צוות האסטרונומים הבינלאומי השתמש בטלסקופ החלל הוותיק האבל ובטלסקופ סובארו היפני, שמוצב על פסגת הר בהוואי, כדי לזהות את כוכב הלכת AB Aurigae b, המקיף את הכוכב המארח שלו במרחק עצום של יותר מ־13.8 מיליארד ק"מ, יותר מפי שניים מהמרחק בין פלוטו לבין השמש.

ההערכות הן כי הכוכב המארח הוא כבן 2 מיליארד שנה בדומה לגיל של התפתחות כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו. על פי המחקר שפרסמו המדענים בכתב העת Nature Astronomy, הכוכב המתפתח בעל המסה הגדולה פי תשעה מכוכב צדק הוא ענק גזי שנמצא בתוך שכבה של גז ואבק (דיסקה קדם־פלנטרית) השוכנת בתוך מבנה ספירלי.

לויין בחלל  (צילום: Astroscale)
לויין בחלל (צילום: Astroscale)

"הטבע חכם, הוא יכול ליצור כוכבי לכת במגוון דרכים", הסביר מוביל המחקר תיין קארי, אסטרופיזיקאי מטלסקופ סובארו. "אנחנו סבורים שהוא עדיין בשלבים מוקדמים של לידה. הראיות מצביעות על כך שזהו התיעוד המוקדם ביותר אי־פעם של התפתחות ענק גזי". הכוכב הנולד כבר זכה להופעה ראשונה בקולנוע.

קארי סיפר כי תיעוד הכוכב הופיע בסרט "אל תסתכלו למעלה" של נטפליקס בשנה שעברה, כאשר השחקנית ג'ניפר לורנס ביצעה תצפיות בטלסקופ סובארו. "הסרט יצא כאשר המחקר שלנו עדיין היה בשלבי בחינה", אמר קארי. "אפשר כמעט לראות את המיקום של AB Aurigae b".