התנדבות ומתן סיוע במצבי חירום ומלחמה, יכולים להיות מחד גיסא, מאמץ אצילי, ומאידך גיסא, גם אמצעי להפחתת מתח נפשי וחרדה עבור האנשים המעורבים. לכן במצבי חירום שונים (לרבות מלחמה) לשקול להתנדב על מנת להשפיע לחיוב על מצבי סטרס או חרדה.

ד"ר איתי זיו (Ph.D.), מרכז קורסים והשתלמויות בתחום הכושר הגופני והבריאות במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט על האופן שבו התנדבות עשויה לתרום הנה:

1. תחושת מטרה והגשמה: התנדבות מספקת לאנשים תחושת מטרה והגשמה. עצם הידיעה שהאדם עושה ותורם להבדל משמעותי בחייהם של אלה שנפגעו ממצבי חירום או מעימותים לתת תחושה חזקה של הישג וסיפוק.

הנדבות מסייעת בהפחתת חרדה ולחץ במצבי חירום (צילום: יח''צ שיאומי)
הנדבות מסייעת בהפחתת חרדה ולחץ במצבי חירום (צילום: יח''צ שיאומי)

2. בניית חוסן: עיסוק פעיל בעזרה לזולת בזמנים מאתגרים יכול לסייע לבנות חוסן אישי. זה מאפשר לאנשים להסתגל ולהתמודד בצורה יעילה יותר עם מתח ומצוקה מסוגים שונים.

3. יצירת קהילה תומכת: התנדבות כרוכה לרוב בעבודה עם אחרים החולקים מטרות וערכים דומים. תחושת קהילה ואחווה זו יכולה לספק תמיכה רגשית ולהפחית תחושות של בידוד או חוסר אונים.

4. הערכה עצמית מוגברת: תרומה לרווחתם ושיפור מצבם של אחרים, יכולה להגביר את ההערכה העצמית והערך העצמי. למעשה כך מחזקים את הרעיון שליחידים יש את היכולת להשפיע לטובה על העולם, גם במצבי מצוקה.

יצירת קהילה תומכת (צילום: יח''צ)
יצירת קהילה תומכת (צילום: יח''צ)

5. פרספקטיבה והכרת תודה: עיסוק בהתנדבות במצבי חירום יכול לספק נקודת מבט חדשה על האתגרים והקשיים של האדם עצמו. מטפח תחושת הכרת תודה בכלל ובד בבד – על היציבות בחייו.

6. לימוד אסטרטגיות התמודדות: התנדבות באזורי חירום ומלחמה חושפת אנשים לחוויות קשות וטראומטיות. למרות שהדבר מאתגר רגשית, זה יכול גם להוביל לפיתוח אסטרטגיות התמודדות וחוסן רגשי.

7. תיעול חרדה לפעולה: תחושת חרדה ולחץ במצב של משבר ספציפי היא שכיחה. ברם, התנדבות מאפשרת לאנשים לתעל את החרדה הזו לפעולה בונה, תוך השפעה חיובית על המצב.

8. פיתוח מיומנויות: התנדבות יכולה לספק הזדמנות ללמוד מיומנויות חדשות ולצבור ניסיון משמעותי ורב ערך, שיכול להגשים באופן אישי ולשפר את תחושת המסוגלות העצמית של האדם.

9. מעשי חסד: ביצוע מעשי חסד שונים תוך נתינת סיוע לנזקקים, יכולים לעורר הפרשה של אוקסיטוצין ואנדורפינים, הקשורים לתחושות של אושר ולהפחתת מתח.

10. קתרזיס רגשי: עבור חלק מהמתנדבים, עזרה לזולת בשעת משבר יכולה לספק שחרור  לעיבוד הרגשות והחוויות של עצמם הקשורים למצב.

מתנדבי פאגאיה (צילום: יח''צ)
מתנדבי פאגאיה (צילום: יח''צ)

נציין, שהתנדבות במצבי חירום ומלחמה עלולה, בחלק מהמקרים, גם להשפיע רגשית לשלילה על המתנדבים בשל ההיחשפות למראות וחוויות לא קלים או של מצוקה ולכן חשוב שהארגונים השונים יספקו תמיכה, הכשרה ומשאבים על מנת לעזור למתנדבים להתמודד עם האתגרים הרגשיים שהם עלולים להיתקל בהם.

בנוסף, חשוב להאיר, שבמקרים של  מתנדבים שאינם בעלי הכשרה מתאימה לעסוק ישירות באזורי חירום או מלחמה, ישנן דרכים רבות לתרום למאמצים הומניטריים מרחוק, כגון באמצעות גיוס כספים, הסברה או מתן תמיכה לוגיסטית לארגונים הפועלים באזורי משבר ועוד.