מעצמות המערב התעלמו מ"כנס הנכבה" שהתקיים היום (שני) במליאת עצרת האו"ם. קרוב ל-40 ארצות חברות לא השתתפו בכנס. העובדה המשמעותית של העדרות זאת היא, שארצות מרכזיות כמו ארה"ב, בריטניה, קנדה, ארצות החברות באיחוד האירופי החליטו להתעלם מהכנס.

עשרות מדינות ביטלו את השתתפותן בכנס ה"נכבה" באו"ם

האירוע התקיים לראשונה באו"ם בעקבות החלטה שהתקבלה בדצמבר שנכללה בחבילת החלטות שמקבלות מדי שנה אישור חטוף. החרם של מעצמות המערב וארצות מרכזיות נגד האירוע היה בחלקו הגדול תוצאה של מאמצים מצד ישראל, שהוביל שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בחודשים האחרונים. השגריר פעל בזירת האו"ם, קיים פגישות עם שגרירים והפיץ מכתב אישי לראשי משלחות. במכתב הסביר השגריר ארדן כי הכנס הוא "עוד נסיון בזוי של הפלשתינים לעוות את ההיסטוריה ומי שיקח בו חלק, נותן לגיטימיציה לנראטיב השקרי של הפלשתינים ומרחיק כל סיכוי לפיוס".

משיחות עם דיפלומטים בכירים מסתבר כי העדרות מעצמות המערב וארצות חברות מרכזיות מהאירוע יכול להתפרש גם כהוכחה שהבעיה הפלשתינית איננה רשומה בסדר העדיפויות של המעצמות ושל ארצות הנחשבות בעלות השפעה בארגון העולמי. "רוסיה מפציצה כבר יותר משנה מדינה ריבונית, נשיא רוסיה הורשע כפושע מלחמה. זה מציק ומדאיג את העולם החופשי", אמר סגן ראש משלחת מערבית. "בסודן נהרגו מאות בני אדם ונמשכת מלחמה פנימית שהורסת את המדינה".

כתב ותיק של סוכנות ידיעות אירופאית מוערכת במטה הראשי של האו'ם בניו יורק הסביר, "כמו הדיון החודשי במועצת הבטחון על המזרח התיכון והבעיה הפלשתינית, דיון שהפך מגוחך וחסר כל משמעות לפלשתינים, כך גם היוזמה שלהם לקיים באו"ם 'כנס נכבה', לא יתן להם שום ערך ולא יקדם שאיפות שלהם להגדרה עצמית". 

ראש הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס כצפוי התייחס לאירוע במליאת העצרת במלוא הרצינות. עבאס נשא נאום תוקפני נגד ישראל. הוא ניצל את "מה שקרה בחווארה" כמאורע "מעורר פחד שמחזיר לתודעה את מה שקרה ב-48'. על הקהילה הבינלאומית להתערב כדי לבלום את התוקפנות ולספק הגנה בינלאומית לעם הפלשתיני". עבאס אמר "לפי החוק הבינלאומי יש לחייב את ישראל ביישום החלטות הנוגעות לזכויות הפלשתינים – או להקפיא את חברותה באו"ם".

אי אפשר להתעלם מהעובדה שמספר גדול של ארצות חברות השתתפו באירוע. זה משקף את הנוכחות החזקה של גוש הארצות הבלתי מזדהות בארגון העולמי - גוש שמונה למעלה מ-100 מדינות שרובו עוין לישראל.