בזמן שבישראל מתמודדים כבר כמה שנים עם משבר דיור קשה, והממשלות לאורך השנים ניסו ללא הצלחה להתמודד איתו, בעיראק, שגם בה פרץ משבר דיור, החליטו על פרויקט שאפתני, כשעל פי ההערכות, המדינה זקוקה במהירות ל-4 מיליון יחידות דיור חדשות. העיתון הסעודי "אילאף" דיווח היום (ראשון) כי בעיראק החליטו לבנות חמש ערים חדשות, כשכל עיר תאכלס כחצי מליון תושבים לפחות.

בתוך כך, ראש הממשלה, מוחמד שיאע א-סודאני, הודיע כי הפרויקט הוחלט בוועדה העליונה להשקעות ושיקום, והכריז כי העיר הראשונה שתוקם היא "אל-ג'ווהאירי", במחוז אבו גרייב בנפת בגדד, אשר תתפרס על שטח של 7,121 דונם. העיר השנייה שתוקדם במסגרת הפרויקט השאפתני היא "דיף כרבלא", בסמוך לעיר כרבלא עצמה, מדרום לבירה בגדד, ותתפרס על שטח של 3,000 דונם.

בגדד, עיראק (צילום: gettyimages)
בגדד, עיראק (צילום: gettyimages)

בגדד, עיראק (צילום: gettyimages)
בגדד, עיראק (צילום: gettyimages)

כמו כן, עיר נוספת תוקם במחוז אנבאר במערב המדינה, כשגודלה יהיה 4,085 דונם. גם במחוז נינוה בצפון המדינה תקים הממשלה עיר חדשה בשטח 4,700 דונם, ועיר נוספת תוקם במחוז באבל, בשטח של 7,000 דונם. בפגישה שנערכה בוועדה הממשלתית, שוחחו הצדדים על הפעולות שנועדו כדי להוציא את הפרויקט לפועל.

א-סודאני הדגיש את החשיבות בפרויקט, וכי הוא עומד בראש סדר העדיפויות של הממשלה, על מנת להילחם במשבר הדיור בחמור המדינה. לדבריו, "יש גם צורך לשים דגש על המגזר התעשייתי והחקלאי, המספקים הזדמנויות עבודה לקהל הרחב, ומרחיבים את תחומי הפיתוח ותומכים בכלכלה הלאומית".

בנוסף, לוועדה ניתנו שורה של סמכויות, בהן אישור תוכניות פיתוח עירוניות חדשות, ניהול משא ומתן עם יזמים ומשקיעים ליישום פרויקטים, והשקעות בנושאי תשתיות בפיתוח הערים החדשות. כמו כן, הוועדה החליטה כי יש להכין מודלים חדשניים על מנת לפתח את השותפות עם המגזר הפרטי במדינה, על ידי מתן הזדמנויות חדשות במקומות עיקריים, כמו בגדד ובסמוך אליה. הוועדה גם תרכיב את הצוותים הטכניים ואת הגופים האחראיים לביצוע בניית הערים החדשות.