לקראת פסגת נאט"ו בעיר וילנה, בירת ליטא, נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי ערך מספר ביקורים מדיניים במדינות החברות בברית הצבאית נאט"ו וניסה לגבש תמיכה בצירופה של אוקראינה לברית, על מנת שיינקטו צעדים קונקרטיים בנושא. עם זאת, לא כולם מצדדים במהלך, כאשר גרמניה מתכוונת להאט את צירופה מהחשש כי הדבר יוביל לעימות ישיר בין נאט"ו לרוסיה.

זלנסקי ביקר באי הנחשים לציון 500 ימי לחימה ברוסיה והעביר מסר לפוטין | צפו

גורמים בנאט"ו ציינו כי בפסגה הקרובה, גרמניה תתמקד במתן סיוע ביטחוני לאוקראינה, ולא בתהליכים קונקרטיים לקראת צירופה לברית, וזאת על מנת להגן עליה גם במצב בו היא לא תהיה חברה בארגון. "ברלין לא רוצה לראות את פוטין בודק את סעיף חמש", הוסיפו הגורמים. סעיף 5 בברית ההגנה קובע שהתקפה על כל אחת מחברות הברית נחשבת להתקפה על כולן, וקיימת ערבות הדדית לביטחונה של כל מדינה חברה.

כזכור, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר לאחרונה כי לאוקראינה שמורה הזכות להצטרף לברית הצבאית "ללא כל ספק", זאת בעקבות שיחות שערך עם הנשיא ולדימיר זלנסקי לפני פסגת נאט"ו. רוסיה מצדה מסרה כי היא "עוקבת מקרוב" אחר השיחות בין זלנסקי לארדואן.

המנהיג האוקראיני ערך השבוע כאמור ביקורים מדיניים במספר מדינות החברות בנאט"ו, וניסה להשיג תמיכה רבה ככל האפשר בהצטרפותה של אוקראינה לברית. מדיניות "הדלת הפתוחה" של נאט"ו דוגלת בכך שכל מדינה יכולה להצטרף לברית כל עוד היא מוכנה ומסוגלת לקיים את עקרונות האמנה ועומדת בתנאים הנדרשים. מספר מדינות במזרח אירופה הממוקמות בקרבתה של אוקראינה תמכו בהצטרפותה לברית בסיום המלחמה מול רוסיה. גורמים אחרים טענו מנגד כי האצת תהליך ההצטרפות עלול לייצר פרובוקציות.