בימינו, כבר כמעט אין צורך בספריה, ובשל האלטרנטיבות הרבות היא כמעט נראית מיותרת. הרי מחירי הספרים היום כל כך נמוכים, כך שאין מי שלא יעדיף ספר חדש על אחד מלא אבק ומקומט שגם צריך להחזיר מתי שהוא. כמו כן, יש גם המון אנשים שמעדיפים להשתמש באפליקציות ולקרוא ספרים און-ליין. אפילו יש גרסאות אודיו לעצלנים בלבד. אך מידי פעם יש אנשים שעדיין משאילים ספרים, כשהבעיה הכי גדולה בנושא הייתה ונותרה החזרת הספרים בזמן. כך קרה לאחרונה לאישה אחת מסקוטלנד, ששכחה להחזיר ספר מהספרייה במשך כמעט ארבעה עשורים. היא מצאה אותו ממש במקרה כשניקתה את הבית.

ספריית שאטלנד בלרוויק, סקוטלנד, כל כך שמחה לקבל חזרה את הספר האובד שלהם, עד שהיא העלתה פוסט בנושא לדף הפייסבוק שלה. "אנו תמיד שמחים כשלקוחות מחזירים ספרים, לאחר שנהנו מהם ושמרו עליהם כמו היו שלהם", נכתב בפוסט. "בספר הקטן והשובב הזה טיפלו כל כך טוב, עד שהוא לא רצה לחזור!". הלקוחה, שרצתה לשמור על זהותה בסתר, השאילה ספר בשם Highland Folk Ways by I. F. Grant, ב-19 באוקטובר 1981. על פי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, האישה טענה שהתביישה להחזיר את הספר אחרי כל כך הרבה שנים, וגילתה אותו במקרה כשניקתה את ביתה.


הספר האובד הוחזר לספריה לאחר 36 שנים. צילום: פייסבוק
הספר האובד הוחזר לספריה לאחר 36 שנים. צילום: פייסבוק


"זה מצוין שלקוחות כנים ומחזירים את הספרים", אמרה קתרין ג'רמסון, עובדת בכירה בספריה. "הספר הזה הוחזר במצבו המקורי, ובאותה מידה נראה כמו הושאל לפני שבוע, ולא לפני 36 שנים". למרות השנים הרבות שעברו, הלקוחה לא נדרשה לשלם כלל על החזרתו, שכן הספרייה לא תומכת במדיניות של איסוף קנסות. כמו כן, בפוסט הפייסבוק של הספרייה גם עודדה ההנהלה אנשים להחזיר ספרים, גם אם איחרו את המועד, בהבטחה שלא ישפטו אותם. "אם מישהו מתבייש להגיד לנו פנים אל פנים 'אנחנו מתנצלים שלא החזרנו את הספר לפני שנים רבות', הם יכולים לשים את הספר בסל החזרת הספרים בחוץ", הוסיפה ג'רומסון.



אז כל מי שדואג להחזיר ספר לספרייה יכול להיות רגוע, שכן בניגוד למה שקרה לג'רי בסדרה האלמותית סיינפלד, המציאות הרבה יותר רגועה. כזכור, בפרק the librarry, ג'רי מקבל טלפון מהספרייה העירונית, ונאמר לו שיש לו קנס על ספר שלא החזיר לספריה מ-1971, troppic of cancer (חוג הסרטן). אבל זה לא מסתכם בקנס, ובמהרה הוא מגלה שנפתחה חקירה משטרתית בנידון, כשבראשה עומד לא אחר מאשר מר בוקמן (mr bookman).

הבעיה הנוספת, כך עולה מהפרק, היא כי ג'רי משוכנע שהחזיר את הספר, אך על פי הרישומים בספריה הוא לא החזיר אותו מעולם. כך, במשך כל הפרק, בוקמן חמור הסבר מטיל אימה על ג'רי, מתחקר אותו למוות, ומרצה לו על היחס המחפיר של אנשים כמוהו לספרים. ג'רי לבסוף נאלץ לשלם קנס גבוה, גם בגלל שהספר אותר, כביכול. אומנם אף אחד מהמעורבים לא יודע זאת, אך כל השנים הספר היה אצל מורה הספורט של ג'ורג' וג'רי, ששומר עליו כעת גם כהומלס.