים האלה על מיומנויות קוגניטיביות והתפתחותיות אחרות".