עושים מסיבה במעבדה: מדענים גילו כי לעכברושים יש חוש קצב כמו לבני אדם, והם מגיבים כאשר הם שומעים מוזיקה, בין שמדובר בשיר פופ של ליידי גאגא או ביצירה קלאסית של וולפגנג אמדאוס מוצרט.

לפי התיאוריה המקובלת, בדומה לבני אדם, רק בעלי חיים שיכולים לשנות את הצלילים שהם מפיקים בתגובה להתנסויות שלהם מסוגלים לסנכרן תנועות גוף עם מקצבים. מדובר בזנים מסוימים של ציפורים, עטלפים, פילים, לווייתנים ודולפינים, אולם עכברושים לא נחשבו לזן שמסוגל לבצע זאת.

כדי לבחון את התיאוריה חיברו המדענים מאוניברסיטת טוקיו עשרה עכברושים למדי תאוצה אלחוטיים זעירים כדי למדוד את תנועות הראש שלהם בתגובה למוזיקה, כאשר במקביל השתתפו בניסוי עשרה מתנדבים אנושיים.

החוקרים השמיעו קליפ של 60 שניות של הסונטה לשני פסנתרים בדי מז'ור של מוצרט בארבעה מפעמים (טמפו) שונים - 75%, 100%, 200% ו־400% - מהמהירות הרגילה של היצירה. כמו כן, הושמעו להם שירים של ליידי גאגא, מייקל ג'קסון, להקת קווין ומארון 5. המדענים ציפו שהעכברושים יגיבו יותר לקצבים המהירים, אולם מהממצאים של המחקר שפורסם בכתב העת Science Advances עולה כי העכברושים ובני האדם הניעו את ראשם באופן המסונכרן ביותר, כאשר המוזיקה הגיעה ל־120־140 פעמות בדקה (bpm).

"בהתחלה העכברושים המתינו והסתכלו, ואז הם התחילו לנוע, והתנועות האלה הפכו לחזקות יותר", הסביר פרופ' הירוקזו טקאששי מהמחלקה להנדסה מכנית באוניברסיטת טוקיו, שהיה ממחברי המחקר. עם זאת, הוא ציין כי רק חלק מהעכברושים הפגינו חוש קצב בתגובה למוזיקה. "יש המון הבדלים יחידניים בקרב עכברושים, כמו אצל בני אדם".

אולם פרופ' הנקיאן הונינג, מומחה לקוגניציה מוזיקלית מאוניברסיטת אמסטרדם, שלא היה מעורב במחקר, מתח ביקורת על המתודולוגיה וטען כי העכברושים הגיבו למקצבים פשוט משום שפחדו.