אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה שהחלה בעקבותיהם, הפכו את חיינו לחלוטין, מכל בחינה שהיא. גם היום־יום כבר לא מה שהיה: לכולנו השתנתה השגרה, ואנחנו נמצאים זמן רב מהרגיל בבית – לעיתים גם בהרכב מצומצם משום שאחד ההורים נמצא במילואים.

כדי לקיים בית בריא, וכדי לשמור על שפיות, באופן המילולי ביותר של המילה, חשוב לקיים שגרת יום. איך מייצרים שגרה בבית עם ילדים?

7 טיפים איך נכון לתפעל בית בזמן מלחמה:

איך לנהל שגרה בריאה עם הילדים בזמן המלחמה? (צילום: אינג'אימג')
איך לנהל שגרה בריאה עם הילדים בזמן המלחמה? (צילום: אינג'אימג')

1. ליצור התנהלות קבועה

הכלי הראשון, שיספק מסגרת גם לילדים שלכם וגם לכם, הוא ליצור שגרה – ממש כמו שקורה בימים 'רגילים', וגם אם מערכת החינוך ביישוב שלכם כן פועלת, בצורה מלאה או חלקית: אחד הדברים החשובים עבור ילדים הוא יציבות ו־ודאות, ואם אפשר להשיב את המצב כך שיהיה דומה עד כמה שאפשר למציאות טרום המלחמה – כך ייטב. אם הילדים נהגו ליצור כשחזרו מהמסגרת, הלכו לחברים או שיחקו במשחק אהוב, אפשרו להם את זה. שילוב של פעילות גופנית, גם לטובת הפחתת המתח ורמות החרדה, יסייע גם כן.

2. צרו שגרה גם בארוחות

גם כאן, נסו להקפיד על המצב כפי שהיה בשגרה. זה קשה – ודאי כשהחדשות נשמעות סביבנו כל העת ואנחנו רוצים להתעדכן – אך עוגנים כדוגמת ארוחות בשעות קבועות ביום יעשו טוב לילדיכם. אם אתם יכולים לאכול איתם יחד, תוכלו להגביר את תחושת המוגנות שלהם, וזו תהיה גם הזדמנות עבורם לשאול שאלות ועבורכם לשמוע מה רובץ על ליבם.

3. שתפו אותם בעבודות הבית

כשהילדים מרגישים חלק מהפעילות השוטפת בבית, הם מרגישים יציבים יותר ובטוחים יותר: הם חשים שהם מתגייסים למען הבית, ממש כמו המבוגרים. בהמשך לארוחות מהטיפ הקודם, אפשר לשתף אותם בהכנת האוכל, בהתאם ליכולות שלהם. על פי גילם אפשר גם להיעזר בהם בקיפול כביסה, בשטיפת כלים ואפילו בשטיפת הרצפה. כל אחד מהם יתרום לביטחונם, ובאותה הזדמנות אולי גם יפחית מעט את העומס שאתם מתמודדים איתו. בסוף השבוע, כשאין גן או בית ספר, אפשר אף "להרחיב" את מגוון הפעולות שבהן ייקחו חלק.

צרו שגרה עם הילדים גם בארוחות (צילום: אינג'אימג')
צרו שגרה עם הילדים גם בארוחות (צילום: אינג'אימג')

4. שינה? כמו בשגרה

בימים הראשונים למלחמה, מסיבות רבות ומובנות, הדבר האחרון שאפשר היה לומר על שעות השינה הוא שמדובר בשגרה. אך היום, שבועות רבים לתוך המלחמה, כבר התחלנו להתרגל, לצערנו. זה זמן טוב להחזיר את הילדים לשעות השינה הרגילות שלהם, מימי השגרה – כעוגן נוסף ליצירת שגרה בבית.

5. הקפידו על צחצוח השיניים

בהמשך לכך, לפני השינה ואחריה חשוב להקפיד על צחצוח השיניים לילדים ולתינוקות – בדיוק כמו שעשיתם בשגרה. צחצוח של שתי דקות לפני הכניסה למיטה וצחצוח של שתי דקות כשמתעוררים בבוקר, וקיבלתם עוד עוגן חשוב שמזכיר לילדים את מה שהיה כאן לפני שהכול התהפך. שימו לב: גם בתקופה זו חשוב להקפיד על צחצוח בעזרת משחת שיניים המותאמת לגיל הילד.

6. צרו קשר עם קולות ופנים מוכרים

ישנם ילדים רבים, לצערנו, שנמצאים הרחק מביתם – וגם הרחק מחבריהם. אחרים נמצאים בבית הספר או בגן המוכר, אבל לפחות שעות או לימים מעטים יותר מאשר בשגרה. יצירת קשר עם החברים ואפילו עם המורה או הגננת, יכולים לסייע מאוד: הופעת פרצופים וקולות מוכרים תסייע לילדים בהפגת המתח ותחושת הניתוק.

7. לא לשכוח לדבר

חשוב מאוד להעניק לילדים את האפשרות לדבר ולשתף במה שעובר עליהם – גם היום, כשאנחנו נמצאים זמן רב לאחר שהמלחמה החלה. זה חשוב גם לכם, כהורים, כדי להבין מה הם חושבים, איך הם מרגישים ומה מעסיק אותם – ולפעול בהתאם. רעיון חביב שאפשר ליישם גם לאחר שנשוב לשגרה הוא 'שעת דיבור' לפני השינה, שבה הילדים מתרגלים לשתף בכל שעובר עליהם.

לא לשכוח לדבר עם הילדים (צילום: אינג'אימג')
לא לשכוח לדבר עם הילדים (צילום: אינג'אימג')

לסיכום:

בימים של חוסר שליטה, אפשר למצוא אותה בבית

אין ספק שהימים הנוכחיים קשים להתמודדות, עבור כולנו – ילדים ומבוגרים כאחד. אין לנו שליטה על מה שקורה במלחמה ועל הזמן שהיא תימשך, וזה יכול להיות מתסכל, מדאיג ומטריד מאוד. בתקופה כזו, חשוב שניקח שליטה על מה שאנחנו כן יכולים, וזו הסביבה הקרובה אלינו: אם נשמור על שליטה ונקיים שגרה בבית שלנו, נצליח להפחית משמעותית את התחושה הקשה ונוכל להוסיף רווחה לנו ולכל בני משפחתנו.