שלושה אירועים גדולים פקדו את הממלכה הבריטית ממש באותם ימים: הכתרת המלך והמלכה, תחרות האירוויזיון וחגיגת הכדורגל במשחק בין ליברפול וברנטפורד. ולמרבה ההפתעה, נראה שאת האזרח הממוצע בליברפול, האחרון מבין השלושה מעניין יותר מכולם. רחובותיה של העיר ליברפול מקושטים בצבעי כחול־צהוב כמחווה לאוקראינה, שזכתה באירוויזיון בשנה שעברה ושבזכותה העיר מארחת את תחרות הזמר האירופית.

לפי מספר האנשים שהתרוצצו ברחובות ליברפול בשעות ההכתרה החגיגית בלונדון, תושבי העיר הזו ממשיכים בחייהם כרגיל. יותר מכך, היו אף שהביעו מחאה נגד המוסד המלכותי והניפו שלטים שעליהם נכתב: "לא המלך שלי". "זה נחמד שאנשים מקבלים הזדמנות להיפגש ולחגוג משהו בצורה קהילתית", אומר מדריך טיול המקומי רוב דאנס. "אני לא חושב שאנשים מתרגשים מזה יותר מדי. היו גם כמה מחאות. העיר תוססת ואנשים לא דבוקים לטלוויזיה. אנשים שמחים, כי יש להם יום חופש נוסף ביום שני, וחלקם עושים ברביקיו, אבל אין התרגשות גדולה כמו שהייתה עם מותה של המלכה".

מפגינים מול טקס ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי (צילום: REUTERS/Peter Nicholls)
מפגינים מול טקס ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי (צילום: REUTERS/Peter Nicholls)

לג'ון סם וליב בראון, שני צעירים בריטים, יש דעה נחרצת ולא מחמיאה על בית המלוכה. "אני חושב שמבחינת סדרי עדיפויות, כספים היו יכולים לשמש למשהו אחר", אומר סם. "האירוויזיון מביא אנשים ותיירות, אבל בית המלכות הוא בזבוז כסף שהיה יכול ללכת לאנשים שאין להם. אני מבין שזו מסורת, אבל כל העולם מתקדם וגם אנחנו צריכים להתקדם". גם בראון מותחת ביקורת קשה על הטקס וההמולה. "אני לא מסכימה עם זה", היא אומרת. "יש אנשים שקשה להם להביא אוכל הביתה ושנאלצים לראות בעיניהם את כל הכסף הזה מבוזבז, את ההכתרה, והכל מכספי המסים שלנו".

הלן גרהם, מפיקה ברשת BBC, חושבת אחרת. "זה אירוע היסטורי גדול", היא אומרת. "לא היה אירוע כזה 70 שנה. זה חדש ומרגש. הגעתי היום מלונדון. אנשים לבשו לבן, כחול ואדום עם דגלים. היו גם כמה אנשים שהביעו מחאה. הם נגד המונרכיה, ומותר להם להחזיק בדעתם".
"אהבנו את הטקס, זה יום חג לבריטניה", אומרים בני הזוג פיל וג'ולי ג'ונס, היא אחות והוא מורה. "המוסד הזה ימשיך להתקיים עוד שנים רבות. זה טקס בן 1,000 שנה, וזה משהו שיש לנו ואין לאחרים. זה משהו שאנחנו צריכים לשמור עוד הרבה שנים".

"העיתוי נורא", פוסק תושב העיר דין אוון. "אנחנו במשבר של יוקר מחיה, והם מפזרים כסף. זה יותר מדי. התקשורת באנגליה מתנהגת כאילו רוב האנשים מתעניינים בזה, אבל האמת היא שרוב האנשים לא מתעניינים בזה. אני באופן אישי מתעניין באירוויזיון יותר מאשר במלך החדש שלי".

בועז טל, ישראלי המתגורר בלונדון שנים רבות, אמר לרדיו צפון 104.5FM: "באופן כללי הוא נחשב לאיש קצת טרחן, חסר כריזמה, שחיכה המון שנים כדי ליהפך למלך ועכשיו בזקנתו קיבל את הכבוד. אבל אחד לא באמת אוהב אותו. אולי מגלים כלפיו אמפטיה כי הוא חיכה כל כך הרבה שנים....אבל את הנעליים הגדולות של אמא שלו יקח לו הרבה זמן למלא. הייתי אומר שאפשר לראות את היחס אליו, בסקרים שנעשו יום יומיים לפני הטקס. למשל על השאלה מה הסיכוי שאתה תצפה בשידור, פחות מ-50 אחוזים אמרו שמתכוונים לצפות. על השאלה האם אכפת לך מהעובדה שצ'רלס יומלך, 64 אחוזים אמרו שממש לא אכפת להם. עוד סקר מענין שראיתי, זה אפילו ביום ההכתרה שלו יותר אנשים חשבו שבנו וויליאם צריך להיות המלך, אמנם לא בהפרש גדול, אבל הוא קיבל 34 אחוזי תמיכה וויליאם קיבל 36 אחוזי תמיכה".