אדם אחד נהרג ושבעה אושפזו לאחר ששתו משקה סבן אפ מהול בסם קריסטלמת' בעיר מקסיקלי, באחה, מקסיקו.  אך החלק הכי מפתיע בסיפור הוא, שהמוצר עדיין קיים ויש אנשים רבים ששותים אותו. על פי דיווח של ה"וושינגטון פוסט", הרשויות במדינה מזהירות בימים אלו תושבים ותיירים מפני המשקה, לאחר שהסם גרם למוות ולחולי, הנמצאת דרומית לגבול עם קליפורניה.

מומחים בתחום הבריאות מבקשים מאנשים באזור להיות זהירים במיוחד, לגבי מזון ומשקאות בכלל, מחשש שהסם הוכנס אליהם. "אם אתם שמים לב לשוני צבע, בטעם או בריח תזרקו את זה", אמר דניאל ברוקס, המנהל  הרפואי של מרכז באנר לרעלים וסמים בפיניקס. כמו כן, ביקשו המומחים מהציבור לבדוק היטב שמוצרי השתייה והמזון שרכשו לא נפתחו, ובמידה שכן לא לצרוך אותם. סימני אזהרה לכך שהמוצר שנצרך מכיל את הסם הם בין היתר בחילות, הקאות, קשיי נשימה ודופק מהיר או לא סדיר.
קריסטלמת'. צילום: רויטרס
קריסטלמת'. צילום: רויטרס


המשטרה המקומית פתחה בחקירה במטרה למצוא את האחראים להחדרת הסם המסוכן למשקאות, וכן על מנת לברר את היקף התופעה. נכון לעכשיו, ידוע שהסם הוחדר רק למשקאות במקסיקו, שם הוא משווק בידי חברת פפסיקו, ושבארה"ב המשקה בטוח לשתייה. "אף אחד ממוצרי סבן אפ בארה"ב לא הושפעו מהבעיה שדווחה במקסיקו", אמר כריס בארנס, דובר היצרנית של המוצר מקבוצת דר פפרס וסאנפל. "החברה מחזיקה ברישיון המותג ומשווקת אותו רק בארה"ב ובטריטוריה שלו, איננו משווקים, מוכרים או מפיצים את המותג הבינלאומי".

via GIPHY

למרבה האבסורד, מדובר במשקה שעד לשנת 1948 הכיל תרכובת בשם ציטראט ליתיום, שידועה כתרופה לייצוב מצב רוח. בכלל, והייתה מרכיב בתרופות רבות אותה עת. במאה ה-19 החל טרנד מדאיג של החדרת סם זה וכן סמים אחרים למשקאות קלים, תרופות, משחות שיניים ועוד מגוון רחב של מוצרים. זה היה פטנט שמטרתו הייתה להפוך את המוצרים לבריאים ומרפאים. אותו סבן אפ אפילו שווק כמרזה, למרבה האבסורד, למרות שאחת מתופעות הלוואי של ליתיום היא עליה במשקל.