הממשל האמריקאי דרש מסין להפסיק את "ההטרדות והפרובוקציות" בים סין הדרומי, אחרי סדרת עימותים מול כוחות משמר החופים של הפיליפינים בימים האחרונים, ואף הזהיר כי כל פגיעה בכלים פיליפיניים צבאיים ואזרחיים תביא לתגובה אמריקאית.

משמר החופים של הפיליפינים דיווח בשבוע שעבר כי יותר מ־100 כלי שיט של המיליציה הימית הסינית - כלי שיט שמתחזים לספינות ולסירות דיג, אך נחשבים לזרוע בלתי רשמית של חיל הים הסיני - זוהו ליד שונית ג'וליאן פליפה באזור המחלוקת באיי ספרטלי שבים סין הדרומי, בעוד ש־18 ספינות נוספות זוהו ליד שרטון סבינה. לפי ההודעה, כלי השיט הסיניים סירבו להיענות לדרישה של ספינות משמר החופים של הפיליפינים לעזוב את האזור.

כמו כן, עיתונאים ששהו על ספינת הסיור מלאפסקואה של משמר החופים של הפיליפינים ביום ראשון שעבר היו עדים לאירוע חריג, כאשר שתי סירות של משמר החופים הסיני חסמו את מלאפסקואה וספינה נוספת ליד שרטון תומס השני, ואף ביצעו תמרונים מסוכנים בקרבתן, שאילצו את כלי השיט הפיליפיניים לעזוב את האזור.

משרד החוץ של הפיליפינים גינה את ההתנהלות הסינית. "יש לנו זכות חוקית לבצע סיורים ימיים שגרתיים בשטח הימי הטריטוריאלי שלנו ובאזורים הכלכליים הבלעדיים", מסרה דוברת המשרד טרזיטה דאזה.

"ההתערבות של משמר החופים הסיני הייתה בניגוד לחופש השיט, ומספר אירועים מתועדים שכללו תמרונים מסוכנים היו מנוגדים לנוהלי הניווט", הוסיפה. "אנחנו קוראים לסין לכבד את הזכויות של הפיליפינים ולהימנע מפעולות שעלולות לגרום לתאונה בלתי רצויה".

במוצאי שבת התייצבה מחלקת המדינה האמריקאית לצד הפיליפינים עם מסר ברור, "לנוכח הפגיעה המתמשכת של משמר החופים הסיני בחופש השיט בים סין הדרומי". "הצילומים שפורסמו הם תזכורת ברורה להטרדות של הסינים נגד כלי שיט של הפיליפינים", נאמר בהודעה שקראה לסין "להפסיק את ההתנהלות הפרובוקטיבית והבלתי בטוחה שלה".

"התקפה חמושה באוקיינוס השקט, שכולל את ים סין הדרומי, נגד הכוחות המזוינים של הפיליפינים, כלי שיט אזרחיים או מטוסים, כולל של משמר החופים, תוביל ליישום של המחויבויות האמריקאיות להגנה הדדית", הדגישו בוושינגטון.