זללנות - הרגל של אכילת כמות גדולה של מזון בפרק זמן קצר, כאשר אתם מרגישים שאינכם שולטים במה או בכמה שאתם אוכלים. זוהי הפרעת האכילה הנפוצה ביותר בארצות הברית. אכילה מודעת היא גישה המתמקדת בתחושות ובחוויה של האכילה, תוך מודעות מלאה לצרכים ולרגשות שלכם. גישה זו יכולה לסייע לכם לשפר את היחס שלכם לאוכל ולקחת ביזה את השליטה על הרגלי האכילה שלכם.

ד"ר ג'דסון ברואר, פסיכיאטר מומחה בנושא אכילה מודעת, אמר ל-Washington Post כי ניתן להתגבר על זללנות על ידי הקשבה לאותות הגוף במקום להסתמך על כוח הרצון. אכילה מודעת היא מצב מנטלי המתמקד ברגע ההווה, תוך קבלה רגועה של תחושות, מחשבות ותחושות גופניות - כולל תשוקה למזון.

אכילה רגשית (צילום: אינג'אימג')
אכילה רגשית (צילום: אינג'אימג')

ד"ר ברואר המליץ על שלושה צעדים פשוטים לאכילה מודעת:

1. מיפוי דפוסי האכילה וההרגלים שלכם

הקדישו זמן לתיעוד הרגלי האכילה שלכם. שימו לב מתי, איפה, מה וכמה אתם אוכלים. שימו לב גם לרגשות ולתחושות שלכם לפני, במהלך ואחרי האכילה.

2. שינוי "ערך התגמול" של התנהגות האכילה במוח

כאשר אנו מרגישים רע, המוח שלנו נוטה לקשר אוכל עם תחושות חיוביות. כתוצאה מכך, אנו עשויים לפנות לאוכל כדרך להתמודדות עם רגשות קשים. כדי לשנות את התבנית הזו, חשוב לזהות את הסיבות לכך שאתם אוכלים. שאלו את עצמכם: "למה אני אוכל כרגע? האם אני רעב? האם אני משועמם? האם אני עצבני?". לאחר שתזהו את הסיבה לכך שאתם אוכלים, תוכלו לחפש דרכים בריאות יותר להתמודד עם הרגשות שלכם. לדוגמה, במקום לאכול כשרעבים, תוכלו לצאת להליכה, לקרוא ספר או לשוחח עם חבר.

3. גילוי התנהגויות מתגמלות יותר שגורמות לגוף להרגיש שבע

בנוסף לזיהוי הסיבות לכך שאתם אוכלים, חשוב למצוא דרכים בריאות יותר לתגמל את עצמכם. פעילויות גופניות, תחביבים, בילוי זמן עם חברים ומשפחה הן רק כמה דוגמאות לפעילויות שיכולות לגרום לכם להרגיש טוב יותר עם עצמכם.

אכילה מודעת היא תהליך הדרגתי. ייתכן שתצטרכו להתאמן זמן מה עד שתראו שינויים משמעותיים בהרגלי האכילה שלכם. עם זאת, התמדה ויישום עקבי של שלושת הצעדים הפשוטים הללו יכולים לסייע לכם לשפר את היחס שלכם לאוכל ולקחת שליטה חזרה על חייכם.