מה יותר בריא, מה יותר משביע ומה עדיף בסוכרת: אורז, פסטה, תפו"א, או פתיתים? נתחיל ממה הכי בריא, נמשיך ממה הכי משביע, ובסוף גם לכל מי שיש נטייה לסוכרת – מה לבחור?

הכי בריא

כשבודקים את הרכיבים מבחינת סיבים, אשלגן ומינרלים נוספים, ואפילו מבחינת "טבעיות", הכי בריא בין כל אלו הוא תפוח אדמה. אורז לבן הוא אורז שמנופה – הוציאו את הקליפה של האורז המלא, ובכך הפסידו את רוב הערכים התזונתיים. פסטה ופתיתים שניהם מקמח חיטה לבן מנופה, וגם בהם אין ערך תזונתי גבוה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תפוח אדמה, תפוחי אדמה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
תפוח אדמה, תפוחי אדמה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

הכי משביע

אם הייתם אוכלים כל אחד מהם בנפרד (ללא בשר, ללא סלט, ללא שום דבר לידם) כנראה שהייתם שבעים לזמן הארוך ביותר אחרי אכילת פסטה. אופן הכנת הפסטה היבשה עוד לפני שהיא מגיעה אלינו – כולל תהליכים שגורמים למולקולות להיות קשורות חזק, מה שגורם ל"עיכוב" בעיכול שלהן ובפירוק שלהן, ומאחר שהעיכול הוא האיטי ביותר – ספיגת הפחמימות אל הגוף מתמשכת זמן רב יותר, וכך גם השובע. 

הכי מתאים לסוכרת

קורה לכם שאתם קמים בבוקר ואוכלים ככה סתם תפו"א בלי כלום לידו? או פתיתים? אני משערת שלא. משמעות האינדקס הגליקמי והקפצת הסוכר והאינסולין היא רק כשאוכלים משהו לבדו בפני עצמו ללא שום דבר לידו. אורז, תפו"א, פתיתים וגם פסטה – כנראה שאוכלים כחלק מארוחה שמכילה מרכיבים רבים, שכולם כולל כולם משפיעים על האינדקס הגליקמי ומבטלים אותו.

פסטה (צילום: אינג'אימג')
פסטה (צילום: אינג'אימג')

כשאוכלים תפו"א יחד עם בשר וסלט, החלבונים והשומנים מהבשר, הסיבים מהסלט מבטלים את משמעות האינדקס. אז אין בעיה לאכול תפו"א גם בסוכרת. ונכון שפסטה אפשר לאכול כארוחה בפני עצמה, אבל ארוחה כזו שהיא רק פחמימות ממילא לא מומלצת בסוכרת. כך שאין משמעות לכך שהאינדקס של הפסטה נמוך יותר.

האזינו: