אם נסתכל סביבינו, סביר להניח שרוב האנשים יראו לנו פסיכופתים אכזריים וחסרי לב, שמכלים את זמנן ברקימת מזימות זדוניות. אבל בפועל מדובר רק באחוז אחד בלבד באוכלוסיה, כך שכנראה שהשאר סתם פסיכים בלי תעודות. כדי לבדוק לעומק אם מישהו הוא בעל תכונות פסיכופתיות, צריך לסרוק את המוח שלו, לראיין אותו ולתת לו לבצע כל מיני מבחנים. צריך לעבור מבחנים ובדיקות. אחת הבדיקות שיכולות להעיד על כך שמישהו הוא פסיכופת, למשל, היא בדיקת חוש ריח. לפעמים, בעיות בזיהוי ריחות יכולות להעיד על נטייה לפסיכופתיות, כך נמצא במחקרים קודמים וכן במחקר של צמד החוקרים מחמוט וסטיבנסון.

במחקר, שפורסם ב-Springer Science+Business Media,  זוג החוקרים בדקו את חוש הריח של 79 אנשים שאובחנו כפסיכופתים ללא עבר פלילי, תוך שהם מתמקדים ביכולת שהלם להריח ריחות ייחודיים כמו קפה, דגים ותפוזים. מתשובות המשתתפים, השניים מצאו שככל שהתכונות הפסיכופתיות שלהם- כמו מניפולציה, אטימות ואורח חיים לא יציב - היו בולטות וחזקות יותר, כך הם התקשו יותר להבחין בין הריחות השונים.

לדעתם של החוקרים, זה יכול לנבוע מכך שלפסיכופתים יש בדרך כלל פגם בתפקוד של החלקים הקדמיים של המוח. שם, באונה הקדמית, מתבצעות פעולות בסיסיות אך חשובות כגון תכנון, קבלת החלטות, התנהגות חברתית, ועיבוד ריחות. "הממצאים שלנו תומכים בהנחת היסוד לפיה תפקוד לקוי בחלק הקדמי של המוח, עשוי להיות מאפיין של פסיכופתיים לא פליליים", סיכמו החוקרים. "אמצעי חוש ריח מצביעים על תכונה פוטנציאלית של פסיכופתים, כיוון שמבחני ריח הם לא צפויים, ולכן יהיו עמידים יותר לניסיונות של המשתתפים לזייף תגובות טובות או רעות". כמובן שחשוב לזכור שחוש ריח גרוע לא בהכרח אומר שמישהו הוא פסיכופת, וצריך לערוך אבחון רחב יותר כדי לדעת דבר כזה.