סחר בבני אדם היה קיים מאז ומעולם, ולמרבה הצער לא רק שהוא לא נעצר, אלא במהלך השנים הוא רק הלך והשתכלל. אם בעבר היו מנהלים עסקאות פנים אל פנים, כיום עושים זאת בדרכים יעילות יותר וקשות יותר לאיתור - באמצעות הרשתות החברתיות. בשבוע שעבר המשטרה באינדונזיה דיווחה שהצליחה לעצור פעילות של רשת סחר בתינוקות, שפעלה באמצעות חשבון אינסטגרם במשך יותר משנה.



עד כה נעצרו ארבעה מעורבים ברשת, בעיר האינדונזית סורביה, ביניהם אם בת 22, מנהל חשבונות כבן 29, קונה פוטנציאלי ומיילדת. הארבעה נעצרו לאחר שהמשטרה הצליחה לסכל ניסיון של האם למכור את התינוק שלה בן השנה ב-977 דולרים. אם הארבעה יורשעו, הם עלולים לקבל עונש של עד 15 שנות מאסר.



נכון לעכשיו, לא ברור כמה תינוקות נמכרות בזכות דף האינסטגרם, לו היו 700 עוקבים. על פי החשד, חשבון האינסטגרם היווה פלטפורמה לקנייה ומכירה של תינוקות לא רצויים, כשבדרך זו אימהות יכלו גם "להסתיר את החרפה" ממשפחותיהן וגם על הדרך להרוויח מכך כסף.


 
בחשבון הוצגו תינוקות למכירה, נשים בהריון. צילום מסך: אינסטגרם
בחשבון הוצגו תינוקות למכירה, נשים בהריון. צילום מסך: אינסטגרם



 
בחשבון הופיעו תמונות של התינוקת שהוצעו למכירה לצד מידע על גילם, הדת שלהם והמוצא שלהם. כמו כן, הופיעו תמונות של האמהות, כשהן עוטות מסכות שמסתירות את פניהן, ובהן הן מסבירות למה החליטו למכור את ילדיהם. לרוב, הן ביקשו לעשות זאת בשל בעיות כלכליות או כי התינוקות נולדו מחוץ למסגרת נישואים. מי שהיה מעוניין לקנות תינוק פנה למספר ווטסאפ שהוצג בחשבון, כשכל ההליך מתנהל באמצעותו.
 
בעקבות חשיפת המקרה החמור, אינסטגרם מסרה שהסירה את החשבון וכי היא אוסרת על כל עיסוק פלילי בתחומיה. דובר של החברה אמר לחדשות BBC: "הבטיחות של הקהילה שלנו באינסטגרם היא בראש סדר העדיפויות שלנו. המדיניות שלנו אוסרת במפורש על המשתמשים להיות מעורבים בפשיעה בפלטפורמה שלנו, מה שכולל סחר בבני אדם"
 
האמהות הסבירו למה הן מוכרות את התינוקת שלהן. צילום מסך: אינסטגרם
האמהות הסבירו למה הן מוכרות את התינוקת שלהן. צילום מסך: אינסטגרם
 
לדבריה של ריטה פראנוואטי, סגנית יו"ר "הוועדה האינדונזית להגנת הילד", זו לא פעם ראשונה שהיא נתקלת בסחר בתינוקות, אבל "זה מאוד נדיר שזה קורה דרך אינסטגרם, זו שיטה חדשה". היא הוסיפה כי "בעבר, העסקה התנהלה פנים אל פנים, ונקבעה באמצעות גורם מתווך. אבל כעת, משתמשים בשיטות חדשות ומתקדמות יותר, דרך הרשתות החברתיות".

היא הוסיפה שחלק מהקונים הם הורים שנפסלו והוגדרו כלא מתאימים לאימוץ ילדים. אך החשש הכי גדול שיש ביניהם מי שקונים ילדים על מנת לשלב אותם בתעשיית המין.
קונה פוטנציאלי פנה לווטסאפ, שם התבצעה העסקה. צילום מסך
קונה פוטנציאלי פנה לווטסאפ, שם התבצעה העסקה. צילום מסך