מועצת הביטחון של האום תתכנס היום (שישי) לישיבה סגורה, בה ידונו החברים על המבצע בג'נין. בעקבות כך, שגריר ישראל באו״ם, גלעד ארדן, שלח לחברות מועצבת הביטחון מכתב דחוף, בו הסביר על המצב הביטחוני בישראל.

מזכ"ל האו"ם גינה את המבצע בג'נין; בישראל תקפו: "טענות מנותקות"

"בחודשים האחרונים חווה ישראל גל של פיגועי טרור שבוצעו על ידי טרוריסטים פלסטינים המזוהים עם חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, עם  הנחיית ומימון איראן, לצד עידוד הרשות הפלסטינית. אחד המוקדים העיקריים של פעילויות טרור ותשתיות אלה הוא העיר ג'נין. ההתקפות האחרונות מג'נין כלו יריות, דקירות, הצתת מכוניות, הסתננות לעיירות וכפרים, והטמעת חומרי נפץ. בשנה האחרונה נרצחו 52 ישראלים
על ידי מחבלים פלסטינים, כאשר רבים מהמקרים בוצעו מאזור ג'נין או בתוכו. כמו כן, בשבוע האחרון, ב-26 ביוני 2023, נורו שתי רקטות מג'נין לעבר ישראל, וישראל התמודדה גם עם האיום של התקפת מרגמות מהאזור", סיפר.

פעילות כוחות צה"ל במרחב העיר ג'נין. קרדיט: דובר צה"ל

עוד הוסיף ארדן כי "במהלך הימים האחרונים, צה"ל השמיד את בורות אחסון הנשק המובילים למנהרות טרור המשמשות להעברת טרוריסטים וכלי נשק. הייתה גם מנהרת טרור תת-קרקעית, באורך של כ-300 מטרים שאותרה אשר עוברת מתחת למסגד אל-נסר".

הוא המשיך והוסיף כי "בעוד צה"ל פעל במחנה ג'נין בדייקנות נגד המחבלים המאיימים על אזרחים ישראלים, אירע פיגוע בתל אביב בו נפצעו שמונה אזרחים, בהם חמישה באורח אנוש, כולל אישה בהריון".

לאחר שהסביר על המצב בארץ, קרא ארדן: "על הקהילה הבינלאומית ומועצת הביטחון לגנות ללא תנאי את התקפות הטרור הפלסטיניות האחרונות וההנהגה הפלסטינית האחראית. שנים של הסתה של הרשות הפלסטינית וחוסר המעש של הקהילה הבינלאומית הזינו את
תרבות השנאה, המובילה לנקודה הפכפכה זו".

"לא רק שהרשות הפלסטינית לא נוקטת פעולה נגד הטרור, היא גם מאפשרת את הופעתה של מעוזי הטרור האיראניים באזורים כמו ג'נין ושכם. חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, קבוצות טרור בינלאומיות, מנצלות את היעדרותה של הרשות הפלסטינית כדי להיכנס אל תוך אוכלוסיות אזרחיות צפופות, תוך שימוש בפלסטינים חפים מפשע כמגן אנושי.

כפי שהם מסכנים את האנשים שלהם, קבוצות הטרור הפלסטיניות, בסיוע איראני, ממשיכה לפתח כלי נשק מתקדמים, כולל משגרי טילים תת-קרקעיים, מטענים, משטחים לטילי קרקע, ומזל"טים".

"ישראל לא תשקוט בזמן שהטרוריסטים ימשיכו לפגוע באזרחים, תוך שימוש במחנה הפליטים בג'נין. ישראל תמשיך לפעול בנחישות נגד טרור ואיומים ביטחוניים קרובים, ותנקוט בכל האמצעים הדרושים על מנת להגן על אזרחיה. אודה לך אם מכתב זה יופץ כמסמך רשמי של מועצת הביטחון. ברצוני להודיעך כי נשלח מכתב זהה למר אנטוניו גוטרש, המזכיר הכללי של האו"ם".

מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)
מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)

כזכור, מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גינה את מבצע "בית גן" בג'נין ואמר כי הוא "מכיר בחשש הלגיטימי של ישראל לביטחונה, אך הסלמה היא איננה הפתרון". גוטרש הוסיף כי "השימוש במתקפות אוויריות לא עולה בקנה אחד עם פעולות אכיפת החוק המוקבלות". כמו כן, הגדיר המזכ"ל את המבצע במחנה הפליטים בג'נין בתור "האלימות הקשה ביותר ביהודה ושומרון מזה שנים רבות". 

בתגובה, תקף ארדן: ״טענות המזכ״ל מבישות, רחוקות מהאמת ומנותקות מהמציאות בשטח. פעילות צה״ל בג׳נין התמקדה אך ורק בסיכול טרור פלשתיני רצחני כנגד ישראלים חפים מפשע, ותמוה שמזכ״ל האו״ם 'שוכח' פעם אחר פעם, לציין שהמחבלים הרצחניים - הינם מחבלים פלסטינים".