התובע המיוחד של משרד המשפטים האמריקאי, ג'ון דורהאם, קבע בדוח שפרסם כי חקירת ה-FBI, אשר בדקה את המזימה, לכאורה, בין מוסקבה לקמפיין הבחירות של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2016, התבססה על "מודיעין לא מאומת ולקתה בחסר". הדוח שכבר מעורר סערה בארה"ב, עלול להגביר את הטענות כי קיימת פוליטיזציה בתוך משרד המשפטים וה-FBI.

החקירה החלה לפני כארבע שנים, כשדורהאם מונה ב-2019 על ידי התובע הכללי דאז ביל בר. המינוי נועד על מנת לבחון מחדש כיצד סוכנים פדרליים חקרו קשרים אפשריים בין קמפיין הבחירות של טראמפ למאמצים של רוסיה להתעבר בבחירות. עצם המינוי והחקירה, הובילו לביקורת משמעותית מצד גורמי אכיפת החוק בארה"ב בעבר ובהווה.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

חלק גדול מההתנהלות של ה-FBI המתוארת בדוח, הייתה ידועה בעבר. עם זאת, הוא מרחיק לכת בביקורת על הבולשת וטוען כי ה-FBI מיהר לחקור את טראמפ בחקירה שנקראת "Crossfire Hurricane", גם בכך שהתנהל בזהירות מול המועמדת הדמוקרטית לנשיאת דאז, הילרי קלינטון. בפרט, ציין הדוח כי ה-FBI תדרך את הצוות של קלינטון, כאשר נודע לסוכנים על ראיות אפשריות להתערבותו של גורם זר, אך לא תדרך במקביל את הצוות של טראמפ, טרם החלה החקירה. הטיפול של ה-FBI בהיבטים המרכזיים בחקירה גרם לסוכנות "פגיעה חמורה במוניטין שלה". עוד נטען בדוח, כי "היה ניתן למנוע את הכישלון, אם סוכני ה-FBI היו פועלים על פי העקרונות שלהם כמו אובייקטיביות ויושרה".

דורהאם מדגיש בדוח כי סוכנים פדרליים התעלמו ממידע ששחרר חשודים מרכזיים בפרשה, וכי ה-FBI לא היה מסוגל לאשש "האשמה מהותית אחת" בתיק נגד הנשיא לשעבר. כמו כן, ציין הדוח כי "הבולשת הפדרלית המשיכה בחקירה למרות שקהילת המודיעין לא דיווחה על מידע שאישש את ההשערה, שעל פיו נבנתה החקירה".

הדוח שפורסם אמש, מבוסס על 480 ראיונות שנערכו על ידי דורהאם וצוותו, ובדיקה של יותר ממיליון מסמכים. גורם במשרד המשפטים עדכן כי הדוח נשלח לתובע הכללי, מריק גרלנד, ולחברים בכירים בוועדות הסנאט. ה-FBI השיב לטענות בדוח, ומסר כי "הייתה סיבה לכך שהנהגת הבולשת הנוכחית כבר הטמיעה עשרות פעולות מתקנות. אילו הרפורמות הללו היו מבוצעות ב-216 היה ניתן למנוע את הטענות שנכתבו בדוח המיוחד. הדוח מחזק את החשיבות להבטיל שה-FBI ימשיך לעשות את עבודתו בקפדנות, אובייקטיביות ובמקצועיות שהעם האמריקאי זקוק לו"