שיטפונות כבדים בניו יורק ובהודו, חום קיצוני בדרום־מערב ארה"ב ובדרום־מערב אירופה - קיץ 2023 ממשיך לספק מזג אוויר בלתי יציב ושובר שיאים ברחבי העולם. רשויות החיזוי הפדרליות בארה"ב פרסמו ביום ראשון בלילה ואתמול בבוקר התרעה חריגה ביותר על סכנה לשיטפון פתע באזורים נרחבים בעיר ניו יורק, כולל מנהטן, קווינס והברונקס, כאשר דיירים שמתגוררים במרתפים נקראו לעלות למקומות גבוהים.

ההודעה הגיעה אחרי שמערכת גשומה בצפון־מזרח ארה"ב גרמה להצפות כבדות באזורים רבים במדינת ניו יורק, בעיקר בעמק נהר ההדסון, כאשר בחלק מהאזורים נמדדו 30 ס"מ של גשם. אישה בשנות ה־30 לחייה נהרגה בעת שניסתה להימלט עם הכלב שלה במחוז אורנג', צפונית לעיר ניו יורק, ושירותי ההצלה פעלו לחלץ נהגים לכודים.

בהודו גשמים כבדים גרמו להצפות ולמפולות בוץ בצפון המדינה ונמסר כי לפחות 22 בני אדם נהרגו. השירות המטאורולוגי דיווח כי בניו דלהי נמדדו 153 מ"מ של גשם ביום ראשון, היום הגשום ביותר בחודש יולי בעיר הבירה מאז 1982. בינתיים, מנגד, בדרום־מערב ארה"ב נמשך החום הכבד, כאשר החזאים התריעו כי בימים הקרובים צפויה החרפה נוספת בשל "כיפת חום" שהתמקמה מעל האזור המדברי ומשפיעה על כ־50 מיליון בני אדם. באריזונה נמדדו עשרה ימים רצופים של טמפרטורות של מעל 43 מעלות, וההערכות הן כי צפוי להישבר השיא של 18 ימים רצופים שנקבע ב־1974. "מדובר באחד מגלי החום החמורים ביותר שתועדו אי־פעם", ציינו החזאים.

גם בדרום־מערב אירופה מתמודדים עם גל חום כבד שנגרם בשל אזור נרחב של לחץ גבוה שחוסם כניסה של מערכת לחץ נמוך מכיוון האוקיינוס האטלנטי. גם בדרום־מזרח צרפת נמדדו טמפרטורות גבוהות עם יותר מ־35 מעלות בליון ויותר מ־37 מעלות בעיירה וילפרנש סור סאונה ביום ראשון, וגם אתמול הגיעו הטמפרטורות ליותר מ־34 מעלות.

זאת ועוד, על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן בישראל צפוי גל חום, שילך ויתעצם במהלך השבוע. העלייה תחל היום באופן הדרגתי, ולקראת סוף השבוע קיים חשש מעומסי חום כבדים עד קיצוניים.