פרסום ראשון: חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, בשיתוף פעולה עם חוקרים מאוניברסיטת אוסקה שביפן, גילו חלבון האחראי להבשלתם של תאי זרע והפיכתם לבעלי יכולת להפרות ביציות בנקבות. החוקרים הנדסו עכברים ללא החלבון וגילו שהעכברים האלו אינם יכולים להפרות נקבות. על ידי כך הם גילו שהחלבון הזה הוא הכרחי להתבגרותו ולהבשלתו של הזרעון ובלעדיו הוא לא יכול לנוע ולהגיע לביצית.

כיצד מורידים רמת סוכר בדם? | מאיה רוזמן מסבירה
מיפן באהבה: 8 הרגלים שמשפרים את הבריאות ואורך החיים

החוקרים מעריכים כי בעזרת הממצא החדש ניתן יהיה להבין את תהליך ההתבגרות של תא הזרע. בנוסף, הם מעריכים שלאותו חלבון יש תפקיד גם בהבשלתם ובהתבגרותם של תאים ברקמות אחרות בגוף. המחקר נערך בהובלת פרופ' דניאל ורשנר מבית הספר שמוניס למחקר ביו־רפואי וחקר הסרטן, בפקולטה למדעי החיים שבאוניברסיטת תל אביב, יחד עם פרופ' מסאהיטו איקאוה מאוניברסיטת אוסאקה שביפן. המחקר פורסם בכתב העת היוקרתי "Nature Communications" וממצאיו מתפרסמים כאן לראשונה בישראל.

זרעונים של יונקים מיוצרים באשכים הזכריים והבשלתם הסופית מתרחשת בזמן שהם עוברים ב־"epididymis" (צינור צר ומפותל המחובר לכל אחד מהאשכים). התבגרות תא הזרע בצינור זה מווסתת על ידי מסלולי איתות מולקולריים שמתווכים על ידי חלבונים המופרשים מן האשך אל צינוריות הזרע.

פרופ' ורשנר מסביר: "החלטנו לעבוד עם עכברי מודל ובניסויים שערכנו מצאנו שיש ביטוי אפסי של החלבון באשכים של עכברים צעירים שלא הגיעו לבגרות מינית, ולעומת זה יש ביטוי גבוה של החלבון בעכברים בוגרים. כדי להבין את תפקידו של החלבון החלטנו להסיר מהדנ"א את החלק שמקודד לחלבון, כך שנוצרים עכברים שבגופם חסר החלבון ואז גילינו שהעכברים הזכרים אחרי התהליך שיצרנו הם עקרים ואינם מסוגלים להפרות נקבות. בניגוד למה שראינו בעכברים עצמם, כאשר הפגשנו בתוך המבחנה את זרעם של הזכרים עם ביציות, הם כן יכלו להפרות אותן. ניסיונות אלו הובילו אותנו למסקנה שהפגם של תאי הזרע נטולי סיוע החלבון היא בתנועתיות שלהם".

פרופ' ורשנר מוסיף: "בזכות התגלית שלנו ניתן יהיה להמשיך לחקור ולהבין לעומק את מנגנוני הבשלתם ותנועתם של תאי הזרע, וייתכן שבעתיד נוכל להשתמש בידע זה בכדי לטפל בבעיות פוריות בבני אדם. אנו רוצים להמשיך ולחקור את השתתפותו של חלבון זה הן בפוריות של הגבר, והן בהתפתחותם, הבשלתם והתמיינותם של תאים שנמצאים ברקמת אחרות בגוף".