ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס החזיר אתמול את המנדט להקמת ממשלה והכריז על בחירות חדשות בעוד כחודש, יממה אחרי שמפלגת "דמוקרטיה חדשה" בהנהגתו רשמה ניצחון מוחץ בבחירות, אולם לא השיגה את הרוב המוחלט בפרלמנט.

על פי התוצאות הסופיות של הבחירות ביום ראשון, דמוקרטיה חדשה"השמרנית קיבלה 40.79% מהקולות שמעניקים לה 146 מתוך 300 מושבי הפרלמנט. מפלגת השמאל הראשית, סיריזה של ראש הממשלה הקודם אלכסיס ציפראס, קיבלה רק 20.07%, שמעניקים לה 71 מושבים. מפלגת השמאל השנייה, פאסוק, סיימה שלישית עם 11.46%, שמעניקים 41 צירים.

מדובר בתוצאה הטובה ביותר של השמרנים מאז 2007 וניצחון מוחץ ודרמטי, בניגוד לסקרים, שהציגו התמודדות צמודה יותר מול סיריזה, וזאת על אף שהממשלה המכהנת ניצבה מול ביקורת בשל יוקר המחיה הגואה, אסון הרכבת הכבד בתולדות המדינה, שגבה 58 קורבנות בפברואר, ושערוריית האזנות סתר לפוליטיקאים יריבים.

"התקווה גברה על הפסימיות", הצהיר מיצוטקיס מול תומכיו הנלהבים וציין כי הציבור מעוניין לתת למפלגה את המנדט לשלוט לבדה. "אני מתחייב לעבוד קשה אפילו יותר כדי לכבד את האמון שלכם", אמר. "אנחנו ממשיכים להתקדם באופן יציב, נועז ורק קדימה".

למרות זאת, "דמוקרטיה חדשה" הייתה רחוקה חמישה מושבים בלבד מהשגת רוב מוחלט, ומיצוטקיס הבהיר שהוא לא מעוניין להקים קואליציה מאחר שזה יביא "לסחטנות" מצד מפלגות אחרות. בשל כך הוא הודיע כי בהתאם לחוק הבחירות החדש הוא קורא לסיבוב הצבעה נוסף שבו המפלגה המנצחת תקבל בונוס של 50 מושבים, ובכך "דמוקרטיה חדשה" מקווה להבטיח את הרוב הנדרש. לפי מיצוטקיס, הבחירות יתקיימו ב־25 ביוני, שבוע מוקדם מההערכות.

"אני מאמין שהמדינה צריכה ממשלה חזקה ויציבה היום, עם ראייה של ארבע שנות כהונה, וככל שהנושא הזה ייסגר מוקדם יותר כך ייטב לכולנו", אמר אתמול מיצוטקיס בפגישתו עם הנשיאה קתרינה סקלרופולו, שבה היא העניקה לו את המנדט להקמת הממשלה החדשה.
 שעות ספורות לאחר מכן החזיר מיצוטקיס את המנדט.

כעת הנשיאה תעניק את המנדט לציפראס לשלושה ימים, ולאחר מכן יקבל אותו מנהיג פאסוק, ניקוס אנדרולקיס. עם זאת, מאחר שאין אפשרות להקמתה של קואליציה חדשה, ההכרזה הרשמית על הבחירות הבאות צפויה לצאת כבר השבוע.