רופאים חשפו מקרה ראשון מסוגו של אדם שהופיע אצלו חור בגרון לאחר שניסה להתאפק מלהתעטש. המטופל מסקוטלנד, בשנות השלושים לחייו, ניסה למנוע התקף עיטוש על ידי צביטת האף וסגירת הפה תוך כדי נהיגה.

הלחץ מעיטוש היה כה גדול עד שהוא גרם לו לחור בגודל 0.8 מילימטרים בקנה הנשימה. הוא סבל מכאבים עזים והרופאים יכלו לשמוע רעשי שריקה בעת ששאף, למרות שהוא עדיין היה מסוגל לדבר, לבלוע ולנשום. ד"ר ראסאדס ניסירובס, מאוניברסיטת דנדי, אמר שהמקרה החריג הזה אמור לשמש אזהרה לאנשים שמתאפקים בזמן עיטוש.

אסור לעצור את העיטוש - זו הסיבה (צילום: אינג'אימג')
אסור לעצור את העיטוש - זו הסיבה (צילום: אינג'אימג')

הוא אמר: "יש לייעץ לכולם שלא לאפק עיטוש על ידי צביטת האף תוך שמירה על הפה סגור, שכן זה עלול לגרום לקרע בקנה הנשימה." בנוסף, המטופל סבל מנזלת, מצב שכיח שבו האף הופך מגורה ממשהו שאליו אתם אלרגיים כמו אבקה. עיטוש גורם ללחץ בדרכי הנשימה לעלות, אך חסימתן עלולה לגרום לכך שהצטברות זו תהיה גבוהה פי 20.

המקרה של האיש, שדווח ב-BMJ Case Reports, הוא המקרה היחיד הידוע שבו אפצ'י אחד גרם לקרע בקנה הנשימה. כשהגיע לחדר המיון בבית החולים, צווארו היה נפוח משני הצדדים והוא התקשה להניע אותו. צילום רנטגן חשף כי הוא סובל מאמפיזמה כירורגית - מצב שבו אוויר נלכד ברקמות העמוקות ביותר מתחת לעור.

בדיקת CT, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
בדיקת CT, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

סריקות CT הראו שהקרע היה בין העצם השלישית והרביעית בצוואר ואוויר הצטבר במרווח בין הריאות בחזהו, והרופאים החליטו שהוא לא יזדקק לניתוח, אלא עקבו אחריו במשך יומיים בבית החולים כדי לוודא שרמות החמצן שלו נשארות יציבות. לאחר מכן הם שחררו את המטופל לביתו ונתנו לו משככי כאבים ותרופות, והקרע החלים תוך חמישה שבועות.

ד"ר ניסירובס אמר: "טיפול שמרני בקרעים בקנה הנשימה הוא אפשרות אצל מטופלים יציבים קלינית שאינם זקוקים להנשמה מכנית. יש לעקוב מקרוב אחר המטופלים במשך 24 עד 48 שעות כדי למנוע כל הידרדרות".