היועץ המדיני וקונסול ישראל בלוס אנג'לס לשעבר, יקי דיין, התייחס היום (שישי) למתיחות חסרת התקדים בין ישראל לוושינגטון. בריאיון לאריה אלדד בתוכניתו ב-103FM אמר כי "הגיבוי האמריקאי לא חסר תנאים".

דיווח: השיחות עם איראן נמשכות - האם פנינו להסכם גרעין חדש?
"תגובה לא מכבדת": שגריר ארה״ב התייחס לפיגוע בשומרון - וספג ביקורת

הוא פירט: "אנחנו צריכים לזכור כמה דברים, מדובר בממשל דמוקרטי ידידותי לישראל עם כמה עקרונות שמבחינתו הם יהרג ובל יעבור, בטח בנושא יהודה ושומרון שזה עדיין החלום של שתי מדינות, הרצון להתקדם גם מול הפלסטינים", טען דיין בפתח השיחה, והוסיף: "כרגע, אנחנו רואים אם נצטרך במועצת הביטחון, אנחנו נקבל גיבוי אמריקאי, אבל הגיבוי הזה הוא לא ללא תנאי ולא מוגבל בזמן".

עוד הבהיר כי "קודם כל, הם רואים מה שקורה ביהודה ושומרון מבחינת ההתפרעויות של המתיישבים שם, מבחינתם אלו תמונות שלא עוברות וזה כבר מצר את הגיבוי האמריקאי שיינתן. דבר שני זה סוג הפעולה בסופו של דבר שצה"ל ינקוט, אבל מבחינתם יש גוון אחד משמעותי שלא עובר מבחינת האמריקאים - סמוטריץ' ובן גביר, מה שנתפס בעיניהם כממשלת ימין קיצונית. לזה הם לא יכולים לתת גיבוי".

באשר לבנייה ביהודה ושומרון, אמר: "אני חושב שהאמריקאים יפעלו אחרת לגמרי בין גינוי של שורת אישורי בנייה לבין פעולות בשטח. בסופו של דבר, כשאין שיח אינטימי בין ראש הממשלה לנשיא אי אפשר להגיד שהיחסים תקינים. אין תחליף לקשר אינטימי בין ראש ממשלה לנשיא".

בנוסף, ציין דיין כי "ביידן קיבל החלטה שהוא מוריד עכשיו את איראן מהשולחן כי הוא רוצה להיבחר לקדנציה נוספת, ומהבחינה הזו ישראל מרתיעה אותו. זה עלול לסכן לו היבחרות נוספת לכהונה נוספת, זה מאוד מזכיר את אובמה, שכל מה שהדאיג את אובמה ב־2012, וזה לא היה פשוט מבחינתנו, זה היה להכיל את ישראל, לוודא שלא יוצאת לפעולה צבאית. צריך לזכור שביידן היה סגנו והוא מבין פוליטיקה מצויין. כשאנחנו מסתכלים על ההסכם שמתגבש, הוא קודם כל ומעל הכול פוליטי. ביידן רוצה לנקות את זה מהשולחן כי הוא לא רוצה לראות משהו שעלול להפריע לו להיבחר מחדש".

"זו מוטיבציה מאוד בעייתית מבחינתנו, אבל צריך להפריד - העובדה שנתניהו עד היום לא קיבל הזמנה לבית הלבן, זה חסר תקדים. הרפורמה המשפטית, מבחינת האמריקאים הרפורמה נושא פנים אמריקאי בגלל יהדות ארה"ב. רוב רובה לוחץ על המחוקקים שלהם ואלה לוחצים בתורם על הנשיא, הם אומרים שמבחינתם זו בעיה קשה ולכן צריך להבין שהאמריקאים לא מתכוונים להוריד את זה מהשולחן", הסביר.