פחות מ-24 שעות: 61 מיליון טורקים המפוזרים על פני 87 מחוזות יצאו מחר לקלפיות וישתתפו בבחירות שעשויות להיות דרמטיות ולהביא לסיום תקופת שלטונו של הנשיא המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן. הטורקים יכריעו את גורל הדמוקרטיה במדינה, פחות משלושה חודשים לאחר רעידת האדמה הקטלנית שפקדה את המדינה בחודש פברואר האחרון, ונהרגו בה יותר מ-50 אלף בני אדם. במקביל, הבחירות מתקיימות גם בצל המשבר הכלכלי, ומה שאנליסטים פוליטיים כבר תיארו כ"שחיקה" של הדמוקרטיה תחת שלטונו של ארדואן.

בתוך כך, על פי כל הסקרים והניתוחים, הקרב השנה צמוד ביותר, בין ארדואן למועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו, מנהיג מפלגת העם הרפובליקנית, והמועמד לנשיאות מטעם גוש הברית הלאומית בן שש המפלגות. עד כה, כמעט שני מיליון טורקים שחיים בחו"ל כבר הצביעו, כשבמקביל הדמוגרפיה במדינה עשויה למלא תפקיד מכריע. כך למשל, רוב המחוזות שנפגעו ברעידת האדמה, נחשבים למעוזים מובהקים של ארדואן ומפלגתו "הצדק והפיתוח" (AKP), אך על פי ההערכות, כמיליון אזרחים החיים באותם האזורים, צפויים שלא להגיע לקלפיות.

טורקיה: שלט תמיכה בכמאל קיליצ'דראולו (צילום: gettyimages)
טורקיה: שלט תמיכה בכמאל קיליצ'דראולו (צילום: gettyimages)

כמאל קיליצ'דראולו (צילום: REUTERS/Murad Sezer)
כמאל קיליצ'דראולו (צילום: REUTERS/Murad Sezer)

כאמור, המתמודד העיקרי מול ארדואן בבחירות לנשיאות, הוא כמאל קיליצ'דראולו, מי שמייצג את המפלגה הרפובליקנית (CHP) שהוקמה לפני כמאה שנים על ידי מוסטפא כמאל אטאטורק, האב המייסד של טורקיה המודרנית, ומי שהמורשת שלו מזוהה יותר מהכל עם מסע החילון והמודרניזציה של העם הטורקי. זאת, בניגוד מוחלט למפלגתו של ארדואן, המושרשת באידיאולוגיה אסלאמיסטית ושמרנית.

ארדואן זכה לפופולריות רבה במהלך העשור הראשון שלו כמנהיג, על שהפך את טורקיה לסיפור הצלחה כלכלי ופוליטי, לפני המשברים הנוכחיים, אך בשנים האחרונות, הנשיא עומד בפני ביקורת נוקבת, הן מקומית והן בינלאומית, על פגיעה קשה בחופש הביטוי וחקיקת חוקים המאפיינים משטרים אוטוקרטיים. מצד שני, יריבו, כמאל, מייצג את הזרם הסוציאלי-דמוקרטיה החילוני, והדגיש לאורך כל הקמפיין מסרים של חופש ודמוקרטיה. ברית האופוזיציה שאותה מייצג, הבטיחה לבטל שינויים חוקתיים שהוכנסו לאחר משעל העם ב-2017, שהרחיבו משמעותית את סמכויות הנשיאות, ולהחזיר את המערכת הפרלמנטרית לאופן שבו התקיימה קודם לכן.

תומכי הנשיא ארדואן (צילום: gettyimages)
תומכי הנשיא ארדואן (צילום: gettyimages)

לצד זאת, שני המועמדים יודעים היטב, כי הנושא החשוב ביותר העומד בראש סדר העדיפויות של כל מצביע, הוא המצב הכלכלי. אנליסטים פוליטיים בטורקיה ציינו כי הבוחרים ייצאו להצביע למי שלדעתם, יציל את הכלכלה ויילחם בעליית מחירים, האינפלציה ושחיקת המטבע. כמו כן, הציבור ייצא להצביע למי שלדעתו מסוגל לנהל את הנזק שנגרם כתוצאה מרעידת האדמה בצורה טובה יותר, וגם מי יידע להגן על המדינה במקרה של אסונות טבע עתידיים. מלבד זאת, במחקרים שונים שנערכו במדינה, רוב הבוחרים מודאגים מהפעולות של ארדואן כנגד הדמוקרטיה - דבר שהאופוזיציה כאמור, הבטיחה לפעול נגדו.

מי צפוי לנצח? ארבעה ימים בלבד לפני הבחירות, הודיע במפתיע מוהרם אינצ'ה, על החלטתו להסיר את מועמדתו מלרוץ לנשיאות. הצעד עשוי להיות גורלי מבחינתו של ארדואן, שכן הוא מגביר את סיכויו של מועמד האופוזיציה, קיליצ'דראולו, לזכות בבחירות, ייתכן שכבר בסיבוב ההצבעה הראשון. 

בתוך כך, בשבוע שעבר נערכו במדינה כ-20 סקרים, אשר נערכו על ידי 17 מכוני מחקר ודעת קהל שונים, שהציגו תמונת מצב מדאיגה עבור מפלגתו של ארדואן, הנה תמצית מהסקרים:

בסקר שערך מכון SER-AR, מוביל קיליצ'דראולו עם 52.7% לעומת ארדואן, שקיבל בסקר זה רק 44.3%. בסקר של מכון ORC למחקר, מוביל קיליצ'דראולו עם 48%, וארדואן מאחוריו עם 44.6%, בסקר של מכון TEAM, שוב מוביל מנהיג האופוזיציה עם 47.4% לעומת ארדואן, שמקבל בסקר זה 44.4% בלבד. במקביל, גם בסקר של מכון המחקר Artibir, מוביל קיליצ'דראולו עם 49.4%, לעומת ארדואן שקיבל 43.7%. מבין כל הסקרים, ארדואן מוביל על פני יריבו, בסקר אחד בלבד, שנערך על ידי מכון המחקר Optimar, שם קיבל הנשיא המכהן 48.6%, לעומת מנהיג האופוזיציה שקיבל 44.1% בלבד.

הממוצע של 17 הסקרים שנערכו ברחבי טורקיה, מראה ניצחון מובהק למועמד האופוזיציה, כמאל קיליצ'דראולו, כשהוא מוביל עם 48.9%, לעומת ארדואן עם 48.5% בלבד.

הבחירות בטורקיה מתקיימות אחת לחמש שנים, כאשר מי שמעוניין להתמודד בבחירות לנשיאות צריך לעמוד בקריטריונים קפדניים. בין היתר, המפלגה שבה הוא מתמודד, צריכה לעבור את רף ה-5% בבחירות האחרונות שהתקיימו, או לאסוף 100 אלף חתימות התומכות במועמדותו לנשיאות. לאחר שנסגרות הקלפיות, מועמד שמקבל יותר מ-50% בסיבוב הראשון, נבחר לנשיא. במידה ואף מועמד לא מקבל את רוב הקולות, נערך סיבוב שני בין שני המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר.